Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De blindgeborene opnieuw beproefd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De blindgeborene opnieuw beproefd

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zij dan riepen voor de tweede maal den mens die blind geweest was en zeiden tot hem: ‘Geef God de eer; wij weten dat deze Mens een zondaar is. Hij dan antwoordde en zeide: Of Hij een zondaar is, weet ik niet; één ding weet ik, dat ik blind was en nu zie. Johannes 9 vers 24-25

Het Sanhedrin roept voor de tweede keer de blindgeborene. Opnieuw staat de man voor de rechters. Zijn vader en moeder hebben hem verlaten, want hun mensenvrees was groter dan hun Godsvreze. Dat is door Gods werk bij de blindgeborene anders. Hoe zou dat met ons zijn als wíj eens zo alleen temidden van die helse handlangers zouden staan? De blindgeborene weet nog maar weinig. Hij is geen held in het geloof en kan geen grote zaken vertellen, maar hij mag in de kracht van God voor Zijn eer opkomen. De Heere bewaart hem in de beproeving. Zo kan bij Gods volk in de louterende beproeving het water wel tot aan de lippen rijzen, maar Christus laat de Zijnen nooit los.

‘Geef God de eer’, zeggen de farizeeën. Dat zijn Schriftuurlijke woorden. God heeft de mens immers geschapen om Hem te eren. In de val is de mens echter een zelfbedoeler en een eerrover van God geworden. Geloven de farizeeën dat? Welnee, zij denken dat ze zélf God de eer kunnen geven.

Tegelijk hebben ze met deze woorden een andere bedoeling. Ze zoeken een uitweg. Het wonder kunnen ze niet ontkennen, maar als die man nu God de eer geeft, kan Jezus het niet gedaan hebben. Ziet u de aller ontzaglijkste dwaling? Ze randen de Godheid van de Zaligmaker aan. Verachtelijk zeggen ze: ‘Wij weten dat deze Mens een zondaar is.’ Met hun uitspraken slaan ze heel het fundament van de zaligheid van de uitverkoren Kerk weg. ‘Geef God de eer en zweer deze Mens, deze Bedrieger af!’

De blindgeborene geeft op de eerste vraag geen antwoord. God de eer geven? Daartoe is hij niet bekwaam. Zijn geloof komt echter wel in de vrucht openbaar. Dat er van Jezus zo verachtelijk gesproken wordt, kan hij niet verdragen. Daarom opent hij nu zijn mond. Let er eens op wat hij zegt. Hij weet én hij weet niet. Van allerlei theologische kwesties heeft hij geen verstand. Daarom begint hij geen discussie. ‘Ik weet niet of Hij een zondaar is.’ Wat weet hij dan wel? Één ding! Hij weet uit de praktijk, uit bevinding, wat Jezus gedaan heeft. Dat Sanhedrin mag dan veel weten, maar het zit een voet te hoog. Het is enkel verstandskennis. Ziet u het grote verschil met deze blindgeborene, deze zuigeling in de genade? Zijn getuigenis komt regelrecht uit zijn hart: ‘Eén ding weet ik, dat ik blind was en nu zie!’

Vragen:

1. Hoe kan deze blindgeborene toch staande blijven?

2. Wat was het ergste van de woorden: Geef God de eer?

3. De blindgeborene begint geen discussie. Waarom niet? Wat doet hij wel? Zie ook Genesis 3.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 maart 2023

De Saambinder | 24 Pagina's

De blindgeborene opnieuw beproefd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 maart 2023

De Saambinder | 24 Pagina's