Scheepsrampen in oorlogstijd (6)
In deze serie beschrijft Maarten Bezuijen te Schiedam de schepen van de Nederlandse koopvaardij en de sleepboten van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst, die in de oorlogsjaren en daarna hebben gevaren. Schepen die ternauwernood zijn ontkomen van een aanval van de Duitsers, maar ook schepen die niet meer terug kwamen en met man en muis zijn vergaan door de aanvallen van de vijand vanuit de lucht en van onder water. Foto's zijn, tenzij anders vermeld, afkomstig uit het eigen fotoarchief van Maarten Bezuijen.
Stad Maastricht
Het sloomst hip 'Siad Maas- 11 IC lit", dat toebehtioide aan de Halcvein Lipi te Rottet dam, \eiliokop lOdeeembei 1940 \aii uit Loiitlen iicliling de oostkust \an Nfioid \nieiika \ia Newcastle on l\ ne
Op 2 S deeembei we iel hel se hip om 21 25 iiiii dool een mi pedo geliollen nadat het om 10 30 utii 111 konvooi \dn de lecle van Southand was gegaan De toipcelo, waaischipilijk afgevuind van een Duitse motoitoipedobool. tiof aan bakbooidzijcle m I mm 2, even vooi de dieptank Mitlscheeps was ci zw ai e schade en de bakbooid icddingboot was uit de davits geslagen en bicel zwaai Ijesehadigd aan de achtel talie hangen Het schip maakte (jnmiddcllijk zw ai e slagzi| ovei bakbooid en de maclimc weid vanaf hel sloependck diiect gestopt dool iinddcl van een coinicclicdiaad op de smooiklcp, teiwi|lde walcidiehte detii van de Itiiincl weid gesloten Beneden UI de machmekamei waien alle peilglazen gespiongen en waaischi|iilijk tieik de stooni- ]3i|pen De vkielplaten van de siookplaats spi (ongeil onihoog, lei wijl met gioot geweld het walei binnenstioomde, waaidooi de dv namo stopte en alle lichten uitgingen Ruim 2, de dieptank, de stookplaals en de inathmckamei liepen tcistond na de onlplolfing \ol watei tn de gezagvoeidei gaf oiclei dat allen in de sluuibooid iccldmgboot en op het sttiinbooid icddmgxlot het schip moesten veilatcn Om 21,45 uui wasiedeicen van booid en men bleef in de buuit van de "Stad Maastiicht", dat ovei stuuibooid teiug viel en zo bleef diijven Na ongeveei 10 minuten weid de gehele bemanning dooi de coivet "KO 2" opgepikt Na ov ei leg tussen de gezagvoei - dei en de commandant van de coivet weid besloten om twee sleejjboten te bestellen en stand-b\ te houden tot het daglicht Oj:) 24 deeembei om 08 00 um en 09 30 uui kwamen de sleepboten "Ciooman" en "Nol man' en maakten aan de ' Stad Maastiicht" vast Daai bi| het slejjen het zwaai beschadigde schip enoim scheelde, weid om een dei de sleepbool geviaagd, die om 16 00 uiii v\eid vast gemaakt op het achtet schip Inmiddels v\as van de Blitse \diniialiteit oidci onleaiigen om te ti achten Haiwieh te bei eiken, doch de plaats van beslemming weid latei veiandeid in Southend De bemanning bleef aan booi el van de "KO 2", die de "Stad Maastiicht" escoiteeide, met uitzondei mg van de gezagvoet dei, die op de sleepboot 'Nolman" zijn plaats vond Om 22 00 uui biak de sleej^ tios van de "Not man" en men besloot VOOI ankei te gaan tol dat hel dag weid De situatie van de 'Stad Maastiicht' was nog steeds het zelfde als toen men begon met de sleept eis Op 25 deeembei om 09 00 UUI. nadat de sleepboten weet hadden vast gemaakt, weid de leis naai Southend \ooitgezet Om 10 05 uui fjegoii onveiwacht het vooischip van de "Stad Maastiicht" weg te zinken, blijkbaai omdat het watei dichte schot lussen luiin 1 en luim 2 het had begeven Men besloot toen om het schip builen het vaat watei te slepen, hetgeen echtei met meei mogelijk bleek Alleen het achtet schip en de seht oef staken nog boven het v\atei oppen lak uil De gezagvoei dei ging met een ofhciei van de ' KO 2' aan booid van het wiak om de 'confidential papeis' (itmtcinstincties, enz) van booid te halen, v\aaina besloten weid om de gehele bemanning van de "Stad Maastiicht" m Haiv\ ich aan land te zetten De \ olgende dag. 26 deeembei 1940, werd van de Nedetlandse Viceconsul, die tevens agent \an de Halcvon Lijn w as V et nomen dat de "Stad Maastiicht geheel oncleiwatei was veidwenen, veimoedelilk dooi dal hel schip middendoen was gebioken De "Stad Maas tiichl" v\eid gebouwd in 1924 bi| Hat land S. Wolff in Belfast als tanket Lant; 125,65 m bleed 17,40 m, diepgang 5,40 ni BRT 6907 Uitgei ust met een '> cilmdei Tuple Lxpansie 1 Lil land & Wolff stoommachine 2 f 00IPK
lil f937 weid hel schip omgebouwd naai viachlschip en m 1939 ondel de naam "Stad Maastiicht" gebiacht In mei 1940 uitgeweken naai Lngeland
Barneveld
Het stoomschip Baineveld van de Küninkli|ke Nedeilandsche Stoomljool Maatschappij NV Ie Amsleidam, veitiok op 16 deeembei 1940 met 52 leden van de Bi Use Manne aan booid m konvooi vanuit Huil met beslemming nchting Kaap de Goede Hoop Na Usee dagen m konvooi te hebben gevaien, zette de "Baineveld" haai leis alleen vooit Op 20 januaii 1941 weid hel schijj, na eeisl de haven van Fieetown te hebben aangedaan, ongeveei 300 niijl ten noot den \an St Helena aangehouden dooi het Duitse ooilogsschip "'\dmiial Von Scheei' aanvankelijk voel de 'Baineveld" met een Duitse 'pnjsbemanmng' aan booid in gezelschap van de 'Admiial Von Scheet" Vei dei, maai ojj 21 jaiuian werd Ol dei gegeven het schip te V ei laten Dit gebeulde zonclei ongelukken, maai wel met \ ei lies van de uilnisting van de betiokken op\ ai enden Hieiop zou de "Baineveld" dooi de pnjsbenianmng lol zinken zijn gebiacht, hetgeen echter met kon woiden waaigenomen aangezien de fjcmanning en cfe leden v an de Bi itsc Manne zich onmiddellijk btnedeudeks van de "Admnal Von Scheers" hadden moeten begev en Gedui ende een \\ eek bleef men aan booid van deze Duitse ooi fogsbodem Daai na v\eid men ovei gezet OJJ een Noois tankschip de Sandefjoid", cfie ook niet een Dtiilse piijsbemanning' aan booid naai Boideaux weid gebiacht Tot 18 septembei f941 weid de bemanning v an de ' Bai neveld" in knjgsgevangenkamp in Dmlslaiid vast gehouden en daai na n.iai Nedeiland teiuggezonden
Het stoomschip Baineveld" weid gebouwd m 1928 bij C van dei Giessen te Ki unpen aan den IJssel
1-ang 122.22 m, bieed 17,75 m, BRT 5597 Uilgeiust met een RDM 3 cilindei Tuple Expansie stoommachine
Moordrecht
Hel moloi tankschip "Mooidiechl", dal eigendom was \an de Stoomvaait maatschappij Maas' te Rolteidam, v ei het op 31 mei 1940 Pon Aithui met als beslemming, in konvooi vatende. La Coiuna Op 18 jum gaf cfe konvooileidei Ol dei a.in de gezagv oei dei \ dn de "Mejoidiecht". het konvooi te vel laten en haai leis allen te veivolgen Op 20 juni 1940 \\e\d het schip geloijiedeeid en de "Mejoidiecht" zonk snel De due \an de viei icddingboien wat en in biancl getaakt Ln de vieide, ovei bakbooid, weid nog te watei gelaten De "Mtioidiecht" was al zovei gezonken dat de leddingboot daaidofji kapseisde Hel gelukte 5 opval enden ojj de omgeslagen sloep te klimmem Lén malt oos w ei d v an de sloep afgespeield en veidionk De andeie 4 opvat enden v\eiden dooi het Gl lekse stoomschip Oiion" oi:)gepikl en in Livei- ])ool aan de wal gebracht In totaal vet lot en 7 opvat enden hieibij hun leven De "Moot dl echt' vseid
De "Moot dl echt' vseid gebouwd m 1930 bij de Rollet dänische Di oogdok Maatschappij te Rolleidam Lang 134,17 m, bleed 17,85 m, diepgang 10,67 ni, BRT 7493 Deze tanket was uitgei ust met een Bui meister & Wam motoi van 2750 PK
Prins Frederik Hendrik
Het stoomschip 'Pi ins f-iedeiik Hendiik', dal eigendom was van de Maatschaj^pij Zeelt anspoit (Oianje Lijn) te Rottet dam, vet Hok op 5 maait 1941 \dn Caidiff met bestem ming Balhuisl 0|j 7 maait \oegcfe de 'Pims ricdcnk Hendiik" zich bij hel konvoen, dat uit 6 schepen bestond en geescoi leei d w ei d dooi een gew apende ti aw lei Op 8 maai t weid plotseling het geionk van een aantal vliegtuigen waai genomen, tei wijl piaklisch gelijktijdig de machmegew eet kogels tegen het dekhuis aansltiegen Koit daai op volgde een ex]jlt>sit Len bom had hel achteldekhuis gelHiflcn en veujoizaakle daai biancl De lioofcfmachine v\eid du eet gestojjt en pogingen om de bi and te blussen, faalde Ziende dat de bland zich meel en meei tiitbicidde, besloot men het schip te V ei laten De schipbieukelingcn weiden dooi de Noot se tanket "Polaitank opgepikt BIJ het tellen \an de manscbappen bleken 8 bemanningsleden te zijn V ei mist
De "Piins Fiedeiik Hendiik weid in 1936 gebtjtiwd bij de Noot se schee[)sv\eil 'Fiedeiikstad' in Fiedelikslad onclei de naam "Taboiljell' Lang 76,29 m, bleed 12,85 m, diepgang 4,27 m, BRT 1288 Uitgènist met een 4 cilindei Fiedenkstad compound stoommachine 1400 IPK
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 maart 2010
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's
