Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een vraag belicht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een vraag belicht

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vorige keer eindigde het artikel op dezeplaats meteen vraag: „ Wat betekent de C in de lettercombinatie CDA?"Die vraag werd niet zomaar gesteld. De hoofdlijn van de rede van A. Kuijper ter gelegenheid van de opening van de Vrije Universiteit werd afgezet tegen wat minister-president Lubbers over christelijke politiek heeft gezegd. Dat rechtvaardigde een appèl op hen die politiek voor het CDA kozen. Wat betekent de C? Hoe functioneert die letter? Of is het inderdaad maar een letter? Dat kan op alle niveaus van depolitiekgevraagd worden, ook gemeentelijk.

„ Wie in zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid in dat van een ander niet". Dat klinkt nog sympathiek vergeleken met het woord van Christus: „Gijgeveinsde!Doe eerst de balk uit uw oog en dan zult gij bezien, om de splinter uit te doen, die in uw broeders oog is". Wie beroepsmatig wel eens over de heg kijkt, doet er goed aan zich dit woord aan te trekken. Of die vraag ingetrokken wordt? Zeker

Of die vraag ingetrokken wordt? Zeker niet. Zij wordt met de dag klemmender. Tijdens de algemene beschouwingen bij de begroting 1988 in de provincie Zuid- Holland is door de PvdA aandacht geschonken aan de identiteit. Op tweeerlei wijze. Eerst werd gezegd: Nederland ontkerstent. Dat is regiogewijs met cijfers aantegeven. Welnu, daar waar dat blijkt moet die niet-religieus gebonden bevolkingsgroep geholpen worden aan en in neutrale instellingen. In de tweede plaats werd gezegd: een identiteitsinstelling moet haar uitgangspunten waar maken. Dat doet ze niet als ze open staat voor iedereen. Eigenlijk moetje dat alsvolgt lezen: als er dan zuilen of zuiltjes (over) zijn, laten zij zich dan niet breder opstellen dan in hun statuten staat. Laten zij die identiteit dan waarmaken voor de eigen groep. De PvdA gebruikt hier het wapen van de anti-these tegen degenen die het invoerden. Wie „gevochten " heeft voor de souvereiniteit in eigen kring in plaats van voor een christelijke natie, krijgt dus koek van eigen deeg. Dit soort nnnvallei nopp" tr't /)P7;««;'np^ Maargoed, die vraag over de C stond niet

Maargoed, die vraag over de C stond niet alleen. Er zijn meer vragen te stellen. Deze bijvoorbeeld: SGP, wat betekent dat nu eigenlijk in de praktijk, staatkundig gereformeerd zijn? RPF en GPV wat houden de begrippen reformatorische en gereformeerd in? "''at is uw bestaansrecht? Als die vraag over de C uit uw hoek kwam, met welk recht durfde u haar dan stellen? Legitieme vragen. Ter opscherping gesteld, net zoals de vraag over de C. Zo'n vraag heeft altijdals het goed is tenminstetwee spitsen, naar een ander en naar Jezelf.

Zo benaderd kan er een andere vraag gesteld worden: wat is, wat verstaan de partijen onder christelijke politiek? Wat beweegt hen? Is het meer dan als christenen in de politiek verzeild geraakt zijn? Is het politiek die zegt: „Om's HEEREN huis, in u gebouwd, waar onze God Zijn woning houdt, zal ik het goede voor u zoeken?" Want zo is het toch, christelijke politiek kan niet buiten de kerk, kan niet buiten het Woord. Als die basis verlaten wordt, blijft een lege huls over. Politiek e kerk, maatschappij en kerk behoren bij elkaar.

Volgens de orde van het kerkelijk Jaar is het heilig avondmaal weer gevierd. Ook op Goeree-Overflakkee. Het formulier is gelezen, de gemeente heeft er zich aan kunnen toetsen. Stoere woorden, geloofstaal, dat formulier. Een citaatnatuurlijk uit de context gehaald, maar toch....Daarbenevens, dat wij ook door dien Geest onder elkander, als lidmaten van éen lichaam, in waarachtige liefde verbonden worden.... allen te zamen één lichaam zijn en zulks niet alleen me woorden, maar ook met de daad Jegens elkander bewijzen".

De lezer doet er goed aan het hele formulier eens na te lezen. Het citaat hierboven blijft staan. Dogmatiseer het niet weg. Als de kerk hierop niet aanspreekbaar is, waarop dan wel? Er gelden geen excuses wel schaamte als het niet zo is. Als de kerk geen zoutend zout is, hoezouden wij dan de politiek verwijten doen?

De vraag naar de C in de politiek is niet theoretisch. Zij gaat ons allen aan. Als schepsel Gods blijven we er op aanspreekbaar. Dat is geen zaak van wie de balk heeft en wie de splinter, wie het meeste onkr,-'fI in zijn tuintje heeft. Het is een persocj^'^e vraag, die te maken heeft ":r' WÊ^ -doneren in gezin, kerk en maatschWpij.

Misschien is de adventstijd een geschikte periode om er eens over na te denken. Een geschikte periode? Zeker weten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1987

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's

Een vraag belicht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1987

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's