Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Samenspraak over de brief van Paulus (29b)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Samenspraak over de brief van Paulus (29b)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In den dag wanneer God de verborgen dingen der mensen zal oordelen door Jezus Christus, naar mijn Evangelie. Romeinen 2:16

UITZIENDE: De ware dienaren des Evangelies zullen dus in navolging van hun grote Zender naar die doorluchtige dag des oordeels heenwijzen. U bent begonnen met te zeggen, dat de tekst die we nu voor ons hebben, ons heel wat te overdenken kan geven. En inderdaad, vriend, in deze tijd van veel beroering waarin wij leven, geven de woorden van deze tekst ons veel te overdenken.

We weten niet wanneer Christus op de wolken des hemels verschijnen zal, maar al wat er op heden gebeurt, is een voorbode van het ras naderende einde. Daar behoeven we niet aan te twijfelen. Heel het wereldgebeuren spitst zich thans toe op Israël. We kunnen zien, dat de Heere de kerk van het heidendom steeds meer gaat verlaten. Hij gaat Zijn hand aftrekken van de onnatuurlijke takken en gaat Zich wenden tot de natuurlijke takken. In Rom. 11 kunnen we dat heel duidelijk beschreven vinden.

En Lukas 21:24 zegt ons duidelijk: en Jeruzalem zal van de heidenen vertreden worden, totdat de tijden der heidenen vervuld zullen zijn. De kanttekening verwijst bij deze Schriftuurplaats naar Rom. 11:25. Daar lezen we: Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.

De apostel gaat dan verder met te zeggen: En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen, en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Als er over geheel Israël gesproken wordt, zegt de kanttekening bij deze tekst: ‘Dat is, niet weinigen, maar een zeer grote menigte, en gelijk als de ganse Joodse natie’. Calvijn is heel wat soberder in zijn verklaring van deze tekst. Hij schrijft: ‘Velen verstaan dit van het Joodse volk, gelijk of Paulus zeide, dat de religie nog zoude onder hen opgericht worden gelijk tevoren. Maar onder de naam Israëls, versta ik dat ganse volk Gods, opdat de zin dusdanig zij: Als de heidenen zullen ingekomen wezen, zo zullen ook de Joden hen uit de afwijking tot de gehoorzaamheid des geloofs weder geven. En alzo zal de zaligheid des gansen Israëls Gods volbracht worden die uit beide volken verzameld moet worden, doch alzo, dat de Joden de eerste plaats behouden, als de eerstgeborenen in het huisgezin Gods’.

Ik lees u dit voor uit een uitgave van de uitlegging van de zendbrieven van de apostel Paulus van Calvijn, uit 1617. Hier houd ik het maar het liefste bij, hoewel het ook wel wat te zeggen heeft, als Calvijn van de Joden spreekt als de eerstgeborenen in het huisgezin Gods. De Joden zijn de natuurlijke takken. En de apostel geeft de verwachting, dat de Heere aan het einde van het bestaan der wereld Zich nog zal wenden tot de natuurlijke takken, die hij de beminden noemt om der vaderen wil.

Calvijn heeft echter hieruit niet opgemaakt dat al de Joden nog bekeerd zullen worden. Dat zegt trouwens de kanttekening ook niet. Maar het zal het laatste wel zijn wat de Heere zal doen, namelijk het deksel van het hart van vele Joden afnemen. Hoe dat zal geschieden, weten we niet. Alleen kunnen we wel aannemen dat Israël nog wel in de benauwdheid zal komen als dit gaat gebeuren. De legerplaats der heiligen en de geliefde stad zal omringd worden.

In onze bespreking van het boek der Openbaring hebben we er ons aan gehouden, dat de kerk des Heeren de legerplaats der heiligen en de geliefde stad is. En daarmee zijn we ook in de lijn van Calvijn gebleven, hoewel we ook wel aan het uitwendige Jeruzalem moeten denken.

HOPENDE: Wat op het ogenblik gebeurt, geeft daar ook wel aanleiding toe. Maar volgens Lukas 21 en Openbaring 20 zal de wederkomst des Heeren daar vlak achter liggen. Dat zal de grote dag des oordeels zijn. Vriend, daar verlang ik altijd nog meer naar dan naar de dag des doods. Dan zal de Middelaar de laatste trap van Zijn verhoging hebben bereikt, de uiterste verhoging die de Kerk Hem zo van harte gunt. Maar dan zal God ook de verborgen dingen der mensen oordelen door Jezus Christus, naar mijn Evangelie.

Over die dag des oordeels is er nog veel te zeggen. We zullen daar nu niet uitvoerig over gaan spreken. De tekst zegt, dat Jood en heiden beiden, naar de leer des Evangelies naar de wet zullen geoordeeld worden. Daar hopen we nog meer van te horen uit dit hoofdstuk.

(wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 april 2023

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Samenspraak over de brief van Paulus (29b)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 april 2023

De Wachter Sions | 12 Pagina's