Drie extra examenvragen
Nog even en dan beginnen de examens. Hopelijk sta je er goed voor. Maar ook dan blijft het spannend om examen te doen.
Na het examen wacht een nieuwe opleiding, bij leven en welzijn. Je hebt in de achterliggende periode nagedacht over wie je bent, welke gaven en talenten jij gekregen hebt en welke opleiding het beste bij je past. Waarschijnlijk sta je al ingeschreven bij je nieuwe opleiding. Best spannend. Zullen je verwachtingen uitkomen?
Met het examen sluit je ook een periode af. Na al die uren besteed aan het huiswerk en het volgen van de lessen volgt nu het examen. Dan moet blijken of je aan de gestelde eisen van je opleiding voldoet. Toch kan het examen niet alles meten wat je geleerd hebt. Je bent in de achterliggende jaren ook gevormd tot wie je bent. Door de lesinhoud, maar ook door je docenten en leeftijdsgenoten. Die vorming meet het examen niet.
En in je examens wordt er ook niet naar gevraagd of je beantwoordt aan de eisen van je Schepper. Aan het einde van je tijd op het voortgezet onderwijs is het goed om ook daarbij stil te staan. Daarom leg ik je drie extra ‘examenvragen’ voor als aanvulling op het centraal examen.
Vraag 1: Wat hebben de roepstemmen in je schoolloopbaan met je gedaan?
Eén roepstem kwam tot alle leerlingen. Jouw schoolperiode werd overschaduwd door corona. Wat was het moeilijk om thuis op je kamer je motivatie vast te houden voor je opleiding. Veel leerlingen liepen een leerachterstand op die niet altijd ingehaald kon worden. Daardoor is het examen nu misschien wel extra moeilijk. Veel jongeren voelden zich somber in coronatijd en daarna. Ook waren er grote zorgen om de gezondheid van mensen in de directe omgeving. Er zijn er onder jullie van wie geliefden aan corona overleden zijn. Heeft de indringende roepstem van het coronavirus je dichter bij de Heere gebracht?
Vraag 2: Voor wie wil jij van betekenis zijn in je leven?
Je hebt je gaven en talenten, je levenstijd en je gezondheid van je Schepper gekregen. Van nature leef je voor jezelf. Is het jouw verlangen al geworden om je leven te besteden in dienst van de Heere en je naaste? Heb je weleens nagedacht over een baan in het onderwijs of in de zorgof welzijnssector? De basisschool waar jij op zat, tobt mogelijk ook om de vacatures te vervullen. En onze reformatorische zorg- en welzijnsinstellingen moeten soms zelfs mensen aannemen die geen christelijke achtergrond hebben. Ligt hier misschien een taak voor jou?
Vraag 3: Wat is jouw verlangen voor de toekomst?
Verwacht je alles van het leven dat voor je ligt? Bij de dagopeningen en in de (godsdienst)lessen is er steeds op gewezen dat alleen de Heere je hart kan vervullen. De wereld en de zonde of de mooiste carrière kunnen dat nooit. Ik gun je zo dat je in het Woord net als Levi in het tolhuis de stem van de Zaligmaker mag horen, Die sprak: ‘Volg Mij!’ Opdat je je hoop en je verwachting in dit leven op God mag leren stellen.
Leg je antwoorden op deze drie ‘examenvragen’ eens naast het Woord van God. Ben je ‘gezakt’? Wat erg, want dan leef je nog zonder de Heere! Mag ik je daar met ernst en liefde voor waarschuwen? Je kunt nog herexamen doen, want je leeft nog in de genadetijd - met eerbied gesproken. Vraag de Heere eerbiedig of Hij met Zijn Heilige Geest wil werken in je hart. Bekeer je toch tot Hem en breek met de zonde. Want de dag van je dood komt. Je hebt een Borg nodig voor de schuld van je leven. Zoek de Heere en vraag of Christus je Leidsman wil zijn. Met die God kom je nooit beschaamd uit. Een goede examentijd toegewenst!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 mei 2023
De Saambinder | 20 Pagina's
