Jouw vragen
Je hoort de laatste tijd veel van ”religiestress”. Wat houdt dat precies in en hoe moet je daar tegenover staan?
Laat ik beginnen met twee recente voorbeelden, waardoor je wellicht aanvoelt wat er met dit begrip bedoeld wordt. Je kunt denken aan de ophef die er in de media en de Tweede Kamer ontstond toen men hoorde dat er in de kerk van Staphorst wel 600 mensen aanwezig waren. De kritiek was niet van de lucht. Niemand deed navraag naar de werkelijke gang van zaken. Men ging daardoor voorbij aan het feit dat de gemeenteleden in drie aparte ruimtes samenkwamen, dat er tonnen uitgegeven waren aan het optimaliseren van de ventilatie en dat men zich in alles hield aan de RIVM-voorschriften. Toch was het oordeel over deze kerkgemeenschap snoeihard. Het verzet tegen het grondrecht op vrijheid van godsdienst neemt steeds meer toe. De samenleving begrijpt niet meer het wezenlijke belang van religie. De aversie tegen godsdienst gaat zo ver dat jongeren uit Staphorst niet welkom waren op hun stageplaats in Meppel en mensen daar op hun werk werden geweigerd.
Het tweede voorbeeld betreft de ondertekening van identiteitverklaringen die reformatorische scholen zouden vragen van ouders die hun kinderen aanmelden. In de pers ging het al gauw over ”anti-homo-verklaringen”. Dat bleek niet terecht. In de verklaringen staat dat de school uitgaat van het huwelijk als Bijbelse verbintenis tussen één man en één vrouw en dat alleen daarbinnen plaats is voor seksualiteit. Ook hier waren de reacties in de media heftig en schofferend. Ook nu was men niet goed geïnformeerd. Ik las een column van ”Omrop Fryslan”, waarin gesteld wordt dat je als reformatorische scholen wreed bent als je zoiets in een artikel over je identiteit hebt staan. „Dit kost mensenlevens. Ze moeten zich de ogen uit hun kop schamen en de kinderen met rust laten. Hier worden jonge kinderen geestelijk mishandeld en raken misvormd voor de rest van hun leven. Het moet stoppen. Haal uw kind, buurmeisje of neefje vandaag nog van zo’n school.”
Religiestress is dat onze samenleving steeds moeilijker met godsdienst kan omgaan. Men raakt bij het minste of geringste opgewonden en reageert in de overtreffende trap van verzet, onbegrip en zelfs haat. De Tweede Kamer laat zich meeslepen, komt met een verbod op deze verklaringen en wil een grondwetswijziging om de godsdienstvrijheid in te perken.
In deze steeds meer intolerante samenleving ten opzichte van reformatorische christenen groei jij op. Dat is niet eenvoudig en je moet er op rekenen dat Bijbelse standpunten steeds meer op een vijandige houding zullen stuiten.
De Heere Jezus heeft ons al voorzegd dat de wereld ons zal haten, omdat we niet van deze wereld zijn. Hij wees er ook op dat we verdrukking zullen leiden. Maar bij dit alles heeft Hij gezegd: „Vrees niet, want Ik heb de wereld overwonnen.” Daarom, al krijg je te maken met onbegrip, spot en vijandschap wanneer je voor Gods Woord uitkomt, vrees dan niet. Kruip niet in je schulp, maar vertel op openhartige hoe je in het leven staat. Denk aan David die opnam tegen een schijnbaar onoverwinnelijke reus. Vertrouw zo, in deze ook voor jou ook heftige tijd, op Hem alleen en je zult niet beschaamd worden!
Ds. A.A. Egas, Damwoude
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 december 2020
Terdege | 242 Pagina's
