Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid Goeree-Overflakkee timmert flink aan de weg
MIDDELHARNIS In het ISGOgebouw zetelt een aantal organen dat de vier eilandelijke gemeenten terzijde staat op tal van gebieden. Eén van deze organisaties is de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid Goeree Overflakkee, die vele zaken behartigt die betrekking hebben op verkeersveiligheid in de breedste zin van het woord: van het bewust maken van heel jonge kinderen van hun verkeersgedrag tot adviezen bij het aanleggen en inrichten van doorgaande wegen op het eiland. De voorzitter van de projectgroep wethouder ArendJan van der Vlugt en Regionaal Verkeersveiligheidcoördinator Pia Rentes geven graag uitleg over het werk van de RPV.
De 'gewone' man of vrouw in de straal zal bij het noemen van de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid C'.oeree0\ erllakkee niet zo vlug een warm gevoel krijgen. Dit komt wellicht doordat veel van de werkzaamheden van de groep van achter het bureau plaatsvinden. Veel praktische zaken worden door organisaties binnen de verschillende gemeenten uitgevoerd. Voorzitter ArendJan van der Vlugt. tevens wethouder van de gemeente C.oedereede, wijst erop dat de groep heel veel werk verricht. Werk tiat er voornamelijk op gericht is om de verkeeis\eiligheid op hel eiland te bevorderen. Veiligheidscoórdinalor Pia Rentes tekent hierbij aan dat de Projectgroep zich vooral bezighoudt met gemeentegrensovei stijgende verkeersvraagstukken. "Hij bijvoorbeeld hel ontwerpen van een verkeerscirculatieplan in een kern zijn wij niet betrokken, dal is een zaak van de gemeenten". De RPV vervult wel een voor
De RPV vervult wel een voortrekkersrol als het gaat om tal van andere zaken op het gebied van verkeersveiligheid. Zaken die de afzonderlijke gemeenten hebben overgedragen aan de RPV. Pia noemt de venscliillende activiteiten waar vanuil de RPV initiatief aan wordt gegeven of worden begeleid. In de praktisch uilvoerende
In de praktisch uilvoerende sfeer wordl er niet zo veel gedaan, maar de projectgroep zorgt er wel voor dat er subsidie beschikbaar is voor bijvoorbeeld verkeersonderwijs aan heel jonge kinderen, of kinderen van de b^sis.scholen. Daarnaast verleent men voorlichting aan de leerlingen van de middelbare scholen o\er bijvoorbeeld de zorg voor een veilig verkeersgedrag en natuurlijk over de combinatie alcohol of druggebruik en verkeersdeelname. Verder is men actief bij de Broem en opfriscursussen, waarbij de kennis van senioren ronclom de verkeersregels weer wat wordl opgefrist. Pia Rentes verduidelijkt dat bij de uitvoering van de verschillende actixileiten de vrijwilligers van de afdelingen van Veilig Verkeer Nederland op het eiland een belangrijke rol vervullen.
Verkeersveiligheidsdag
Een aantal jaren geleden is men begonnen met het organiseren van verkeersveiligheiddagen vooi scholieren van de basisschool en van het middelbaar onderwijs, waarbij de jongeren op een frisse manier op de verschillende aspecten van verkeersveiligheid wordt gewezen. Dit initiatief heeft zelfs landelijke waardering gekregen. Een landelijk dagblad hield over deze activiteiten zelfs een interview met Pia Rentes. Voorzitter ArendJan van der
Voorzitter ArendJan van der Vlugt verduidelijkt hel nut van een dergelijke bovengemcentelijke instelling. Naast dat iedere gemeente niet zelf het wiel hoeft uit Ic vinden, is hel bestaan van een dergelijke RPV vereist vanuit de provincie. "De provincie geeft voor activiteiten op het gebied van verkeersveiligheid alleen maar subsidie als de doelen worden aangedragen door een regionale pr()jeclgroep".
Doorgaande wegen
De RPV wordl door de provincie ook belrokken bij nieuwe ontwikkelingen rondom de prox'inciale weg op het eiland. De RPV denkt dan in verschillende overleggen mee over de inrichting van nieuwe of bestaande wegen. Hiervoor heeft de projectgroep natuurlijk ook verschillende professies 'in huis' want binnen de groep is een groot aantal instanties vertegenwoordigd, zoals de vier gemeenten, de wegbeheerders (waterschap en provincie), de politie, het Openbaar Ministerie, .\rriva en vertegenwoordigers \'an \'eilig Verkeer Nederland. Regelmatig wordt er overleg gevoerd. Om de pro.vincie en de andere wegbeheerders een helder beeld te geven van wat er nodig is om de verkeersveiligheid op het eiland te verbeteren en te behouden, is een gebiedsprofiel opgesteld. "Dit is heel belangrijk als het gaat om het aanvragen van subsidie". In dit profiel wordt in volgorde van belangrijkheid een groot aantal projecten beschreven. Pia Rentes laat enkele voorbeelden zien. Bovenaan staat de reconstructie van de N215 tussen Dirksland en Melissant. De verwachting is dat er binnenkort een definitief voorontwerp zal zijn. Via de stuurgroep worden alle gemeenten op de hoogte gehouden van de vorderingen. Een ander punt in het gebiedsprofiel is de ontsluiting van NieuweTonge, natuurlijk staat dit item hoog op de agenda; de mensen van de RPV is er dan ook alles aan gelegen dat dit punt van zorg spoedig wordt aangepakt. Verder wordt er binnen de RPV gewerkt met een meerjarenplan. Hier staan alle projecten in die uitgevoerd worden op het gebied van gedrag.sbeinvloeding, zoals de invoering van de schoolzones, waarbij de straat voor de school extra wordt geaccentueerd door de aanwezigheid van Juliepalen'. Verder heeft de RPV verschillende nieuwe projecten 'in de steigers' staan die een goed en veilig verkeersgedrag moeten bewerkstelligen.
Veiligheidstraining Naast het signaleren en oplos
Naast het signaleren en oplossen van problemen op verkeerstechnisch gebied, heeft de RPV een grote verkeersopvoedende taak. Behalve de stimulering van de opfriscursussen voor senioren noemt Pia Rentes de veiligheidstraining die eind vorig jaar is gegeven aan jongeren die nog maar kort in het bezit van hun rijbewijs zijn. Dit bleek zo'n succes te zijn dal er zelfs een wachtlijst voor deelnemers moest worden aangelegd. Pia vertelt dat de stuurgroep heeft besloten om voor jongeren die vorig jaar niet konden deelnemen, ook nog een veiligheidstraining te zullenorganiseren. Op het verlanglijstje staal ook
Op het verlanglijstje staal ook nog een project waarbij scholieren bewust worden gemaakt van de gevaren die de combinatie landbouwverkeer en fietsers kan opleveren. De projectgroep vindt dit heel belangrijk omdat er vooral in het voorjaar en de zomer levensgevaarlijke situaties kunnen ontstaan op wegen waar het landbouwen fietsverkeer gezamenlijk gebruik van maken. Pia Rentes benadrukt dat bij deze vormen van voorlichting er een belangrijke taak voor de scholen is weggelegd.
Ouders
Met tal van acties en voorlichtingscampagnes proberen de mensen van de RPV het verkeer op het eiland zo veilig mogelijk te maken; de jeugd is hierbij een belangrijke doelgroep. Maar Pia Rentes legt uit dat men ook aan ouders voorlichting wil geven als het gaat om het geven van het goede voorbeeld. "Als zij de kinderen voorgaan in het gebruik van gordels, en het niet gebruiken van drank als ze nog moeten rijden, en als ook de fietsverlichting van de ouders in orde is, zal dat zeker een positief elTect hebben op de kinderen".
Contact
Op het eiland zijn er tal van zaken die spelen op het gebied van verkeersveiligheid. De RPV wil graag in contact komen met mensen die ideeën hebben als hel gaat om het aanbrengen van verbeteringen. Ideeën kunnen worden ingediend bij Pia Rentes van het ISGO, email pj.rentesCg) isgo.nl, tel. 0187 488126.
N57/N59
Hoewel de RPV niet direct betrokken is hij de doorgaande toegen, zoals de N57 en N59, is ArendJan van der Vlugt wel ab wethouder Verkeer van de gemeente Goedereedè heirokken bij de problematie rondom deu wegen. Verschillende keren heeft hij al in Den Haag aandacht gevraagd voor de toenemende drukte op de heide wegen, waardoor het eiland op bepaalde tijden van de dag en in de zomermaanden heel slecht te bereiken is. Dit heeft natuurlijk een negatief effect op de economische bedrijvigheid op het eiland. Het leek er tot voor kort op dat hij voor zijn klachten weinig gehoor kreeg. Volgens hem kwam dat omdat de beheerder van de beide wegen. Rijkswaterstaat, dit gebied door haar regio Zeeland laat beheren. Volgens ArendJan van der Vlugt heeft de regio rondom Rotterdam niet zovee band met de wegen en de problematiek. Tijdens een bijeenkomst die onlangs werd gehouden heeft de wethouder de stadsregio Rotterdam erop geweun dat men op liet eiland veel verkeer verwacht als de Tweede Maasvlakte zal zijn gerealiseerd. Hij bleek een luisterend oo te hebben gevonden en hem is verzekerd dat de problematiek zeker meegenomen wordt bij verdere besluitvorming.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 februari 2010
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 februari 2010
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's