Gods gerechtigheid
Wellicht heeft de profeet Zacharía gebeefd! God de Vader, in Zijn vlekkeloze majesteit, grootheid, heiligheid en rechtvaardigheid spreekt. Hij is de HEERE der heirscharen. Door de mond van Zacharía klinken die indringende woorden: ‘Zwaard, ontwaak!’
De Heere Zebaoth staat daar als een Krijgsman, grimmig en vol toorn. Hij geeft, als Handhaver van de geschonden gerechtigheid, een bevel. Hebt u ooit voor deze God leren vrezen? Er wordt soms zo anders over God gesproken. Met wat zoetige pastelkleuren wordt de Heilige voorgesteld. Maar als de Heere een indruk geeft van Wie Hij is, gaan we beven voor Zijn majesteit. Als we oog krijgen voor dat ‘zwaard’. Nee, dat is hier niet het zwaard van Gods Woord. maar het zwaard van Gods geschonden en beledigde gerechtigheid. Het wijst op die volmaaktheid van God, waardoor Hij alle zonden haat en straft. Dat leert ons niet alleen de oudtestamentische boetprofeet Zacharía, maar in deze woorden horen we ook de belijdenis van de nieuwtestamentische Kerk: ‘aangezien de toorn Gods tegen de zonde zó groot is, dat Hij die (eer Hij ze ongestraft liet blijven) aan Zijn lieve Zoon Jezus Christus met de bittere en smadelijke dood des kruises gestraft heeft’ (uit het formulier om het Heilig Avondmaal te houden).
Is de Heere dan ook niet barmhartig? Jazeker! Daar herinnert de naam van de profeet ons aan. Zacharía betekent immers: de Heere is gedachtig of genadig geweest. Maar de Heilige Schrift leert ons dat Zijn barmhartigheid nooit ten koste gaat van Gods gerechtigheid.
Slapend zwaard
Kort na onze diepe val in Adam lezen we voor het eerst van een zwaard, dat de weg naar het paradijs afsloot. Erger, waardoor de mens voor eeuwig uit Gods gunst en gemeenschap leek gestoten te zijn en slechts de dood wachtte. Maar wonderlijk, het zwaard leek als het ware te slapen. De eerste vrouw, Eva, werd niet doorstoken na het eten van de verboden boom. En het verbondshoofd Adam is niet terechtgesteld toen de Schepper hem opzocht in de hof. David werd als moordenaar en overspeler aangewezen en des doods schuldig verklaard, maar zijn leven werd gespaard. Vierduizend jaar heeft het geduurd totdat de Heere gebood: ‘Zwaard, ontwaak!’ Lezer(es), bent u weleens bang dat God u voor de rechterstoel zal dagen? Hoe lang hebt u al geleefd in het heden der genade bij het ‘slapende’ zwaard? Of slaapt u nog rustig door, zonder enige indruk van Gods recht? Vreselijk om zo te moeten ontwaken in de rampzaligheid. Kom, smeek of u mag ontwaken, voor het zwaard van Gods recht u zal doorsteken. Als de Heere ontdekt aan deze werkelijkheid van verlorenheid en schuld, wordt de schreeuw in de ziel geboren om die welverdiende straf te ontgaan. Als alle wegen doodlopen en we leren buigen onder Gods recht, gaan we de afrekening verwachten en rechtvaardigen.
Ontwaakt zwaard
Maar hoor, het onbevattelijke wonder in onze tekst: ‘Zwaard, ontwaak tegen Mijn Herder’. De kanttekening schrijft onder andere: ‘hoe Christus, Gods lieve Zoon en opperste Herder, alsof Hij ook een valse profeet ware, geslagen en omgebracht zou worden’. Waarom ontwaakt het zwaard tegen Hem, Die nooit zonde gekend of gedaan heeft? Hij is Gods Herder, dat wil zeggen van God verordineerd om Zijn kudde te kopen met bloed en hen te verzamelen uit alle geslachten, volken, natiën en tongen. Hij heeft Zich aangeboden in de belofte, in de stille Vrederaad. Hij heeft Zich vrijwillig overgegeven op de betaaldag, in de tijd. Daarom staat hier de Herder, onschuldig, maar beladen met de schuld van Zijn bruidskerk! Om hen te verlossen uit de klauwen van satan en te brengen op de grazige weiden van Zijn zoen- en kruisverdiensten. Vervolgens horen we hoe Jezus ‘de Man’ en ‘Mijn Metgezel’ wordt genoemd. Het woord ‘Man’ ziet op de menselijke natuur die Hij moest aannemen, opdat Hij betalen kon voor de mens die betalen moet. ‘Mijn Metgezel’ ziet op Zijn Goddelijke natuur, Die Zijn mensheid moest ondersteunen om de toorn Gods te kunnen doordragen en een eeuwige waardij aan Zijn verdiensten toe te brengen. Wanneer nu het zwaard, vanwege de overtreding van de schapen, de Herder doorboort, dan schittert daarin het welbehagen des Vaders. God de Vader, Die het mes tegenhield waarmee Abraham in gehoorzaamheid, zijn enige, lieve kind wilde slachten, heeft Zelf bevel gegeven aan het zwaard om Zijn eniggeboren Zoon te doorsteken.
Als ergens in de Heilige Schrift helder wordt hoe groot de toorn van God over de zonde is, dan is het hier. Onbekeerde zondaar, beeft u niet? Als God Zijn eniggeboren Zoon niet spaarde, zou hij een zondaar dan wel sparen? Hoe zult u het maken als de Rechter (Die al voor de deur staat) het zwaard heft? En tegelijk, als ergens in de Heilige Schrift de onbevattelijke liefde Gods blijkt, dan is het hier in de gave van Zijn Zoon. Immanuël mag worden uitgestald in deze lijdensweken als een gewillige en dierbare Zaligmaker van verloren zondaren. Hebt u Hem nodig gekregen? Hij is nog te vinden en Zijn Naam is Jezus!
En als iets van dit geheim gekend mag worden, het wonder wordt steeds groter. God de Vader heeft Zijn goddeloze volk gespaard en Zijn geliefde Zoon geslagen. Hier schittert het liefdeshart van de Vader voor verloren zonen en dochteren. Maar hier ligt ook zoveel glans op de gewillige Herder, Jezus Christus, Die voor Zijn kudde is geslacht. Verwondering over de Heilige Geest, Die deze Herder het lichaam had toebereid.
Lezer(es), deelt u in het geheim? Jesaja (53:5) mag het zo verwoorden: ‘Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden’.
Zwaard, ontwaak tegen Mijn Herder, en tegen de Man Die Mijn Metgezel is, spreekt de HEERE der heirscharen…
Zacharia 13:7a
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 maart 2023
De Saambinder | 24 Pagina's
