Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

N59: nu de rest van de weg nog

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

N59: nu de rest van de weg nog

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eindelijk, de N59 is weer open. De afsluiting die vermoedelijk de meeste invloed had op de bereikbaarheid van het eiland (of juist het gebrek daaraan), kan weer gebruikt worden. Zelfs twee dagen eerder dan gepland, en dat mag ook best worden benoemd, aangezien projecten vaker vertraging oplopen dan dat ze op tijd of eerder klaar zijn.

Toch zijn er nog wel wat kritische noten te kraken over de nieuwe weg. De grote winst is natuurlijk dat er eindelijk een rijbaanscheiding is aangebracht. Met de nadruk op eindelijk. Want -en dan stoppen we er echt mee-waarom moest dit tientallen jaren duren en veel te veel mensenlevens kosten? Het is niet zo dat het idee van de laatste jaren was. Natuurlijk kun je zo'n aanpassing niet ‘even tussendoor' doen, maar het lijkt heel lang toch vooral aan de politieke wil te hebben ontbroken bij de provincie om veel eerder in te grijpen.

Dan de nieuwe weg zelf. Mooi nieuw asfalt, maar je voelt je wel erg opgesloten tussen de twee vangrails, was meteen al het commentaar. ‘Je kunt geen kant op als er iets gebeurt.' Daar lijkt op het eerste gezicht wel iets in te zitten. Punt is echter dat de uitbreiding van de breedte van de weg maar beperkt mogelijk was, aldus de provincie. Bovendien is aan beide kanten een uitwijkstrook gemaakt, zodat bijvoorbeeld hulpdiensten wel kunnen passeren. Maar met 100 kilometer per uur de berm meenemen, dat is er inderdaad niet bij. Dat je lang stil kunt staan is een feit, maar dat geldt ook voor een vierbaanssnelweg die tijdelijk dicht gaat na een ongeval. En dan heb je toch alle ruimte voor je gevoel. Eerder wees gedeputeerde Zevenbergen ook al op de verantwoordelijkheid die de weggebruikers zelf hebben, en daar heeft hij natuurlijk een punt. Als iedere automobilist nu eens echt ‘mono' gaat in de auto, oftewel de smartphone met rust laat, scheelt dat al veel ongelukken. In algemene zin speelt bij ernstige ongevallen naast snelheid ook smartphonegebruik regelmatig een belangrijke rol. Even afgeleid, en dan is ook de N59 met de rijbaanscheiding levensgevaarlijk. Er zijn grenzen aan de veiligheid die je kunt inbouwen bij de aanleg van wegen.

De N59 loopt overigens nog een flink stuk door en is vanaf Hetty's richting Oude-Tonge net zo gevaarlijk als het stuk richting de snelweg. Een rijbaanscheiding zou ook hier niet misstaan. Of die er gaat komen, is evenwel nog niet bekend. Zonder vangrail is het eigenlijk onverantwoord om met 100 per uur langs elkaar te zoeven. Het is geen populair standpunt, maar vanuit veiligheidsoogpunt zou een verlaging van de maximumsnelheid op dat gedeelte naar 80 km/h een verbetering zijn. In ieder geval tot ook daar een rijbaanscheiding is aangebracht. Want dat die ook daar moet komen, is evident. Nu maar hopen dat we niet weer tientallen jaren en een x-aantal mensenlevens moeten wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2023

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's

N59: nu de rest van de weg nog

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2023

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's