Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gereformeerd of verkeerd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gereformeerd of verkeerd

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als plaatsgenoot is dr. Bram van de Beek mij sympathiek vanuit een vriendschappelijke omgang, maar dat bij hem de applicatio salutis (toepassing van het heil) ontbreekt – conform Athanasius - in zijn theologie en prediking acht ik rampzalig! Ik reageer op zijn interview in De Waarheidsvriend.

De theocentrische inzet van het reformatorische belijden bij de eer van God vooronderstelt immers haar eerbiediging van de soevereiniteit van God, waardoor dit belijden primair alle mensen schuldig stelt in Adam voor het aangezicht van God. Deze theocentrische inzet bij de soevereiniteit of vrijmacht van God is daarmee van wezenlijk belang en bepalend voor de bijbelse en gereformeerde genade- en geloofsleer.

Het gereformeerde belijden ontneemt ons zodoende de vanzelfsprekendheid, waarmee wij het Evangelie zouden menen te kunnen ‘annexeren’. En daarmee is dit belijden wel heel direct verbonden met Gods recht en genade ofwel met Zijn genade door recht. En daaruit volgt dat de christologie consequent staat in een theologische setting, niet vanwege een logische orde, maar vanwege een geestelijke heilsorde. En daarbij krijgt de theologische inzet een christologische opzet! ‘Hij is de Heere - de Ik zal zijn, die Ik zijn zal - en Hij doe wat goed is in Zijn ogen!’ (1 Sam.3:18)

Calvijn focust zijn theologie daarom op de soevereiniteit van God, maar men zou Calvijn misverstaan, als men daarin niet zou verdisconteren dat hij deze zelfde belijdenis van Gods soevereiniteit in brede christologische kaders plaatst. Vanuit het door de ‘tweebrandpunten-ellips’ bepaalde aandachtsveld van de gloria Dei (eer of heerlijkheid van God) en de unio cum Christo (gemeenschap met Christus) is het wezenlijk voor de hedendaagse reformatorische of gereformeerde prediking dat zij de menselijke verantwoordelijkheid niet antropologisch (vanuit de mens) bepaalt en invult, maar pneumatologisch (vanuit de Heilige Geest) als gave van Woord en Geest.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 november 2024

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Gereformeerd of verkeerd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 november 2024

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's