Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Scheepsrampen in oorlogstijd (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Scheepsrampen in oorlogstijd (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In dezfi serie beschrijft Maarten Bezuijen de schepen van de Nederlandse koopvaardij en de sleepboten van L. Smit £y Co's Internationale Sleepdienst, die in de oorlogsjaren en daarna hebben gevaren. Schepen die ternauwernood zijn ontkomen van een aanval van de Duitsers^ maar ook schepen die niet meer terug kwamen en met man en muis zijn vergaan door de aanvallen van de vijand vanuit de lucht en van onder water Foto's zijn, tenzij anders vermeld, afkomstig uit het eigen fotoarchief van Maarten Bezuijen.

Deucalion

. Het stoomschip "Deucalion", toebehorende aan de Koninklijke Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij NV te .\msterdam, verliet op 28 juni 1940 Londen met bestemming St Johns­New Foundland voor nader orders. In Southend voegde het schip zich bij een konvooi, dat bestond uit 70 schepen I Zo\er kon worden waargenomen was er slechts één Destroyer aanwezig voor de begeleiding. Op 4 juli werd het konvooi aangevallen door vijandelijke bommenwerpers. Vanaf de "Deucalion" werden explosies waargenomen op drie of vier schepen van het grote konvooi. Drie of vier bommen werden dicht bij de "Deucalion" geworpen en de bemanning werd bestookt met machine geweervuur. Na verloop van tijd werd de aanval gestaakt en keerden de vliegtuigen terug in de richting van de Franse kust. Om 14.15 uur werd het konvooi opnieuw aangevallen, maar nu door 40 bommenwerpersl Een bom trof de "Deucalion" in ruim 2, direct na de aanval; in totaal werden 8 voltreffers op het schip geplaatst. Er was geen verdediging aan boord en aangezien het schip begon te zinken werden aan de bemanning orders gegeven zich klaar te houden bij de reddingboten. De gezagvoerder bleef op zijn post en werd door machinegeweerkogels gewond. Nadat aangenomen werd dat de aanval was afgelopen, gaf de gezagvoerder orders in de boten te gaan, maar plotseling kwam er nog een vliegtuig terug, een opvarende werd door een machinegeweerkogel gewond.

Hierna werden t^vee reddingboten gevierd. Eén hiervan was zo zwaar beschadigd dat ze zwaar lekte.

Nadat men enige uren had geroeid, werd de bemanning opgepikt door het Engelse stoomschip "Antonio", die de bemanning in Porland aan wal zette. De beide gewonden werden in het ziekenhuis opgenomen en verder kwam een ieder met de schrik vrij. De "Deucalion" werd gebouwd

De "Deucalion" werd gebouwd in 1914. Werf: Rijkee & Co te Rotterdam.

Lang: 90,43 m, breed: 13,20, diepgang: 4,90 m, BRT: 1780. l itgerust met een 3 cilinder Triple Expansie stoommachine, 1200 IPK.

Op 4 juli 1940 door de Duitse luchtaanval gezonken.

Ajax

Het stoomschip "Ajax" van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij NV te Amsterdam verliet op 7

augustus 1940 in ballast Southampton met bestemming Falmouth. De "Ajax" voer in onbeschermd konvooi. Om 09.30 uur van de 8e augustus werd het schip aangevallen door 50 (!) Duitse bommenwerpers, die het schip \erscheidene malen troffen. Het schip werd zwaar beschadigd en zonk binnen 5 minuten. Twee matrozen werden gedood, één zwaar­ en vier \an de bemanningsleden raakten licht gewond. Het bombardement had plaats 10 graden ZW van Sint Catharina Point. De Hoofdmachinist raakte te water en verdronk. De geredden werden door een motorboot van de Roval ,\ir Force naar Portsmouth gebracht, alwaar de zwaar gewonde stoker ook is overleden.

De "Ajax" werd gebouwd in 1923. Werf: Elbe Schiffwerft te Hamburg.

Lang: 67,40 m, breed: 10,30 m, diepgang 4,10 m, BRT: 940. Litgerust met een 3 cilinder Triple Expansie stoommachine 800 IPK. In de vaart ak "Ceuta" van Oldenburg Portugesische Dapfs.

In 1927 gekocht door de KNSM en herdoopt in "Ajax". Op 8 augustus 1940 door Duitse bommenwerpers tot zinken gebracht bij het eiland Wight: 4 man verloren hun leven.

Maas

Het stoomschip "Maas", toebehorende aan de NV Stoomvaart Maatschappij Houtvaart te Rotterdam, vertrok van Sunderland met bestemming St Laurens River op 4 september 1940. De "Maas" stoomde op eigen gelegenheid van Sunderland naar Methil, waar het konvooi gevormd werd. Op 7 september werd het konvooi samengesteld en nog de zelfde dag werd de reis ondernomen. 150 mijl westelijk van de Ierse kust waren de escortboten teruggekeerd en de "Maas" vervolgde met nog 10 schepen de reis. Om 00.45 uur werd een hevige ontploffing waargenomen op het voor de "Maas"

varende schip ss "Harpenden". Het duurde niet lang daarna, toen ook de "Maas" werd getroffen door een torpedo, die het schip hevig deed trillen en in een zwarte wolk van kolengruis hulde. De "Maas" begon onmiddellijk te zinken en verdween binnen 30 seconden in de golven, alle opvarenden met zich meenemende. Het gelukte twee op\arenden zich van het schip vrij te werken en een vlot te bereiken. Beide scheeplieden werden later opgepikt door de bemanning van de "Harpenden", die gelegenheid zag om de reddingboot te strijken. Dit schip, dat eerder was aangevallen, bleef drijven en de telegrafist kon zich met de wal in verbinding stellen. Op 11 september werden de schipbreukelingendoor een Engels oorlogsschip aan boord genomen en op 16 september in Greenock aan wal gezet. Deze ramp kostte aan 20 op^arenden hei leven. De "Maas" werd Erebouwd in

De "Maas" werd Erebouwd in 1920. Werf: .A\u\k i­ Zn te Capelle aan de IJssel. L.ing: 85.80 m. breed: 12.30 m.

L.ing: 85.80 m. breed: 12.30 m. diepg;mg: 5,S0 m. BRT: 2008. Litgerust met een 3 cihnder triple Expansie stoommachine ­\SM 1200 IPK. Op 8 september 1940 in kon

Op 8 september 1940 in konvooi getorpedeerd en direct gezonken;­20 op\arenden verloren hiui leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 januari 2010

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Scheepsrampen in oorlogstijd (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 januari 2010

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's