Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het doel van Christus’ komst in de wereld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het doel van Christus’ komst in de wereld

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie niet beter weet, zou denken dat er in onze geseculariseerde samenleving rond Kerst volop ruimte is voor het Evangelie. Maar het valt te vrezen dat na Kerst alles weer zal zijn, zoals het voor Kerst was. Ook in de kerk ontmoet je mensen die met Kerst meer zoeken dan wat sfeer en gezelligheid, maar voor wie het toch elk jaar weer op een teleurstelling uitloopt. Hoe zou dat komen? Hebben velen mogelijk toch grote moeite om de werkelijke betekenis van het kerstfeit te doorgronden?

De kerstboodschap

Kerstfeest is het feest van de grote blijd schap. Maar de kerstboodschap is de onmisbare schakel tussen het kerst gebeuren en de beleving van die blijdschap. Die wordt geloofd en gevonden door mensen die door Gods Woord en Geest geleid tot hun verwondering ontdekken: dat Kind van Bethlehem, dat is het! Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien. Waar die blijdschap ontvangen en beleefd wordt, daar wordt het feest. Feest vanwege een God Die in de kribbe laat zien hoe lief Hij een verloren wereld heeft gehad. Zo lief dat Hij Zijn Zoon gaf, Die mens werd om ons mensen en om onze zaligheid.

Die blijdschap houdt het uit onder alle om standigheden, hoe moeilijk ook, omdat er een geweldige zekerheid in dit Evangelie ligt. En omdat het een geweldige verwachting biedt voor het leven in een donkere wereld. Daar ís uit ’s werelds duistere wolken een licht der lichten opgegaan. Dat is een feit. Het heilsfeit van de kerstnacht, dat door de kerstboodschap wordt verklaard. Dat wil ons bewaren voor dromen van licht en vrede, waaruit we na Kerst teleurgesteld ontwaken. Zij wil ons doen delen in de blijvende blijdschap die daar geboren wordt, waar we ontdekken wat het Kind van Bethlehem komt doen en Hem zo nodig krijgen.

De vraag naar het doel van Christus’ komst in de wereld is niet gemakkelijk te beantwoorden. Engelen zongen van vrede op aarde, maar tijdgenoten die meenden dat Jezus gekomen was om die vrede te brengen, werden door Hemzelf gecorrigeerd (Luk. 12: 51). Zelfs Johannes de Doper verwachtte wat anders van Hem dan hij hoorde en zag (Matth. 11: 3). Die verwachtingen vinden grond in het Oude Testament, maar worden volgens het Nieuwe Testament pas vervuld bij Christus’ wederkomst. Het rijk van vrede en gerechtigheid komt, maar als vrucht van het werk dat Hij in de nederigheid van de Mensenzoon komt doen.

Om dat laatste gaat het in wat het Evangelie zegt over Zijn komst en werk. Dat biedt een veelkleurig palet. Als Persoon is Hij bijzonder, omdat Hij tegelijk God en mens is. En Zijn werk heeft een bijzonder karakter, heeft tal van facetten en is veelomvattend. Tijdens Zijn omwandeling op aarde zijn Zijn dagen geheel gevuld geweest met het werk dat Hij in opdracht van Zijn Vader kwam doen.

Maar de kern van alles is heel duidelijk: de Zoon des mensen is in de wereld gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren was (Luk. 19: 10). Dit woord van de Heiland Zelf heeft weerklank gevonden in het getuigenis van de apostel Paulus in 1 Tim. 1: 15. Een compacte en concrete samenvatting van de kerstboodschap die zegt dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken. Het geeft antwoord aan wie ook met Kerst zijn vragen niet het zwijgen kan opleggen. Het geeft troost aan wie rond Kerst schrijnende eenzaamheid ervaart, of de pijn van gebroken geluk of vervlogen idealen. Het geeft moed aan wie na Kerst teleurgesteld verdergaat, omdat er niets veranderd lijkt te zijn en van echte verlossing in dit leven niets te bespeuren valt. Het is vanwege dit Evangelie dat de wereldgeschiedenis nog voortgaat. Dit woord opent pers pectief voor mensen die maar niet boven de zonde en de gevolgen daarvan uitkomen. Meer heeft een jongere niet nodig en met minder kan een oudere niet toe.

In de wereld

Het is goed om te onderstrepen dat de Heere Jezus in de wereld is gekomen. Dat tekent de donkere achtergrond waar tegen de diamant van het Evangelie gaat schitteren. De wereld is heel de geschapen werkelijkheid, zoals die door God in de morgenstond van de schepping tevoorschijn is geroepen. Zeer goed, zei Hij daarvan. Helemaal zoals God het bedoeld had.

Maar die goed geschapen wereld is niet goed gebleven. In samenwerking met de vorst der duisternis heeft de mens die prachtige schepping van God, inclusief zijn eigen leven, verwoest. De wereld is een in zonde gevallen wereld geworden onder de macht van de vorst van de duisternis. En als gevolg daarvan wordt die wereld overspoeld door een oceaan van lijden, moeite en verdriet. Paulus heeft die wereld leren kennen in haar vijandschap tegen God. Hij heeft zijn deel gedragen van de gebrokenheid van het leven in die wereld. Als er iemand een reden had om moedeloos zuchtend door die wereld te gaan, dan was het Paulus. Maar in plaats daarvan blaast hij de bazuin van het Evangelie. Wat voor Paulus alles anders had gemaakt, is wat hij hier zegt: In die wereld is Christus Jezus gekomen!

Christus Jezus gekomen

De volgorde van de namen is niet toevallig. Christus staat met nadruk voorop. Die naam duidt de Zoon van God aan als de Gezondene door de Vader. Jezus de Zaligmaker is de Christus Die bij God vandaan gekomen is. God heeft Hem gegeven in en aan een wereld waarin de duivel op de loer lag om Hem te verslinden en moordenaarshanden zich naar Hem uitstrekten. Om te beginnen die van Herodes en ten slotte die van Zijn eigen volk dat Hem ter dood bracht aan het kruis. Zo lief heeft God de wereld gehad ... Die wereld waaraan velen vandaag zoeken te ontkomen, daar is de Heere Jezus vrijwillig ingekomen. Dat is het Evangelie dat spreekt van Gods intense bewogenheid met onze nood en dood. Dat is het wat Hem doet uitgaan om het verlorene te zoeken. God heeft wereld en mensheid niet aan hun ellendig, zelfgekozen lot overgegeven; niet prijsgegeven aan de machten van zonde, duivel, dood en verderf. Zij hebben in deze wereld niet het laatste woord, al lijkt dat soms wel zo. Dat is op zich al een machtige boodschap die zegt: geen verdriet zo zwaar, of er is ook troost; geen nacht zo donker, of er schijnt licht; geen situatie zo hopeloos, of er gloort hoop. Want Christus Jezus is in de wereld gekomen. Dat kan niets en niemand meer ongedaan maken.

Waartoe Hij gekomen is

Het kerstevangelie is maar geen mooi verhaal van liefde, licht en vrede. Het staat van begin tot eind in het teken van wat de geboren Heiland in de wereld komt doen. Christus Jezus is in de wereld gekomen om zondaren zalig te maken. Zo heeft Gabriël het al voor Zijn geboorte tegen Maria en Jozef gezegd: ‘U zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden’ (Matth. 1: 21). Zo heeft Hij het later Zelf gezegd in het huis van Zacheüs. De kinderen hebben echt gelijk, als ze zingen: Want Hij kwam om zalig te maken op aarde.

Maar dan moeten we die woorden wel goed verstaan. Zeker, Zijn werk heeft ook als vrucht dat er straks een nieuwe wereld komt, waar vrede en gerechtigheid woont. Lichtend perspectief in een wereld vol geweld en onrecht! De Heere Jezus is geen arts die aan de kwaal niets kan doen en daarom alleen de gevolgen ervan wat probeert te verzachten. Wie dat meemaakt, weet dat hij niet echt geholpen wordt. Jezus pakt de kwaal in zijn wortel aan. Hij stoot door naar de kern van onze nood en ellende: de zonde in heel zijn verschrikkelijke omvang. Hij maakt zalig! Of zoals die oude omschrijving zegt: Hij verlost van het grootste kwaad en brengt tot het hoogste goed.

En daarin is Hij precies de Zaligmaker Die wij nodig hebben. Want onze ellende is niet dat wij het paradijs kwijt zijn, maar dat we God kwijt zijn. En de zonde huist niet in wat we tegen komen aan misstanden en gebrokenheid in ons leven en in de wereld, maar woont in ons hart en bestaat daarin dat we vijanden zijn van God. En al dat andere – hoe verschrikkelijk, hoe diepingrijpend, hoe levenverwoestend ook – is ‘slechts’ gevolg van de zonde.

Het feest vanwege de gekomen Zaligmaker wordt alleen daar gevierd, waar we dit zien, geloven en belijden. En dan is er reden om diep te buigen voor God. Want al die dingen die voor ons besef haaks staan op de kerstboodschap; die ons doen vragen: Waarom, o God?, die wijzen naar onszelf terug en zeggen: Op de bodem van alle vragen ligt de zondeschuld van de wereld, van ons. En wie dat niet erkent, kan met het Evangelie niets beginnen. Die heeft geen zicht op Christus en Zijn werk. Dan kun je nooit begrijpen dat Paulus tegen het einde van zijn moeilijke leven nog zo enthousiast getuigen kan dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken.

Zalig maken

Dat houdt in dat Christus verlost van de zonde in zijn totaliteit. Hij verlost van de schuld van de zonde, zodat we verzoend worden met God. Hij verlost van de macht van de zonde die sterker is dan wij zijn en toch niet meer over ons hoeft te heersen. Daardoor komt er ruimte en verlangen om niet langer de wereld en satan te dienen, maar God. Hij verlost van de gevolgen van de zonde en van de straf. Door Zijn genade worden van God vervreemde mensen tot Gods kinderen aangenomen. Misdadigers die de eeuwige dood hadden verdiend, ontvangen uit genade het eeuwige leven. Zoekers van eigen eer leren leven tot verheerlijking van God.

Dat is het wonderlijke werk van Christus Jezus in de wereld. Om dat te doen, kwam Hij in de kribbe en stierf Hij aan het kruis. Hij maakt zondaren zalig. Hij haalt een streep door hun zonden en neemt die voor Zijn rekening. Hij maakt het voor eeuwig goed tussen God en hen, zodat ze weer kind aan huis mogen zijn bij God de Vader.

De vrucht van Zijn werk

Wie de Heere Jezus zo leert kennen als Zaligmaker en ontdekt dat niet al die dingen van moeite, verdriet en gebrokenheid maar zijn zonde zijn diepste nood is, ziet ook licht vallen over al die dingen. Levend door het geloof uit Hem en met Hem wordt alles anders, ook al verandert er uiterlijk nog helemaal niets. Omdat Hij Zaligmaker is, mag het verkondigd worden dat God de schuld van Zijn volk heeft weggedaan en geen zonde meer ziet in hen. Omdat Hij Zaligmaker is, is er in Hem kracht en troost te vinden om levensleed te dragen, moed en uitzicht om het in de levensstrijd vol te houden. Dat blijkt als het kerstevangelie uitloopt op herders die God loven en prijzen, als zij van de kribbe terugkeren naar hun harde herdersbestaan. Ze zingen, omdat ze het Kind gevonden hebben en bij het licht van het verkondigde Woord in dat Kind hun Zaligmaker. En als we dat nog niet in Hem vonden, dan ligt dat niet aan Hem, want Hij ís het en wil het zijn.

Paulus schrijft: Dit is een betrouwbaar woord dat het waard is om aan te nemen. Het heeft zich in zijn eigen leven bewezen en zijn aanbeveling ervan is er des te dringender door. Geen mens kan zonder Hem. Wie Jezus mist, mist het leven zelf. En wie Hem vindt, vindt in Hem alles. Rijkdom aan leven en levensvervulling voor nu en voor eeuwig. Hij is Gods radicale antwoord op onze diepste nood. Dat is de blijde boodschap die de werkelijkheid van het leven en van de wereld overstraalt met het kerstlicht van de verlossing: Christus Jezus is in de wereld gekomen als Gods antwoord op alle vragen, Gods uitkomst uit alle nood, Gods verlossing uit alle dood.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 2019

De Wekker | 24 Pagina's

Het doel van Christus’ komst in de wereld

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 2019

De Wekker | 24 Pagina's