Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verwarring over genadeleven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verwarring over genadeleven

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op allerlei websites wordt heftige kritiek geleverd op de prediking die onder ons ‘volkomen zekerheid’ heeft. Begrippen en leerstellingen zouden ontstaan zijn in het gezelschapsleven en met name het ‘arme zondaarsleven’ krijgt een veel te zwaar accent…

Heilige Schrift

Wellicht is het verstandig om wat op te passen met het bezoeken van websites waar (soms anoniem) van alles wordt geroepen. Het kan jongeren en ouderen be- hoorlijk in verwarring brengen. Met grote stelligheid worden soms zaken geleerd, lijnrecht in strijd zijn met de Heilige Schrift en de belijdenis van Gods Kerk. De vraag- steller had ook allerlei ‘verwijten’ bij elkaar verzameld die op deze sites te lezen wa- ren. Of in oprechtheid met de genoemde auteurs gesprekken zijn aangegaan, was veelal niet na te gaan. Maar het blijft de vraag of het enig nut zou hebben gehad…

We moesten sterk denken aan een stukje tekst van de bekende (hervormde) ds. J.T. Doornenbal (1909-1975), die zo raak kon schrijven. We citeren: ‘Ik zeg nog éénmaal, dat ik nooit een goed theoloog geweest ben, ik wil ook niet gaan strijden over begrippen en leerstellingen. Maar ik heb het toch wel even willen opnemen voor een arm volk dat op God heeft leren hopen zonder dat ‘t durft te zeggen, dat ‘t deel aan Christus heeft, maar nog in vrees des doods gehouden wordt - somtijds hun leven lang. En ik voel me bij dit volk ook beter thuis dan bij die geweldenaren in de kerk, die zo krachtdadig alles afsnijden en veroordelen wat nog niet helemaal alles is, en die dat zelfs durven doen, zoals mij vaak gebleken, maar er zelf geen spat ken-nis aan hebben of er zich zelfs maar om bekreunen. De laat- sten zijn de onmogelijkste mensen die ik ooit heb gekend. Je kunt met alle mogelijke mensen uit alle mogelijke kerken en kerkjes en met buitenkerkelijken en onkerkelijken nog wel eens een goed woord spreken, maar nooit met dit soort. Zij weten het alleen en er is er niet mee om te gaan. Ik had mijn tekst voor de voorbije zondag al gekozen eer ik de kerkbode van vorige week onder de ogen kreeg: “Vrees niet, gij worm- pje Jakobs, gij volkje Israëls, Ik help u, spreekt de Heere, en uw Verlosser is de Heilige Israëls”. En dan zeg ik met Wulfert Floor, dat ik toch maar het liefst met dat wormpje Jakobs naar Sion zou willen kruipen’.

Dat neemt niet weg dat we te allen tijde de prediking (en zeker ook over het genadeleven) moeten toetsen aan Gods onfeilbaar Woord en die vervolgens naast het ‘klare’ getuige- nis van de Formulieren van Enigheid moeten leggen.

Heidelbergse Catechismus

Wat blijft het van onschatbare waarde dat we ons leer- en troostboek, de Heidelbergse Catechismus, in Gods voorzie- nig beleid hebben ontvangen. Aan dat duidelijke onderwijs mag het genadeleven worden ‘gespiegeld’ en kunnen jonge- ren en ouderen lezen hoe de Heere werkt. Als men dan meent dat het ‘arme-zondaarsleven’ zo’n zwaar accent krijgt, ver- staat men waarschijnlijk ook Zondag 51 en 52 niet, bijna aan het slot van het leven der dankbaarheid!

Als érgens dat ware, bevindelijke leven der genade in de kern getekend wordt, is het wel daar waar de vijfde bede wordt verklaard: ‘Wil ons, arme zondaren, al onze misdaden, en ook de boosheid, die ons altijd aanhangt, om des bloeds van Christus wil niet toerekenen, gelijk wij ook dit getuigenis Uwer genade in ons bevinden, dat ons ganse voornemen is onzen naaste van harte te vergeven’. En de toelichting van de zesde bede is niet anders van toon: ‘Dewijl wij van ons- zelven zo zwak zijn, dat wij niet een ogenblik zouden kunnen bestaan, en daartoe onze doodsvijanden, de duivel, de we- reld en ons eigen vlees, niet ophouden ons aan te vechten; zo wil ons toch behouden en sterken door de kracht Uws Heiligen Geestes, opdat wij in deze geestelijke strijd niet onderliggen, maar altijd sterke wederstand doen, totdat wij eindelijk ten enenmale de overhand behouden’. Dat is de taal, naar het hart van Jeruzalem!


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 mei 2021

De Saambinder | 24 Pagina's

Verwarring over genadeleven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 mei 2021

De Saambinder | 24 Pagina's