Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerst in het hart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerst in het hart

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

We horen het driemaal, zo heel persoonlijk, gericht op het hart van de herders. Lees maar mee hoe het staat in Lukas 2 vers 10, 11 en 12: ‘Want zie, ik verkondig u grote blijdschap (…), namelijk dat u heden geboren is de Zaligmaker (…), en dit zal u het teken zijn...’.

Zo wordt het ons voorgehouden dat het ‘Kerst in ons hart’ moet worden. Dit bidden we u dan ook zo van harte toe! ‘Kerst in het hart’, dat wil natuurlijk niet zeggen dat het eenmalige feit van Kerst zich herhaalt. De boodschap van het Kerstfeit, het Kerst evangelie, wordt áán ons hart gelegd. Maar het is noodzakelijk dat het door de Heilige Geest ook ín ons hart wordt gelegd, dat het wordt toegepast en dat we zo daarvan de persoonlijke troost mogen ervaren. Anders laten de Kerstdagen ons zo nameloos leeg. Dan zijn straks de Kerstdagen voorbij, zonder dat het werkelijk Kerst is geweest. Net als bij de inwoners van Bethlehem, bij wie de boodschap van de herders buiten het hart bleef. O, die vreselijke ellende van onze jammerstaat zonder Immanuël!

Wat troost u?

Het komt er wezenlijk op aan dat we antwoord kunnen geven op vraag 36 van ons troostboek: ‘Wat nuttigheid verkrijgt gij door de heilige ontvangenis en geboorte van Christus?’ De troost van het opmerkelijk korte antwoord is natuurlijk niet gebonden aan een bepaalde datum. Gelukkig niet! Maar het is echt ons kostbare troostboek, dat eerst vraagt naar de verklaring van het heilsfeit van Kerst. Vandaar dat vraag 35 luidt: ‘Wat is dat gezegd: ‘Die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria?’

Maar daarna volgt vraag 36, de vraag naar de nuttigheid ervan voor het eigen hart. Wat zegt ons hart bij Lukas 2, bij het horen over de eerste trap van de vernedering van de Christus? Het gaat niet slechts om de voorwerpelijke waarheid. Het gaat niet slechts om het horen van de bekende Kerstgeschiedenis. Het gaat niet om een beetje sfeer en een goed gevoel erbij en eromheen. Want dat laat een mens, hoe gezellig en sfeervol dat ook kan zijn, inner- lijk zo ellendig en arm. Laten we ons niet in slaap laten wiegen door een kerstsfeer, zonder de toepassing ervan door de Hei- lige Geest. Dan hebben we (weer!) genoeg aan de vorm, aan de buitenkant, aan het voorwerpelijke zonder de persoonlijke beleving.

We kennen misschien de uitdrukking wel: ‘Al was Jezus duizendmaal in Bethlehem geboren, en niet in uw hart, dan bent u nog verloren’. Waarmee niet gezegd wil zijn dat het feit van Zijn geboorte niet van de hoogste waarde is en blijft. De per- soonlijke toepassing en de persoonlijke troost zijn echter zo levensnoodzakelijk. Het gaat immers om de troost van het derde gelóófsartikel: ‘Die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria’. Dan bedoelen we het geloof van Zondag 7. Dan bedoelen we hoe dit ligt in het bevindelijk kennen, hartelijk beamen en het in kinderlijke vreze vertrouwen.

Wat gelooft u?

Ook bij Kerst gaat het om het zaligma- kende geloof, ‘dat de Heilige Geest door het Evangelie in ons hart werkt’ (Zondag 7, antwoord 21). In de weg van het Godsge- mis (in de Zondagen 2 tot en met 4) en van het Christusgemis (in de Zondagen 5 tot en met 7) is daar onderwijs over gegeven: de planting van het ware geloof. Een echte magneet kunt u eraan kennen dat die ijzerdeeltjes aantrekt. Dit ware geloof doet niets anders en niets liever dan trekken naar het beschreven Woord en naar het vleesgeworden Woord. Toets u daar maar aan. Dat zijn de twee bronnen van heil en troost. In de Zondagen 11 tot en met 19 krijgen we daarom steeds meer onderwijs over Hem, in Zijn namen, Zijn ambten, in de gangen van Zijn vernede- ring en verhoging, tot de vastigheid en de volheid van Zondag 23. Het is dezelfde hoogte en dezelfde zekerheid van Zondag 1. En in Zondag 14 gaat het dan om de vermeerdering van de kennis van de Zaligmaker. In Hem is een volheid die nooit te ledigen is. In Hem is zoveel zaligheid die in dit leven nooit uit te diepen is.

Het gaat met Kerst over de eerste trap van Zijn vernedering. Hij neemt vlees en bloed aan uit de maagd Maria. Ja, dat is hetzelfde vlees dat straks aan het kruis verbroken zal worden. Het is hetzelfde bloed dat straks op Golgotha vergoten zal worden. Wie is Hij dan, Die daar- toe echt mens wilde worden? En hoe ging dat dan? Dat zijn de geestelijke lessen die inhoudelijk voorafgaan aan Goede Vrijdag.

Ook voor mij

Wanneer een mens wordt levend gemaakt, krijgt hij met Gód te doen. Want hij is God kwijt en hij heeft tegen God gezondigd. Hij gaat zoeken, bidden, reformeren en lezen. Maar de schuld wordt alleen maar groter. Ook al worden er vertroostingen ervaren, de kloof wordt alleen maar breder. Want de afstand tussen de heilige, goedertieren God en een verloren mens is onoverbrugbaar.

Wat een vreselijke scheiding ligt er dan, nu in dit leven al. Wat moet dat dan zijn in de eeuwigheid? Daar wordt het een eeuwige scheiding, en dat verdiend, want in Hem wordt het onrecht nooit gevonden. Daar worden God en mens eeuwig en rechtvaar- dig van elkaar gescheiden.

Weten we deze dingen bij bevinding? God en mens kunnen dan nooit meer samenkomen, want dan zou een mens verteerd worden.

Onze Middelaar

Nu het geheim van Kerst: God wordt op een harmonieuze wijze met de mens verbonden in één Persoon, in Zijn eigen Zoon. En Die ‘is onze Middelaar’, zegt ons troostboek (antwoord 36) zo eenvoudig en zo rijk. Er is niet alleen een Middelaar, een geboren Middelaar, maar Hij is ónze Middelaar. Hij is de Middelaar voor heel de Kerk, niet alleen voor anderen, maar ook voor mij. De beloofde Middelaar is gekomen, van zo onbereikbaar hoog naar zo onmetelijk diep. Zelfs naar mij!

Hij was echt mens, zoals God het bedoelde. Zo onschuldig en volkomen heilig kan Hij voor God bestaan.

Hij daalt met Kerst af. Hij kan in vlees en bloed tot God naderen, niet alleen voor anderen, maar ook voor mij, voor heel de Kerk, want Zijn Persoon, in Zijn twee natu- ren, is de Ladder van Jakob. De Geborene uit de maagd Maria is de Weg, de Waarheid en het Leven. Dan kan er nog veel van Zijn Middelaarsbediening voor een zondaar verborgen zijn, maar de troost van Zijn ‘bedek- king’, die antwoord 36 belijdt, wordt toch al ervaren. Dan is het echt Kerst in het hart. Kerst wijst op een pril begin, op een klein Kind. Maar in Hem is verbinding mogelijk. In dit Kind daalt God af tot een ellendige die roept uit de diepten. Zijn naam is Immanuël, God-mens, ook voor mij. Dan wordt het voor het eerst: voor u, ja, voor u. Dan wordt het door de strijd heen opnieuw waar: Ja, toch zelfs voor u. Zo make de Heilige Geest het werkelijk Kerst in uw hart.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 december 2022

De Saambinder | 24 Pagina's

Kerst in het hart

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 december 2022

De Saambinder | 24 Pagina's