Vervoer en transport is een belangrijke bedrijfstak op Goeree-Overflakkee (2)
MELISSANT - Hij rijdt al ruim tiert jaar als chauffeur bi) Mijnden b.v. in Melissant. Op tanktransporten, in zijn eigen wagen van het merk Scania. De 45-iarige ]aco van Veen, getrouwd met Marianne, vader van dochters Lisa (IS) en Eline (12), wonend in Den Briel. Zijn vader en oom, beiden chauffeur, reikten hem het vak als het ware met de paplepel aan. Hij reed op jeugdige leeftijd vaak mee. Van hen hoorde hij verhalen. Het boeide en inspireerde hem en hij wist het al snel. Ook hij wilde chauffeur worden, vrachten transporteren van A naar B. Na een aantal omzwervingen bij andere bedrijven belandde hij bij Mijnders b.v. in Melissant. Daarmee bleef hij zijn Flakkeese roots trouw.
Tankvervoer is zi|n specialiteit Eerst op een tankwagen, daarna in 'zi|n' Scania op tankcontainervervoer Een betere public relations man kan een bedri|f zich met wensen Want na vrouw en dochters op de eerste plaats, is voor deze trucker zi|n eigen wagen zi|n verdere lust en leven Onlangs maakte ik een afspraak met directeur Walter Mi|nders en vroeg hem of ik een week|e met een van zi|n truckers in het tankcontainervervoer mee mocht ri|den Ik wilde een ki|k|e nemen achter de schermen Jaco van Veen werd mi|n chauffeur Ik volgde hem bi| zi|n werk doorkruiste met hem het land Bezocht terminals en bedri|fsterreinen in Rotterdam en Antwerpen, registreerde het laden en lossen bi| opdrachtgevers Maakte een meerdaagse reis naar België en Luxemburg Dit is het verhaal over een van de honderden Nederlandse truckers op het tankcontainervervoer Een chauffeur met hart voor zi|n werk Die dageli|ks onder moeili|ke omstandigheden zi|n klus klaart
OP REIS
We spreken af op maandagmorgen 05 30 uur De eerste reis gaat naar bedri|f Vierhouten in Kampen waar, volgens de vrachtbrief, in opdracht van Eucon Rotterdam, om 14 00 uur een tankcontainer met ruim 22 500 liter cooking Oll moet worden gelost Als ik aankom staan in het duister op het Melissantse bedri|fsterrein al trekkers met draaiende motor gereed voor vertrek Ik heb mi|n chauffeur snel gevonden Ik laad mijn tas en ook slaapzak in de cabine, want |e weet met of er die dag nog vervolgopdrachten komen en )e eventueel moet overnachten Al snel blijkt dat 'chauffeur zijn' meer inhoudt dan alleen rijden. laden en of lossen Een onvoorstelbare hoeveelheid administratie begeleidt elk transport Het A-4 bakje is doorlopend gevuld met formulieren Zonder documenten kom je nergens Overal moet de chauffeur zich aanmelden voordat hij terminals en of bedrijfsterreinen op kan rijden Zonder cargo card geen entree De slagboom blijft dan gesloten Bij een aantal terminals is er bovendien een handscan nodig om het administratieve traject te vervolgen
Van Veen loopt een rondje om zijn wagen Alles is in orde Hij installeert de tachograaf Activeert de boordcomputer en test de remmen van de trekker Met de radio op 2 rijden we het terrein af De werkweek begint Denk met dat om 06 00 uur de Flakkeese economie nog slaapt Het is al behoorlijk druk Deze morgen geen fles op de N57 We zijn dus snel bij RST (Rotterdam Sea Terminal), waar onze gecodeerde tankcontainer ergens op het terrein staat Om de locatie te vinden moet na aanmelding in een kantoortje, waar chauffeurs in- en uitlopen en elkaar kort begroeten de cargo card met handscan worden ingevoerd Op een beeldscherm komen de detailgegevens Via poortjes, met overal slagbomen, rijden we naar de aangewezen plek Een kraan zet onze container op het chassis Bij andere bezoeken merk ik dat je ook pech kunt hebben als de kraanbemanning net pauze houdt Dan is het wachten in het rijtje Gedeelde smart is halve smart Toch vraag je je af waarom in een wereldhaven ploegendiensten met beter op elkaar worden afgestemd zodat tijdsverlies voor chauffeurs kan worden ingekort Na het afmelden gaan we op weg naar onze eerste bestemming Op de terminal passeren we trucks met boxcontainers van veel Flakkeese rijders, zoals Peeman Transport en Van Rumpt
GOLFBEWEGING
In de cabine voel je dat er nu een gevulde tankcontainer op het chassis staat Tanks zijn altijd tot tenminste 80 procent gevuld, anders zijn de vloeistofbewegingen raet te hanteren B// het optrekken, afremmen en bij het stoppen ontstaan golfbewegingen van de olie Je hebt de zogenaamde slingerbeweging met een lengtegolf, die de vloeistof in de tank van achter naar voor en weer terug stuwt, en de dwaisgolf beweging die in bochten ontstaat Zou de chauffeur onverwacht moeten uitwijken of een noodstop moeten maken dan kunnen deze manoeuvres gevaarlijk zijn Zeker bij hoge snelheid, omdat de middelpuntvliedende kracht de wagen dan uit de bocht kan duwen en doen kantelen Bestuurders van personenauto's die hun voertuig bij wegversmallingen en bij het inhalen nog graag eventjes tussen transportwagens prikken zouden zich meer bewust moeten zijn van de gevaren die zij met hun rijgedrag kunnen veroorzaken "Geef ons op de weg de ruimte die wij nodig hebben", zo vragen de truckers
Al pratend zijn we op tijd bij het fabriekscomplex in Kampen Aanmelden en de weegbrug op Jaco klimt op de tank om een cooking oil monster te nemen, dat eerst naar het laboratorium gaat voor onderzoek Hij krijgt assistentie Later in de week merk ik dat chauffeurs nagenoeg alle werkzaamheden op de fabrieksterreinen zelf moeten uitvoeren Doe je dat met dan sta je met een volle tank en blijf je met die volle tank staan Het hoort er bij Als het oliemonster IS goedgekeurd, worden slangen aangekoppeld en begint het losproces Binnen een uur is de klus geklaard de wagen opnieuw gewogen en kan de administratie worden afgerond Nauwkeurig werk Een kleine vergissing leidt al tot boetes Ook moeten rij- en rusttijden steeds op de boardcomputer worden ingevoerd Jaco meldt dat de tank leeg is en dat hij op weg gaat naar Rotterdam om de container te laten reinigen Keurig wachten daar tankwagens en tankcontamers op hun cleaning
Het afzetten van de tank op Rotterdam Sea Terminal is onze volgende opdracht N treffen we het met, want juist in onze sector is er pauze bij de kraanmachinisten Na een ruime wachttijd en afhandeling stelt Jaco voor iets te eten bij de Nieuwe Pionier in Europoort, om vervolgens bij het bedrijf ADM sojabonenolie te laden Een container die daarna weer op de RST -terminal moet worden afgezet De avond is al ruim gevallen We kennen inmiddels onze volgende opdracht. Dinsdag naar Tarkett in het Luxemburgse Lentzweiler
MEERDAAGS
Al is het dan met met 'de vlam in de pijp door de Brennerpas', het is op zijn minst een inspirerende rit in en door de Belgische en Luxemburgse Ardennen Onze lading is opnieuw een tank sojabonenolie Op het kantoor in Melissant wordt nog even de route doorgenomen Bij Tip Trailer Services een chassis ophalen en bij Den Hartogh in de Botlek de tank. die daar een nachtje onder stoom is gehouden, ophalen De temperaratuur van de olie is tussen de 30 en 35 graden Het transport begint Jaco van Veen heeft er zin in Hij begint steeds meer te praten Over zijn gezin, over hobby's "Weet je dat ik de Rotterdamse marathon al negen keer uitliep' Op een lange trip ga ik soms vanaf een parkeerplaats hardlopen De spieren soepel houden is belangrijk"
Via Antwerpen rijden we naar Hasselt De eerste stop op een drukke parking Bekertje koffie, de benen strekken Tijdens de reis wordt steeds de boordcomputer geactiveerd Met een snelheid van 80 kilometer vergt het traject veel tijd Na Luik duiken we de Ardennen in Heuvelachtig gebied waar je de olie in de tank schoksgewijze voelt bewegen Diep in de avond bereiken we de Luxemburgse grens Nu via Troisvierges binnendoor naar Lentzweiler Voor het fabriekscomplex staan al 2 tankwagens in de wachtstrook opgesteld Jaco van Veen schuift aan Met een stapeltje documenten gaat hij naar de administratieve mcheckpost en levert het gevraagde monsterflesje in voor onderzoek "Demain a SIX heures et demi", voegt de beambte er aan toe Duidelijk We zullen de rest van de avond en de nacht in onze cabine moeten doorbrengen Praten en slapen Het terrein oprijden is met toegestaan Naarmate de tijd verstrijkt, sluiten meer trucks aan Duitsers, een Pool, Belgen en Luxemburgers Allemaal met het zelfde lot overnachten voor de poort
GEVAARLIIKE STOF
Een mooie gelegenheid om vragen te stellen Over het vervoer van gevaarlijke stoffen Een chauffeur die met gevaarlijke stoffen op weg gaat, dient over geldige ADS-certificaten te beschikken en in het bezit te zijn van een gevarenkaart Tanktransport is ingedeeld in klassering, van I tot en met 9 In het bedrijfshandboek staan de omschrijvingen Zo vallen bijvoorbeeld in klasse 3 de brandbare stoffen, benzine en diesel, en in klasse 8 zijn bijtende stoffen opgenomen zoals bleekchloor, logen en zuren Radioactieve stoffen vallen in de hoogste klasse Bij alle handelingen zijn extra veiligheidsmaatregelen voorgeschreven Op alle fabrieksterreinen en terminals is het dragen van een hesje verplicht Helm en handschoenen behoren tot de standaarduitrusting Als persoonlijke beschermingsmiddelen beschikt de chauffeur over een veiligheidsbril, gelaatscherm, zuurbestendig pak, masker met koolstof en vloeistof om de ogen te spoelen Een First Aid Kit is binnen handbereik voor kleinere ongemakken Een transport met gevaarlijke stoffen (oranje stickers) is op de weg goed herkenbaar Op 'de tanks zijn altijd nummercodenngen aangebracht Het bovenste cijfer is de gevaaridentificatie Dat is belangrijk omdat bij ongelukken hulpdiensten dan onmiddellijk weten met welke stoffen zij te maken hebben Rond middernacht kruipen we in onze slaapzak in de afgesloten cabine
EILANDEN-NIEUWS
De wekker rinkelt We komen weer in actie Even 06 00 uur mag het eerste transport het bedrijvencomplex op Wij volgen snel daarna, richting weegbrug Met de vereiste papieren in de hand is het dan wachten bij het administratiekantoortje 'Ouvert a 07 00 h ' staat er op de deur Maar op dat tijdstip is er memand te bekennen Een Luxemburgs kwartiertje later komt de beambte "Ferme", zegt hij Een overbodige opmerking, want dat de kantoordeur gesloten was, hadden we zelf al lang ontdekt Hij bekijkt de papieren Het lossen moet aan de achterzijde van de fabriek gebeuren Jaco van Veen njdt naar een indrukwekkend rijtje vulpijpen en legt koppelingen klaar "He chef", roept de administrateur tegen mij Hij wenkt en wijst een vulpijp aan Nummer 17 zie ik staan Ik herhaal het nummer Je weet maar nooit "Oui, oui", knikt de man en loopt door "Voor de aangewezen vulpijp heb ik de compressor nodig", zegt Jaco Een deel van de soja-olie gaat in de fabriekstank en het restant in losse containers op het buitenterrein
Een benzinetankwagen stalt naast ons De bestuurder sluit, ook zonder tussenkomst van iemand, aan op een van de andere vulpijpen Veertigduizend liter, dat duurt een tijdje De Luxemburgse bestuurder groet en loopt op me toe "Twee chauffeurs op een transport, dat is me een luxe in Holland'", roept hij Ik vertel hem dat ik geen bijrijder ben maar journalist en een reportage maak rond en over een chauffeur op tanktransport "Formidable'", zegt de man "Voor welke Gazette schrijf je' Dat wil ik graag lezen" "Dat zal met meevallen", antwoord ik 'Onze krant, het Eilanden-Nieuws, is nog met in elke kiosk m de Benelux te koop Maar wat met is kan nog komen", voeg ik er aan toe De Luxemburger lacht Nee van Eilanden Nieuws had hij met eerder gehoord
Na enige tijd zijn fabriekstank en containers gevuld Jaco dept met lappen wat gelekte olie, ruimt slangen op en maakt de wagen vertrekklaar Wij maken ons toilet in een kleine doucheruimte Daarna afmelden en contact zoeken met het kantoor in Melissant
Onze lege container moet met naar Rotterdam, zoals op de brief staat, maar naar een terminal in Antwerpen De verandering is gemakkelijk in te passen We brengen de tankcontainer bij ATC, Antwerpen Terminal Cleaning Het gaat vlug Nu krijgen we opdracht een tank met gevaarlijke stof op te halen bij Antwerpen Noordzee Terminal De inhoud betreft een klasse 8-product afkomstig uit Mitchigan USA Een bijtende stof, bestemming Rotterdam Jaco verzorgt de administratie Brengt stickers aan zodra de tank op het chassis is geplaatst De remtest en dan op naar Flakkee We mogen met deze stof door tunnels en ook over provinciale wegen rijden Van Veen wijst op de bebording bij tunnels Geeft aan wanneer absoluut de route Gevaarlijke stoffen moet worden gevolgd Romeinse cijfers zijn bakens die je moet aanhouden Een Romeinse I geldt bijvoorbeeld voor Benelux- en Thomassentunnel, een Romeinse 2 staat ook voor de Botlektunnel
BIJRIJDER
De laatste dagen rijden we veel in het Botlek- en Europoortgebied Bij het afzetten van de tank gevaarlijke stof op de LBC-terminal moet ik voor de eerste keer mijn paspoort laten zien en ook een forumlier Dienstbetrekking Ik krijg de status van 'bijrijder' en mag alleen na deze administratieve handelingen het terrein op Internationale ritten zitten er deze week voor Jaco van Veen met meer in "Er zijn wat minder opdrachten", zegt hij berustend Aan het eind van de week rijden we terug naar Melissant Radio 2 is inmiddels vervangen door CD-tjes met Nederlandstalige smartlappen Jaco neuriet mee Hij vertelt over vroegere transporten Die keer dat hij door slecht weer met met Eerste Kerstdag thuis kon zijn Dat was balen, maar je leert er mee om te gaan We rijden het bedrijfsterrein Ruijgenhil op Hij parkeert zijn wagen Draait een beetje weemoedig de BH contactsleutel om Het zit er op BH
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 30 december 2008
Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 30 december 2008
Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's