Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overdenking uit de Heilige Schrift

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overdenking uit de Heilige Schrift

Veilig achter het bloed

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Wannneer Ik het bloed zie, zal Ik ulieden voorbijgaan".(Exodus I2:13b)

Wat riep Johannes de Doper uit, toen hij daar aan de Jordaan de Heere Jezus zag aankomen? Hij riep vol verwondering uit: „Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt". Wat hebben deze woorden ons veel te zeggen, vooral nu in de lijdensweken. We worden opgeroepen in het geloof te zien op het Lam Gods, Gods Zoon, Die Zijn bloed heeft gestort, om verloren zondaren te redden. Dat gelovig zien op het Lam Gods dat is: „Hem ontdekken als je persoonlijke Borg en Zaligmaker". Dat wil de Heere werken door Zijn Geest

Dat wil de Heere werken door Zijn Geest en Woord. Gelukkig dat de Heere dat doet, want anders dan blijven onze ogen blind voor Hem. Zo wil de Heere plaats maken in ons hart voor Zijn Zoon. De tekst uit Gods Woord die we willen overdenken, verplaatst ons naar de plaats waar de prediking van het Lam is begonnen. Die plaats is Egypte. Daar in het land Gosen moesten de Israëlieten zwoegen in slavernij. Daar bij de tichelovens werd het volk des Heeren onderdrukt. En die onderdrukking werd hoe langer hoe zwaarder. Maar de Heere heeft de nood van Zijn volk gezien. Hij heeft hun noodgeschrei gehoord.

Zo is dan nu de tiende plaag aanstaande. Dit gericht, want dat was het, zou het gehele land treffen. De Heere doet het echter niet onverwacht. Hij kondigt het aan. Dat doet Hij met het oog op Israël, Zijn volk dat anders zou omkomen en door de dood getroffen worden. Zij waren immers niet beter dan de Egyptenaren. Alleen genade zal hen redden van de dood.

Ik zal uitgaan door het midden van Egypte, zegt de Heere en Ik zal gericht oefenen aan het land Egypte. Maar hoe zal dat nu met Israël gaan? Zij zitten immers midden in dat land. Zal hen dan ook dit gericht moeten treffen? Ja, waarom de Egyptenaren wel en de Israëlieten niet?

Dit volk heeft toch niets voor op anderen? Ze waren toch ook verloren Adamskinderen, die de Heere vaarwel hadden gezegd? Mensen die vanwege hun zonde de eeuwige dood hebben verdiend. Maar nu is dit het onbegrijpelijke wonder; de Heere gaat een onderscheid maken. Een onderscheid waar het eigenlijk niet is. Hij gaat een scheidslijn trekken, aan de ene kant van die lijn is het 'leven' en aan de andere kant de 'dood'. De Heere maakt voor Zijn volk een afzondering, terwijl zij even grote straf verdiend hebben. Die afzondering zal moeten staan in het teken van het bloed van het Lam.

In dat teken alleen is er bevrijding en voorbijgaan van de verderf-engel. Uit genade alleen wijst de Heere het

middel ter ontkoming aan. Dit middel wat Israël in Egypte moet redden van het gericht: 'Het is een lam'. Een lam? Ja, een lam. Hoe kan nu zo'n zwak lam Gods toom te niet doen? Voor ons onbegrijpelijk. Maar het is door de Heere uitgedacht. Hij doet het, Hij beschikt het. Het gaat helemaal van Hem uit. Alleen een lam, dat zijn bloed geeft, zal

Alleen een lam, dat zijn bloed geeft, zal de toom van God te niet doen, want dat is het; het lam moet geslacht worden! Het lam is pascha. Dit woord betekent voorbijgaan; sparend voorbijgaan. En alleen dan zou het gericht, de engel des verderfs, voorbijgaan, als het bloed van het lam gezien werd aan de bovendorpel en de beide zijposten van de deur. Het bloed van het geslachte lam moest

ervan getuigen, dat ook Israël het strafgericht dat over Egypteland gaat, heeft verdiend, maar dat het afgewend wordt op het lam.

Die rode streep bloed aan de deur sprak van die ander, van het lam dat geslacht was. Elk huis in Israël is gedekt door het bloed tegen het gericht.

Zo begint de prediking van het bloed, dat redding verschaft, want straks zal ieder jaar het Pascha gevierd moeten worden. Later in de tabernakel en weer later in Jeruzalem stroomt het bloed van de duizenden lammeren als teken van verlossing. En waar wezen deze offers heen, en door Wie kregen al deze offers pas hun diepste betekenis? Alleen door het Lam Gods. Gods eniggeboren Zoon, de Heere Jezus Christus. Hij alleen is het ware Paaslam. Het Lam Gods in Christus verschenen, beantwoordt geheel aan dat lam in de huizen van Israël.

Ook Gods Zoon moest geslacht worden. Daar staan wij nu in deze lijdensweken bij stil. Voor wie moest dat gebeuren? Precies eender als in Egypte, om mensen te redden die het gericht verdiend hebben. De Heilige Geest wil ons hieraan ontdekken om plaats te maken voor het Lam Gods. In het geloof leert de Heere schuilen achter het bloed van Christus. Het ware geloof verlaat zich op Gods belofte, die spreekt van redding voor verloren mensen. Zo zaten ook de Israëlieten achter hun met bloed geverfde deuren. Ze mochten niet naar buiten gaan om te kijken of het bloed wel helpen zou. Ze moesten het geheel aan het bloed overlaten. Waarom? Omdat de Heere het beloofd had: „Wanneer Bc het bloed zie, zal Ik ulieden voorbijgaan". Het ware geloof verlaat zich op Gods beloften. Staat u in dit geloof? Leerde u door Gods genade schuilen achter het bloed van Christus? Zo ja, volhardt daar dan in, want wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. Maar zo niet, haast u om uws levens wil. Want wie hier niet wil weten van het bloed van het Lam, zal straks te maken krijgen met de toom van het Lam, Want Hij zal weder komen om te oordelen de levenden en de doden. Als het bloed van Christus waarde voor ons heeft gekregen, dan is er ook in ons hart de lust om het Lam Gods te volgen. Dan werkt de kracht van Christus' bloed door in een leven der heiliging. Dan is er de strijd tegen de zonde tot de laatste snik toe.

Maar de overwinning is zeker, want het Lam heeft overwonnen. Johannes op Patmos hoorde degenen, die hebben leren schuilen achter het bloed van Christus, zingen, een nieuw lied. Een lied ter ere van het Lam. Wat is de inhoud van dit lied? Dit: „Gij hebt ons Gode gekocht met Uw bloed". Zult ook u straks dit lied meezingen?

Sommelsdijk G. Mulder

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 februari 1997

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Overdenking uit de Heilige Schrift

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 februari 1997

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's