Meditatie
Zo iemand dorst, die fcome tot Mij en dri/ake. (Joh. 7 : 37)
(I).
In de tempel te Jeruzalem heeft de beloofde Messias deze betekenisvolle woorden gesproken. Hij heeft daarin Zichzelve als de Fontein des Heils aangeprezen. Alles wat de zaligheid van de zondaar van node is, is toch in Hem te vinden. Hij heeft in de eeuwigheid op Zich genomen om de Raad des Heeren ten aanzien van de zaligheid van Gods verkorenen uit te voeren en alles te verrichten, wat tot de verwerving van die zaligheid van node is. In de tijd gekomen zijnde heeft Hij ook Zichzelf als zodanig gepredikt. In het Woord, dat de gemeente van alle eeuwen nagelaten is, wordt Hij ook ons zo bekend gemaakt. Wij willen de grootheid van Christus bezien vanuit de drie ambten, die Hij bekleedde. Hij was allereerst profeet om de weg der zaligheid te leren en daarin te onderwijzen. Hij alleen heeft dat vermogen om onze duistere verstanden te verlichten en ons tot de kenni.5 Gods te leiden. Wat u nu ook maar leren moet om tot de vrede met 3od te geraken, kan en wU Christus cns leren. Niemand is te dwaas om die kennis te verkrijgen Ge behoeft niet vlug van begrip te zijn; ge behoeft geen bijzondere gave te bezitten, want Christus leeiT als machthebbende enj Zijn onderwijs heeft dan ook waarlijk die kracht, dat Hij de duisternissen, waarmee onze verstanden verdonkerd zijn, weg te vagen. Al de kennis, die Hij geeft en geven kan en wil, is nuttig en nodig.
Dorst u naar kennis? Zijt gij begerig om de weg der zaligheid te kennen? Moet ge misschien klagen, dat ge zo onwetend zijt aangaande dingen der eeuwigheid? Wie zou u dan beter die kennis en raad kunnen verschaffen, dan Hij Die ons hier nodigt om tot de fontein van alle wijsheid te komen en daar te drinken? Wat zoudt ge toch omzwerven buiten Hem? Hij kan u met uw schuld en verlorenheid bekend maken; Hij kan u leren in welke staat ge zijt; Hij kan u de verborgen Raad Gods onthullen; Hij kan u alles leren, wat tot uw eeuwige zaligheid van node is. Maar ge vraagt misschien welke kennis u wel allereerst zal moeten bezitten, alvorens Christus U/leren wil. O ge redeneert als een dwaas, want al de kennis, die ge van node hebt kunt ge van niemand anders ontvangen, dan van Hem alleen. Ge zegt misschien, dat ge ts dwaas zijt en te onwetend zijt. Dat is waarlijk nog dwazer geredeneerd, want Hij vnl de dwazen en de blinden leiden, zegt Hij in Zijn Woord.
Wilt ge dan eerst allerlei kennis vergaderen en dan Zijn onderwijs ontvangen? Wel, dan doet ge niet anders, dan u zelf in de weg staan met al uw redeneringen. Hij roept toch de dwazen en de onwetenden. Juist uw vermeende kennis doet u verre van Christus blijven. De Farizeeërs hadden zoveel kennis naar zij.meenden, dat zij het onderv/ijs van Christus niet van node hadden en wel zichzelf helpen zouden. Dit is dwaasheid, die voor hen niet dan eeuwige jammer betekent. Zij hebben de meerdere Salomo verworpen en daarmee de wijsheid, die Hij hun deelachtig had kunnen maken. Waarom zoudt ge dorsten naar allerlei kennis en die dorst laven aan de bronnen der wereldse wijsheid en de kennis, die u tot eeuwige zaligheid leiden kon verachten. Zo ge dorst naar de kennis van God en van goddelijke zaken, zo kom tot Christus, Die u in de weg Zijner instellingen wijs maken kan. Beken uw onwetendheid; belijd uw dwaasheid en erken, dat Hij u wijsmaken kan tot zaligheid. Zoek Hem in de weg Zijner eigen instellingen, waarin Hij Zich wil laten vinden, want Hij is daar. Het is nog waar, wat Christus eenmaal tot de Joden zeide: Zie, meer dan Salomo is hier.
Hij is echter ook priester. De Hogepriester naar de ordening van Melchizedek, die in Zijn priesterambt de enige offerande gebracht heeft. Die de schuld der zonde kon wegnemen en Die het bloed gestort heeft, dat ons van al onze smetten reinigen kan. In die offerande van Christus is de gerechtigheid aan het licht gebraciit, die van de dood redt. God heeft in de opstanding van de Heere Jezus Christus betuigd, dat Zijn offerande genoeg gedaan heeft aan het recht van de wet. Nooit kon de zondaar zalig worden, dan alleen door die gezegende offerande, die de schuld van de zonde wegneemt en van alle smetten reinigt. Gaat ge onder schuld gebogen over de wereld? Hebt ge ontdekt, dat ge uit de tegenwoordigheid des Heeren door u verbroken is en het recht van God uwe ondergang eist? Hebt ge bemerkt, dat al uw gerechtigheden geen waarde voor God hebben en nooit tot uw zaligheid dienen kunnen?
Rotterdam (C.) Ds. A. Vergunst.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 oktober 1959
Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 oktober 1959
Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's