Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Heel nijpend is het bij ons nog niet”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Heel nijpend is het bij ons nog niet”

Interim-bestuurder Manja Voogd over het lerarentekort binnen Sopogo:

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

MIDDELHARNIS – Er wordt veel gevraagd van mensen in het onderwijs, ook op Goeree-Overflakkee. Manja Voogd, interimbestuurder bij Sopogo, vertelt dat het lerarentekort op ons eiland nog wel meevalt in vergelijking met andere regio’s, maar weet ook dat de werkdruk op de scholen als hoog wordt ervaren.

Manja Voogd is sinds vorig jaar interim bestuurder van Sopogo, een stichting met twaalf basisscholen, waaronder een school voor speciaal onderwijs. De scholen worden bezocht door zo’n 1.450 leerlingen en tellen in totaal rond de 180 formatieplekken.

De reguliere bezetting is bijna altijd goed op orde, zegt Voogd. “We zijn gelukkig een stichting met vet op de botten, met goede reserves en we kunnen wat lucht in de formatie pompen. Dat betekent dat er meer handen beschikbaar zijn. Daarnaast hebben we op elke school ruimte om extra ondersteuning in te zetten, bijvoorbeeld door middel van leerkrachten die kinderen in kleine groepjes begeleiden. Dat kan helpen om in een noodsituatie voor vervanging te zorgen. Die extra ruimte is in de begroting meegenomen en wordt structureel ingezet om het onderwijs sterk te houden en calamiteiten op te vangen.”

Tekort aan extra handjes

“De groepsbezetting is mooi stabiel. Als leerkrachten langdurig uitvallen, zoeken we met elkaar naar een oplossing. Die lucht waar we het net over hadden is er op alle scholen, daar kun je mee schuiven en dat is fijn. Het tekort zit bij ons vooral in het aantal extra handjes. Ik kom als interim-bestuurder in veel gebieden van Nederland, zoals in Rotterdam of Eindhoven, en daar zijn de situaties echt wel nijpend. Dat is hier absoluut niet zo. Natuurlijk zijn we altijd op zoek naar mensen, maar door dat inbouwen van die lucht is er wel meer speelruimte gekomen.”

Voogd heeft daar wel een verklaring voor: “Veel mensen die bij ons werken hebben lang les gegeven in Rotterdam en krijgen nu de kans om hier, in hun eigen woonomgeving, een baan te vinden. Daardoor is het tekort op onze scholen trager ontstaan. Die instroom van leerkrachten uit Rotterdam is nu wel klaar, hoor. Op vacatures wordt niet heel druk gereageerd, sommige staan doorlopend open. Het gaat dan met name om vacatures voor die extra handjes. Af en toe komt daar reactie op. We zoeken ook nog iemand voor de taalklas.”

Blijven gaan voor kwaliteit

Ondanks de stabiele bezetting heeft ook Sopogo van tijd tot tijd met uitdagingen te maken en moet er gezocht worden naar een oplossing. “In noodsituaties zetten we soms onderwijsassistenten in, maar alleen voor kleine groepen en met uitgebreide ondersteuning of naast een goede, gekwalificeerde leerkracht. We blijven altijd gaan voor de kwaliteit, maar het is soms echt zoeken.”

Heel af en toe krijgt een groep vrij vanwege personeelstekort. “Dat is dit schooljaar denk ik hooguit twee keer gebeurd. Het komt ook voor dat leerlingen over de andere groepen worden verdeeld. Dat kan best een keertje, maar je moet daar wel voor oppassen. Het zorgt voor extra druk bij die andere groepen en je kunt je afvragen welke kwaliteit je dan nog kan bieden. Als kinderen vrij krijgen is er wel altijd een vangnet voor ouders die geen opvang hebben.”

Weinig verzuim

“We hebben over het algemeen een heel laag verzuimpercentage, ver onder het landelijk gemiddelde. Tijdens een griepgolf is dat natuurlijk wel wat hoger. We kijken heel goed naar het verzuim. Als het tijdelijk, kortdurend en werkgerelateerd is, gaan we daar iets mee doen. We bekijken dan samen wat iemand nodig heeft om te herstellen en welke keuzes we daarbij kunnen maken. Maar dat soort verzuim hebben we bijna niet.”

Leren omgaan met druk

Voogd weet dat leerkrachten het zwaar kunnen hebben. “De laatste tijd komt er veel druk op mensen in het onderwijs. De druk van ouders bijvoorbeeld. Daar moet je als leerkracht en directeur wel mee om kunnen gaan. Het is niet ‘u vraagt, wij draaien’. We kunnen geen wonderen verrichten. Met die druk moet je leren omgaan en het is belangrijk om daar hulp en begeleiding in te bieden, vooral bij de jongere leerkrachten. Voor hen zijn er bijvoorbeeld startersbijeenkomsten. Er zijn voor leerkrachten ook voldoende mogelijkheden om door te groeien. Ik denk dat dat het verzuim ook lager houdt.”

Samen zoeken naar oplossingen

Vooruitkijken blijft toch wel spannend. “Sopogo is aangesloten bij de regionale aanpak personeelstekort onderwijs (RAP), waarbij verschillende partijen uit de regio samenkomen om te zoeken naar oplossingen voor de personeelstekorten. We hebben niet overal invloed op, maar we kunnen wel zorgen dat we er klaar voor zijn. Dat kan op verschillende manieren. Stagiaires worden nu bijvoorbeeld betaald. Dat maakt het aantrekkelijker om de opleiding te gaan volgen.”

Goed op orde

“Als bestuurder loop ik jammer genoeg niet dagelijks rond op de werkvloer. Ik kom wel regelmatig op scholen en ik kan me voorstellen dat leerkrachten de werkdruk als hoog ervaren, en dat het lastig is met de bezetting. Dan gaat het met name om het tekort aan extra handjes. Die signalen komen zeer zeker bij mij binnen, ook via onze HR-medewerker en via de mensen van ICT en van de huisvesting, die vaak op de scholen komen.”

“Ik probeer altijd wel te attenderen op het feit dat het tekort in andere regio’s heel ernstig is en dat het bij ons wel meevalt. In die regio’s zijn ze ook al langer gewend om er mee te dealen. Onderwijsmensen voelen de druk altijd. Als op kleine scholen de extra handen wegvallen praat je over een heel andere werkdruk. Die ervaring zal er zeker zijn. Maar heel nijpend is het bij ons nog niet. Dat wordt het wel als we de reguliere bezetting structureel niet meer rond kunnen krijgen. Maar zolang we klassen van gemiddeld twintig leerlingen hebben die allemaal goed bezet zijn, dan hebben we het denk ik goed op orde. Alleen om het aantal extra handjes beschikbaar te hebben, dat is soms lastig.”

Kijk voor meer informatie over Sopogo op www.sopogo.nl.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 februari 2024

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's

“Heel nijpend is het bij ons nog niet”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 februari 2024

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's