Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Redactioneel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Redactioneel

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor u ligt een nieuw nummer van Criterium. Artikelen over en uit de praktijk van het onderwijs staan naast andere, meer theoretische artikelen. Beide hebben hun waarde voor de lezers van dit blad. De heer Vogelaar gaat in Optiek in op het feit dat de vrijheid van richting steeds meer onder druk komt te staan. Het is natuurlijk niet voor het eerst dat deze klacht wordt geuit. Het lijkt nu echt te gaan spannen, bijvoorbeeld als het gaat over gelijke behandeling. Wordt de wet, die toch al zo weinig ruimte biedt voor het bijzonder onderwijs, aangepast en wordt daarmee de vrijheid om personeelsbeleid op grond van Schrift en Belijdenis te voeren, nog kleiner? Wat gaat het wetsvoorstel Goed bestuur voor onze scholen betekenen? Op de antwoorden op deze vragen kunnen we niet zo gerust zijn. Dat betekent wel dat alle geledingen intern er alles aan zullen moeten doen, eensgezind te streven naar hetzelfde doel: onderwijs dat gegrond is op Gods Woord. Waarbij dat Woord op alle terreinen van het onderwijs onverkort gezaghebbend is.

Als eerste is een lezing van de heer De Jong, docent aan het Hoornbeeckcollege, opgenomen dat hij gehouden op de KLScontactdag. De lezing handelde over de verstaanbaarheid van de Bijbel voor onze jongeren. Hij vergelijkt vroeger en nu. Het gezin is opengebroken. Ouders vinden het vaak moeilijk hun opgroeiende kinderen te begeleiden bij de vragen waarmee ze geconfronteerd worden. Hij wijst ook op een gevaarlijke ontwikkeling in onze maatschappij: autonomie liberalisme. Kinderen mogen niet in een levensbeschouwelijke groep worden opgesloten. Dat wil men ook aan het reformatorisch onderwijs opleggen. Dit staat haaks op het moeten inscherpen van Gods geboden wat opvoeders in de Bijbel wordt voorgehouden. Ze hebben een grote verantwoordelijkheid: het is zo belangrijk dat docenten en ouders kunnen spreken uit een persoonlijk geloof. De persoonlijke omgang met de Bijbel is bij veel jongeren niet meer aanwezig. Voor het overdragen van de boodschap is het van belang aandacht te schenken aan een goede communicatie. Er kan zo gauw ruis ontstaan, niet alleen door toedoen van de ontvanger, maar ook van de zender. Moeilijke woorden en uitdrukkingen uit de Bijbel moeten we wel uitleggen. De heer De Jong weet uit eigen ervaring dat liefde veel vermag.

Er is ook een uitgebreid interview opgenomen met prof. Van der Duyn Schouten, t ot voor kort rector van de Universiteit van Tilburg en sinds kort lid van de Onderwijsraad. Hij vertelt hoe het was leiding te geven aan een katholieke universiteit. Wees transparant in zulke situaties, zodat betrokkenen weten wat ze aan je hebben, adviseert hij. Dat wordt gerespecteerd. Als deskundige kan hij ook het een en ander zeggen over onmisbare eigenschappen voor leidinggevenden in het onderwijs. Affiniteit met de praktijk is nodig. Zie leidinggeven niet als het hoogst bereikbare in een organisatie. Sommige vakspecialisten behoren eigenlijk een hogere beloning te krijgen dan de leidinggevende. Die functie moet ook geen baan voor het leven zijn. Ook over burgerschap heeft hij een mening. Hij ziet het als een uitgelezen kans voor het reformatorisch onderwijs. Aandacht voor andersdenkenden is nodig. Hij adviseert het reformatorisch onderwijs het bewaken van de kwaliteit bewuster op te pakken. Ook nodigt hij het reformatorisch onderwijs uit met hem in dialoog te gaan, zodat hij voeding krijgt voor zijn werk in de Onderwijsraad.

Mevr. Baan schrijft over de waarde van het spel. Spel is belangrijk in het leven van een kind. Spelen is leren! Spelen heeft verschillende functies: het kan helpen bij het verwerken van emoties, het opdoen van kennis, het leren omgaan met anderen en het oefenen van de motoriek. Meestal ontwikkelt het spel zich vanzelf. Sommige kinderen moet je leren spelen. In een volgend nummer hoopt mevr. Baan in te gaan op spelbegeleiding.

De handelingswijzer van het Calvijncollege, geschreven door ons redactielid dhr. J. Eversdijk, over oppositioneel gedrag is bij uitstek praktisch. Degenen die te maken hebben met kinderen die oppositioneel gedrag vertonen, kunnen hier winst mee doen. Het is goed dat er in de rubriek 'Uit de praktijk' aandacht is voor zaken waar mensen van de 'werkvloer' mee om moeten gaan.

In de rubriek van de VBSO wordt ingegaan op de historische canon en cultuureducatie.

Een verslag van de goedbezochte contactdag van de KLS belicht het thema 'Hoe verstaanbaar is de Bijbelse boodschap voor onze jongeren?' De lezing van de heer De Jong is al genoemd. Ds. A. van Voorden sprak over de overdracht van de bijbelse boodschap via kerk en catechese. Hij wees erop dat jongeren het leven vaak belangrijker vinden dan de leer. Scherpheid in de leer stoort. Het is goed jongeren te betrekken bij de bijbelse boodschap. Op catechisatie is dat makkelijker dan in een preek. De behandeling van de Catechismus leent zich daar wel voor. We mogen nog onder de prediking van het Woord opgaan. Dat betekent wel dat we moeten buigen onder dat Woord. Het is nodig dit Woord zo dicht mogelijk bij de hoorders te brengen. We moeten ook rekening houden met de leeftijd van degenen aan wie de Boodschap gebracht wordt. Voor kleuters zul je heel eenvoudige taal moeten gebruiken. Maar blijf toch bijbelse begrippen gebruiken. Leg ze uit, maar negeer ze niet. Als de Boodschap niet landt, kan dat aan de hoorders liggen maar ook aan degene die de Boodschap brengt. Waar zijn de levende voorbeelden? Als je iets mag vertellen uit het leven der genade krijg je wel contact.

In Rondom de scholen een kort verslag van de eerste steenlegging van de Sebaschool in Ochten. De school wordt als alles goed gaat in D.V. oktober opgeleverd. Dan kan het oude gemeentehuis, waar het overigens goed toeven was, verlaten worden en kan de nieuwe school in gebruik genomen 20 JA AR GA NG 3 8 NR . 3 ME I2 0 0 9 worden. Het is een bijzonder gebouw, want niet alleen de Sebaschool trekt erin, maar een ook afdeling van de Ds. Detmarschool uit Ede krijgt hierin een plaats.

Enkele recensies besluiten dit nummer. De redactie is weer op volle sterkte. Ons nieuwe redactielid mw. E.V.L. van den Brink stelt zich hierna voor aan de lezers. We willen haar een hartelijk welkom toeroepen en hopen dat ze de belangen van ons blad mag dienen.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2009

Criterium | 60 Pagina's

Redactioneel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2009

Criterium | 60 Pagina's