Kleding kost een kapitaal
Mannen dragen een kleed tot op de knieën
Zomaar even iets nieuws kopen, is er in Bijbelse tijden niet bij. Kleding is duur, want ieder kledingstuk is handwerk, gemaakt van wol, linnen of huiden. Kapotte kleding wordt daarom niet weggegooid, maar zo veel mogelijk gerepareerd. De oproep van Johannes de Doper om dubbele kleren te delen (Lukas 3:11), gaat dus niet over een kleinigheidje, maar om een kapitaal. Gewone mensen hebben geen dubbele kledingstukken. Wel dragen ze meerdere lagen kleren: ondergoed, bovenkleding en daaroverheen een jas.
In Jeremia13 gaat het over een ”linnen gordel” of lendendoek, een soort onderbroek. In het Hebreeuws wordtzo’n stuk ondergoed ”ezor” of”chagor”(Ezechiël 23:15) genoemd. uitbijvoorbeeld 2Koningen 1: 8blijkt datdelendendoek niet alleen van linnen, maar ook van dierenhuid kan zijn gemaakt.
Daaroverheen gaateen onderkleed, dat wel watweg heeftvan een stoffen zakvormige jurk. Het Hebreeuwsewoord hiervoor is ”ketonet” en hetvaltopdat ditwoord in Genesis wordt gebruiktvoor de kleding die adam en Eva nadezondeval krijgen (Genesis 3:21).
Vrouwen dragen eenlang onderkleed, mannen een kleed totopdeknieën. Wie alleen z’n onderkleed draagt,loopt er maar ongekleed bij, isdeheersende opvatting. Daaromwordt vanbijvoorbeeld saul (1samuël 19:24), Jesaja(20:2) en Petrus (Johannes 21:7) gezegd datze”naakt” zijn.
Jozef draagt een ”veelvervige rok”,een ”ketonetpassim”. Maar de betekenis van het woord ”passim” is niethelemaal duidelijk. Is heteen jas met allemaal kleuren? De statenvertaling kiestwel voordie vertaling, op grond vanseptuaginta, de Griekse vertaling van het Oude testament.Daar gaat hetovereen ”kitona poikilos”,een ”jas met veel kleuren”.andere oudevertalingen van het Oude testament spreken over een ”gestreeptejas”,een ”geborduurde jas” of eenjas metlange mouwen. Watdeprecieze betekenis ookmag zijn, hetiseen durejas die zeker niet bedoeld is alswerkkleding. als de broers vanJozefdejas kapot scheuren, gaathet dus om eenvermogen... trouwens, tamardoetprecies hetzelfde met haar peperdure jas (2 samuël 13:18).
Bij de kruisigingvan Jezus is hetopvallend dat Zijn onderkleed níet wordt verdeeld, omdat het uit één stuk bestaat.Weefgetouwen in het Oude testament zijn niet geschiktomzulkelange lappen stoftemaken, maar in de tijd van het Nieuwetestament kan dat wel.
De bovenste laag is hetopperkleed, de ”simlah” of ”salmah”,een mantel,meestal gemaaktvan wol. In de plooienvan de mantelkunnen spullen wordenmeegenomen (Exodus12:34). Ruth trekthaarbeste mantelaan alszijnaarBoazgaat(Ruth 3:3). Zo’n manteliserg belangrijk, omdatdie ook als deken kanworden gebruikt. Daarom mag zo’n ”kleed” volgens de wettenvan Mozes als onderpand voor een lening dienen, maar het moetwèl voordezon ondergaat,worden teruggegeven (Exodus 22:25-26). Mannendragen eenversiering aan hun mantel: blauwe ”snoeren” of kwastjes(Numeri 15:38), die in hetHebreeuws”tzitzit” heten.
In Mattheüs 23 waarschuwt Jezus tegenhet opschepperigegedragvan Farizeeën, die extra grote kwastenaan hunklerenbevestigen. Jezus draagt zelf ook die ”tzitzit”, want de ”zoom” diedebloedvloeiende vrouwaanraakt, is waarschijnlijkzo'nkwastje geweest, maar de kwastjes aanZijnkleding zullen kleiner zijn geweest.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 13 augustus 2024
Terdege | 104 Pagina's
