Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Genade en zachtmoedigheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Genade en zachtmoedigheid

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zie, uw Koning komt tot u, zachtmoedig en gezeten op een ezelin en een veulen. Matthéüs 21:5b

‘Dit Evangelie spoort krachtig aan tot het geloof en versterkt het, want het beeldt Christus af in Zijn genadige toekomst. Niemand kan deze ontvangen noch aannemen, dan die gelooft dat Hij de Man is Die daartoe is gekomen, zoals dit Evangelie Hem dan ook voorstelt.

Het is alles enkel genade, zachtmoedigheid en goedheid wat ons hier in Christus te zien wordt gegeven; en wie dat van Hem gelooft en Hem daarvoor houdt, die is zalig. Ten eerste: Let eens op: Hij rijdt niet op een strijdbare hengst, komt niet in ontzettende kracht en machtsvertoon, maar Hij zit op een ezel, een dier dat niet geschikt is om te strijden, maar bestemd is om lasten te dragen en te werken ten dienste van de mensen. Dit om te laten zien dat Hij niet komt om de mensen te verschrikken, noch om hen voort te drijven of te onderdrukken, maar om te helpen hun last te dragen en op Zich te nemen. Hoewel het ’s lands gebruik altijd geweest is om op ezels te rijden en de paarden in de oorlog te gebruiken, zoals de Schrift dat dikwijls vermeldt, zo was het toch alles daarom te doen dat de intocht van deze Koning gekenmerkt zou zijn door zachtmoedigheid en goedertierenheid. Ten tweede komt dit openbaar uit de houding van de jongeren die Christus hulde brengen. Zij brengen de ezelin en het veulen bij Hem, leggen hun klederen onder Hem en zetten Hem daarop. Bovendien spreidt het volk hun klederen op de weg en strooien takken van de bomen op de weg. Er is geen vrees of schrik voor Hem, maar alleen een welwillend vertrouwen op Hem. Hij neemt dit alles vriendelijk van hen aan en laat het Zich welgevallen.

Ten derde, er is daar geen harnas, geen krijgsgewoel, maar alleen zingen, loven, vrolijk zijn en God prijzen.

Ten vierde, zoals Lukas 10 vers 41 vermeldt, weent Christus over de stad Jeruzalem, omdat de inwoners zulk een genade niet erkenden noch aannamen. Zó bedroefd was Hij over de schade die zij over zich haalden; hoe zou Hij dan streng en hard met hen handelen?

Ten vijfde bewijst dit nog allermeest Zijn goedheid en zachtmoedigheid als Hij de woorden van de profeten aanhaalt (Jes. 62:11 en Zach. 9:9) en hen overreedt tot het geloof om Christus aan te nemen.

De geschiedenis in dit Evangelie is toch geschied en geschreven opdat deze beloften zouden vervuld worden, zoals de evangelist zelf belijdt. Laten we daarom deze woorden houden voor de hoofdinhoud van het Evangelie, want daarin wordt ons voorgesteld wat wij van Christus hebben te denken en te geloven, van Hem hebben te verwachten, in Hem hebben te zoeken, en hoe wij ons Hem ten nutte kunnen maken en zullen gebruiken’. ♦

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 2024

De Saambinder | 24 Pagina's

Genade en zachtmoedigheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 2024

De Saambinder | 24 Pagina's