Raad des vredes
Ds. Labee over:
Onlangs stuitte ik op een merk- waardig verschil in de uitleg van ‘de raad des vre- des’ uit Zacharía 6 vers 13. Zowel de kanttekenaar als de Bijbel met uitleg geven een andere verklaring dan de onder ons gebruikelijke omschrijving van deze woorden. Wat is de juiste exegese?
Letterlijke woorden
Graag willen we op deze vraag proberen een antwoord te geven. Eigenlijk moeten we dit zeggen: de letterlijke woorden (in onze Statenvertaling) uit Zacharía 6 vers 13 hebben onze vaderen in de kanttekening keurig uitgelegd. En de Bijbel met uitleg geeft in dezelfde lijn duidelijkheid over deze woorden. Maar de uitdrukking heeft - onder meer vanuit de catechisatie - voor velen een vaste betekenis!
Om met dat laatste te beginnen, het bekende vragenboekje van ds. A. Hellen- broek (1658-1731) heeft een hoofdstuk over de ‘Raad des vredes’. We citeren een vraag en antwoord: ‘Wat verstaat u door de raad des vredes? De wil van de Vader van eeuwigheid om de uitverkorenen door Christus’ lijden te verlossen, en de wil van de Zoon, Zichzelf tot een Borg stellende voor de uitverkorenen’. Dan volgen er in de volgende vraag twee bewijsplaatsen. Eerst Psalm 2 vers 7 en 8: ‘Ik zal van het besluit verhalen: de HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd. Eis van Mij, en Ik zal de heidenen geven tot Uw erfdeel, en de einden der aarde tot Uw bezitting’. Als tweede Lukas 22 vers 29: ‘En Ik verordineer u het Koninkrijk, gelijkerwijs Mijn Vader Mij dat verordineerd heeft’. Zacharía 6 vers 13 wordt door Hellenbroek niet genoemd! Ds. G.H. Kersten (1882-1948) schreef in ‘De Saambinder’ van 28 december 1922 een heel onderwijzend stukje: ‘De eerste
Hervormers en eenige navolgende schrijvers hebben met veel ontzag van deze heilige verborgenheid en sommigen in het breede gesproken; ik wenschte dat die eerbied zich ook nu vertoonde, als men daarvan spreekt en hoort spreken. Zij die eerbied ook in onze harten voor het verbond dat God in de eeuwigheid sloot tot zaligheid der uitverkoornen; en dat den naam draagt van: Raad des Vredes; dat ook genoemd wordt Verbond der Verlossing; en ik zou dien naam den voor- keur geven o.a. daarom, dat hij de onderhandeling tusschen God den Vader en den Zoon meer karakteriseert, als een Verbond. Vooral de Engelsche godgeleerden spreken van het Verbond der genade van eeuwigheid. Men leze b.v. Boston over het genadeverbond, een zoo kostelijk werkje dat m.i. veel te weinig onder ons bekend is, waarin Comrie een voor- rede schreef over het verbond der werken. De reeds boven aangehaalde Petrus van Mastricht spreekt van het eeuwige verbond der genade. Welken naam gij ook verkiest, steeds hebt ge dit besluit te verstaan als een Verbond tusschen den Vader en den Zoon. Dat nu van eeuwigheid zulk een verbond gesloten is, meldt ons de Schrift op meer dan een plaats’.
Juiste exegese
Als we nu Zacharía 6 vers 13 lezen in het tekstverband, wordt de keuze van onze Statenvertalers duidelijk. Na het achtste nachtgezicht krijgt de profeet de opdracht om kronen te maken ‘waardoor het Koninklijke en het Priesterlijke ambt van de Heere Christus beduid worden, Die de tempel des Heeren, dat is Zijn Kerk opbouwen zou, waartoe de heidenen ook zouden geroepen worden’ (opschrift boven hoofdstuk 6). De zilveren en gouden kronen moeten op het hoofd van de hogepriester Jozua worden gezet. En dan volgt de profetie van de komende Messias, ‘een Man, Wiens Naam is SPRUITE’. Jezus Christus zal de tempel bouwen, Hij zal zitten en heer- sen als Koning en Priester. ‘En de raad des vredes zal tussen die Beiden wezen’, wil dan hier zeggen (kt. 32a): ‘Dat is, daar zullen vreedzame raadslagen tussen Hen Beiden zijn, te weten tussen dien Koning en Hogepriester, want Hij zal tegelijk Koning en Hogepriester zijn, hetwelk door die beide kronen werd aangewezen (…). Anderen verstaan dit alzo, dat hier voorzegd wordt, dat die beide ambten, het Priesterlijke en het Koninklijke, steeds en altoos in den Persoon van Chris- tus zouden verenigd zijn en blijven (…).
Vraag?
Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 september 2021
De Saambinder | 24 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 september 2021
De Saambinder | 24 Pagina's