Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De as van de rode koe

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De as van de rode koe

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heere geeft in Numeri 19 een voorschrift aan het volk van Israël. Wanneer een Israëliet in het oude Israël in aanraking kwam met het lichaam van een overledene, dan werd men daarmee onrein. Daardoor mocht je niet meer in het tentenkamp komen. En, erger nog, je mocht ook niet meer in het heiligdom komen.

Want de dood is in de Bijbel de volle doorwerking van de zonde. Het is de straf op de zonde zelf. De zonde zet ons buiten de gemeenschap met God. Het wonder van Numeri 19 is dan dat God onder het Oude Testament Zelf voor een middel zorgt om gereinigd te worden van deze onreinheid. Daardoor kunnen mensen weer in het tentenkamp en in de taberna kel komen.

Naar de priester

Iemand die onrein was geworden, moest naar de priester en hem vertellen wat er gebeurd was. De priester moest dan een jonge rode vaars nemen en deze buiten de legerplaats doden. Het bloed werd zeven keer in de richting van het heiligdom gesprenkeld. Het dode dier werd helemaal verbrand, terwijl er aan dit vuur cederhout, hysop en scharlaken werd toegevoegd. Cederhout is het beeld van duurzaamheid en onverderfelijkheid. Hysopstengels werden gebruikt bij de reiniging. Scharlaken met zijn bloedrode kleur is een beeld van léven.

Van dit alles bleef slechts een hoopje as over, als beeld van het leven dat de dood áchter zich heeft gelaten. Deze as werd daarna vermengd met levend water. Met dit mengsel werd de onreine volgens de voorschriften besprenkeld. Wat er van de as overbleef, werd bewaard. Het was niet nodig dat iedere keer opnieuw een vaars geslacht werd. De as van één vaars was voldoende voor de reiniging van vélen.

Reiniging en heiliging

Als symbool en teken wijst het allemaal heen naar de Heere Jezus en naar Zijn werk tot reiniging en heiliging van het vuil van de zonde. In dit beeld zien wij bepaalde vergelijkingen met de Heere Jezus naar voren komen. Het water van de reiniging spreekt van het offer van de Heere Jezus, eenmaal op Golgotha gebracht. Het wijst heen naar het bloed van Christus, dat wast en reinigt van al onze zonden. Het reinigingswater wijst op de reinigende kracht van het offer van de Heere Jezus. Dat offer is zo groot en zo krachtig. Het is van oneindige waardigheid, in overvloed genoegzaam tot verzoening van de zonden van de hele wereld, zo zeggen onze Dordtse Leerregels.

Hebben we het al nodig gekregen in ons leven? Dan wordt het zo’n groot wonder dat het middel tot de reiniging bij Gód vandaan komt. Want de ernst van de zonde wordt ons op een zo aangrijpende manier voorgehouden. Weten we al bij ondervinding: ‘Doch wij allen zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed’? Dan gaat het op onze ziel wegen: God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede. Dan moet er óf door onszelf, óf door een ander volkomen betaald worden.

Achter het recht van God schittert dan de liefde van God. Maar alleen de wetenschap van het bestaan van een reinigingsmiddel is niet genoeg. Dan moeten we besprenkeld worden met de as van de rode koe, vermengd met het water. Het is in alles het beeld van Christus, toegepast aan ons hart en leven door de Heilige Geest. Onreinen moesten immers besprenkeld worden door de priester. Dat deden ze zelf niet. Door het werk van de Heilige Geest leren we dan te wachten op Gods tijd.

Dat betekent drie dagen wachten, lezen we hier. Drie dagen wachten betekende toen - en nu nog steeds: een tijd van afwachten en verwachten, een tijd van uitzien en verlangen. Het is een tijd waarin de onreinheid in eigen oog alleen maar erger wordt. En de onmogelijkheid om onszelf te reinigen wordt dan alleen maar dieper ingeleefd.

Het wonder van de reiniging wordt zo alleen maar groter, wanneer er door het Woord heen aan ons hart iets geopenbaard wordt van het bloed van Jezus Christus, dat wast en reinigt van alle zonden. Zo onmogelijk geloven eerst was, zo onmogelijk wordt het dan om niet te geloven. Want dan gaat het Woord ons insluiten: ‘Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven’.

Buiten de legerplaats

Wat krijgt dit bloed van de verzoening dan zoveel meer waarde, voor allen die juist in deze lijdensweken eigen zondigheid dieper gaan beleven. Het zijn diegenen die in het leven met de Heere eerlijk gaan belijden: Ik heb nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde.

Wanneer de Heere in deze lijdensweken diepere ontdekking en zelfkennis geeft, zoek dan de rust en de vrede in ruimere ontdekking en in de kennis van Christus. ‘Zo laat ons dan tot Hem uitgaan buiten de legerplaats, Zijn smaadheid dragende’, om daar Jezus over te houden en in Hem alles te vinden wat nodig is, voor de tijd en voor de eeuwigheid.

Een onreine werd na drie dagen besprenkeld. Maar na zeven dagen mocht hij naar huis. Gods kind zou na de besprenkeling het liefst direct naar huis gaan. Maar de Heere laat ze op aarde tot en met de zevende dag. Op Gods tijd komt Gods Kerk Thuis. Dan zal aan het einde van de zevende dag het loflied tot in eeuwigheid klinken: Het is door U, door U alleen. Om het eeuwig welbehagen.


En een rein man zal de as dezer vaars verzamelen en buiten het leger in een reine plaats wegleggen; en het zal zijn ter bewaring voor de vergadering der kinderen Israëls, tot het water der afzondering; het is ontzondiging.

Numeri 19:9

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 2023

De Saambinder | 24 Pagina's

De as van de rode koe

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 2023

De Saambinder | 24 Pagina's