Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gezegende Kerstdagen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gezegende Kerstdagen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het jaar 2021 loopt al weer ten einde. En we zijn dan gewend om elkaar gezegende kerstdagen toe te wensen.

Zoals u weet zijn onze rooms-katholieke medelanders van mening dat je elkaar een ‘saligh’ kerstfeest moet toewensen. Ja, als je dat woord ‘zalig’ maar op de juiste wijze opvat, dan lijkt me dat een betere wens dan het geseculariseerde ‘fijne kerstdagen’.

Het is opmerkelijk, dat het woord ‘saligh’ in het Oudnederlands verwant is met het Engelse woord ‘silly’ en dat betekende - zo rond het jaar 1000 na Christus - nog ‘onnozel’. Zo werd in oude tijden ook over de ‘onnozele kinderen’ gesproken, die door Herodus vermoord werden. En daarbij dacht men vooral aan ‘onschuldige kinderen’. Op hun beurt zijn de woorden ‘saligh’ en ‘silly’ weer afgeleid van het Latijnse ‘salvus’ en dat betekende: ‘gered!’

Inderdaad, het reddende werk van Jezus Christus zal aan een wereld verloren in schuld, de onschuld preken, door Zijn lijden en sterven. In een wereld waarin wetenschap en techniek voor velen de nieuwe goden zijn geworden mag Gods kind in handel en wandel ook maar liever heilig onnozel zijn. Zo mogen we nog de dwaasheid (onnozelheid) der prediking in praktijk brengen. Immers, wie had kunnen denken dat God door het laten zien van een onschuldig Kind in de kribbe de zondeschuld zou uitdelgen? Inderdaad: ‘Het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen’ (1 Korinthe 1:25).

Simeon zág deze zaligheid. Maar kun je ‘gered zijn’ met je eigen ogen zien? Simeon wel. Hij geloofde namelijk in Gods belofte die heerlijk vervuld werd toen hij het Kindeke Jezus in zijn armen nam. En ‘die God was zijn en onze zaligheid!’ Daar was geloof voor nodig, want hij zag een huilende baby gewikkeld in een luier, die weer verschoond moest worden. We zingen wel ‘werd in stro en in doeken gehuld’, maar denken zelden aan de geur die gebruikt stro en een gebruikte doek kan verspreiden. U vindt dit heiligschennis, als u dit leest? Simeon niet. Juist het levensechte Kind Jezus was voor hem het bewijs dat God werkelijk mens geworden was, ons in alles gelijk, uitgenomen de zonde!

Huilend om warme melk en vertroosting bereidde de Vader Zich lof. Want Hij zou zorgen voor een behoeftig volk dat verlangt naar heilige onnozelheid op de Dag des Oordeels.

Simeon was de eerste die zag dat de dood, de koning der verschrikkingen (Job 18:14), onttroond zou worden. De smart over zijn komende sterfbed werd verdreven (Psalm 56:6, berijmd). Zijn oog aanschouwde het goed dat nimmermeer vergaat, dat God uit onbezweken trouw, Zijn uitverkorenen toe wil voegen (Psalm 106:3, berijmd). Hij mocht zijn huis bereiden om te sterven. Heilige onnozelheid, alsof hij nooit zonde gekend of gedaan had: ‘Nu laat Gij Heere Uw dienstknecht gaan in vrede naar Uw woord, want mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien!’ Zo mogen ook wij in de adventstijd op Jezus zien en even onnozel verklaard worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 december 2021

Zicht op de kerk | 32 Pagina's

Gezegende Kerstdagen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 december 2021

Zicht op de kerk | 32 Pagina's