Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christenvervolging wereldwijd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christenvervolging wereldwijd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onmiskenbaar neemt de onrust in de wereld toe. Oorlogen en burgeroorlogen, terreuracties en totalitaire regimes teisteren tal van landen. Grote aantallen mensen worden onderdrukt vanwege hun politieke opvattingen, hun etniciteit of hun godsdienst.

Volgens een organisatie als Open Doors is het geweld tegen christenen het afgelopen jaar fors toegenomen. Men kwam zelfs tot een aantal van 365 miljoen, met name in Afrika, die zeer zwaar vervolgd zouden worden. Dat is een ernstige zaak, waarvoor op allerlei niveaus aandacht moet worden gevraagd.

Ook in de westerse wereld, waar de vrijheid van godsdienst grondwettelijk is vastgelegd, krijgen orthodoxe christenen steeds minder ruimte om hun opvattingen uit te dragen en in praktijk te brengen. Denk maar aan de grote ophef over de Nashvilleverklaring, nu vijf jaar geleden, of het nog steeds lopende proces tegen de Finse Païvi Räsänen.

Verschillen

Daarbij moeten we natuurlijk wel bedenken dat je christenen in allerlei soorten hebt. Helaas wel. Dat is in Nederland zo en dat is daarbuiten niet anders. Veel christenen zijn rooms-katholiek. Dat geeft meteen al een duidelijke scheiding. In de protestantse wereld heb je orthodoxe en minder orthodoxe protestanten, evangelischen en charismatischen. En wat zich calvinist of gereformeerd noemt, valt ook uiteen in verschillende richtingen.

Er is daarom een groot verschil tussen het begrip christenen zoals dat in het brede spraakgebruik gehanteerd wordt en de omschrijving daarvan in vraag en antwoord 32 van de Heidelbergse Catechismus. Bij allerlei dramatische berichten over christenvervolging moeten we ons dat natuurlijk wel realiseren. Ook onder ons wordt tegenwoordig gemakkelijk gesproken over vervolgde broeders en zusters, terwijl het dan nogal eens gaat om mensen waartegen je veeleer zou moeten waarschuwen gezien hun geloofsovertuiging en levenswandel. Ook over de vervolgde kerk moeten we onderscheidend spreken.

Al blijven mensen standvastig in hun geloof ondanks langdurige en zware vervolgingen door de overheid of door hun volksgenoten, dat betekent nog niet dat er sprake is van een waar geloof. Jehova’s Getuigen werden en worden ook vaak vervolgd en bleven daarbij in veel gevallen trouw aan hun verwerpelijke geloofsovertuiging.

Andere gebruiken

Uiteraard is het vanwege de beperkte informatie vaak niet gemakkelijk om een goed beeld te krijgen van de geestelijke ligging van allerlei kerken in andere werelddelen. Je moet daarbij ook altijd rekening houden met verschillen in kerkgeschiedenis, in cultuur en maatschappelijke omstandigheden.

‘In middelmatige dingen zal men de buitenlandse kerken niet verwerpen die een ander gebruik hebben dan wij’, zo stelden de Dordtse vaderen in art. 85 van de DKO.

Maar dat heeft natuurlijk wel z’n gren - zen. Lang niet alles valt onder de middelmatige dingen. De Bijbel biedt een universele boodschap. Wat God hier verbiedt, mag elders ook niet en wat hier een misleidende leer is, is het daar ook.

Wat ver weg is, of dat nu in afstand is of in de tijd, lijkt vaak mooier dan het is. Dat zie je in allerlei gevallen. Om het beeldend te zeggen: bij allerlei reizen blijft de gave des onderscheids nogal eens op Schiphol achter. Maar dan houden we onszelf voor de gek en misleiden we wellicht anderen.

Inclusief denken

Dat mensen tegenwoordig gemakkelijk over allerlei theologische verschillen heen stappen en christenen van allerlei soort al gauw als broeders en zusters beschouwen, hangt ongetwijfeld samen met de devaluatie van de leer. De waarheidsvraag is niet meer zo aan de orde.

Terwijl de Bijbel een exclusieve boodschap brengt, is inclusief denken tegenwoordig in de mode. Verschillen, ook op het gebied van kerk en godsdienst, moet je niet zien als een bedreiging, maar vooral als een verrijking. Men heeft graag een veelkleurige boodschap waaruit ieder dan kan kiezen wat hem of haar aanspreekt. Daarbij geldt dat in onze tijd veel mensen zich sterk laten leiden door hun gevoelens. Al het andere moet daarvoor wijken. Als ze dan geconfronteerd worden met mensen en groepen mensen die het zwaar hebben en veel moeten lijden, leidt dat gemakkelijk tot diepgaande gevoelens van verbondenheid en solidariteit, waarbij allerlei andere gezichtspunten gemakkelijk ondersneeuwen.

Nu is het uiteraard zo dat we de lijdende medemens waar mogelijk moeten bijstaan. ‘Laat ons goed doen aan allen’, zo houdt de apostel ons voor. Geloofsgenoten hebben daarbij voorrang (Gal. 6:10). Zeker als zij om hun geloof vervolgd worden. ‘Hetzij dat één lid lijdt, zo lijden al de leden mede’ (1 Kor. 12:26). Wordt dat onder ons ook voldoende beleefd?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2024

De Saambinder | 24 Pagina's

Christenvervolging wereldwijd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2024

De Saambinder | 24 Pagina's