Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Oorsprong, naam en domein van de oude slang

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Oorsprong, naam en domein van de oude slang

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wilt u wat meer schrijven over de oorsprong van de duivel? Waarom wordt vaker ‘vorst der duisternis’ gebruikt dan duivel of satan? Moeten we niet veel benauwder zijn voor het domein van de oude slang?

Oorsprong

Een drietal vraagstellers willen we ditmaal proberen van een antwoord te voorzien. Allereerst de vraag naar de oorsprong van de duivel. We weten daar maar heel weinig van en kunnen op de meeste vragen geen antwoord geven. Vragen over het ontstaan van het kwaad, de reden van opstand tegen God en de toelating door de Schepper in de hemel. Onze Neder- landse Geloofsbelijdenis geeft in het slot van artikel 12 nadrukkelijk aan dat we de dwaling van de Manicheeën verwerpen ‘die zeggen dat de duivelen hun oorsprong uit zichzelven hebben, zijnde uit hun eigen natuur kwaad, zonder dat zij verdorven zijn geworden’. Gods Kerk belijdt met heel sobere bewoordingen in ditzelfde artikel: ‘…Hij heeft ook de engelen goed geschapen, om Zijn zendboden te zijn en Zijn uitverkorenen te dienen; van welke sommigen van die uitnemendheid, in dewelke hen God gescha- pen had, in het eeuwig verderf vervallen zijn, en de anderen door de genade Gods in hun eerste staat volhard hebben en staande gebleven zijn. De duivelen en boze geesten zijn alzo verdorven, dat zij vijanden Gods en alles goeds zijn; naar hun vermogen als moordenaars loerende op de Kerk en een ieder lidmaat van die, om alles te verderven en te verwoesten door hun bedriegerijen; en zijn daarom door hun eigen boosheid veroordeeld tot de eeuwige verdoemenis, dagelijks verwachtende hun schrikkelijke pijnigingen (…)’.

Naam

Een andere vraagsteller was opgevallen dat de benamingen satan (tegenstander) of duivel (door-elkaar-gooier) weinig gebruikt wordt. Daarentegen is heel frequent de naam ‘vorst der duisternis’ te beluisteren in de prediking. Is dat eigenlijk wel juist? Het lijkt een veel ‘zwakkere’ uitdrukking, die bijna wel een eretitel lijkt te zijn!?

We menen dat we inderdaad vooral met de namen van de Bijbel moeten spreken. Dan is het terecht dat we met name spreken over ‘duivel’ en ‘satan’. Als we de achtervoegsels meerekenen (duivels, duivelen, duivelskunstenaars etc.) dan komt ‘duivel’ 115 keer voor in de Heilige Schrift. We lezen 50 keer de naam ‘satan’ en niet éénmaal ‘vorst der duister- nis’… Die uitdrukking vinden we alleen in kanttekening 19 op Jeremia 31, waar gesproken wordt over ‘de prins der wereld en vorst der duisternis’.

Tegelijk moeten we ons over die meer verheven namen niet te zeer verwonderen, want ze komen ook voor in Gods Woord. Wat te denken van Beëlzebul (heer van het huis, de hemel), overste van de macht der lucht of overste der wereld? Satan zal - tot aan zijn volkomen nederlaag - proberen zijn ‘stand’ op te houden… De apostel Paulus waarschuwt: ‘want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts’ (2 Kor. 11:14b). De spotnaam Baäl-Zebub verwijst vermoedelijk ook op satan; dan heet hij verachtelijk de god van de vliegen, omdat deze onreine dieren de uitwerpselen opzoeken. Andere bekende namen uit de Bijbel (maar minder voorkomend) zijn: de oude slang, grote of rode draak, boze geest, vader van de leugen, mensenmoorder van den beginne, de boze, de vijand, de verzoeker en de verklager onzer broederen.

Domein

De derde vraagsteller zou graag alle ‘Saambinderlezers’ willen waarschuwen voor het ‘domein van de slang’. Nee, dan ging het niet allereerst om allerlei vormen van occultisme. Maar om zaken waarvoor we zo blind lijken te zijn. Allerlei sociale media waarop zoveel zonden geëtaleerd worden, surfgedrag op internet, kortom: letterlijk ‘flirten’ op het domein van de oude slang. We willen deze oproep van harte ondersteunen met een zinsnede uit ons oude Doopformulier: ‘…en in alle gerechtigheid, onder onzen enigen Leraar, Koning en Hogepriester, Jezus Christus, leve, en vromelijk tegen de zonde, den duivel en zijn ganse rijk strijden en overwinnen moge, om U en Uw Zoon Jezus Christus, mitsgaders den Hei- ligen Geest, den enigen en waarachtigen God, eeuwiglijk te loven en te prijzen. Amen’.


Vraag?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 2022

De Saambinder | 16 Pagina's

Oorsprong, naam en domein van de oude slang

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 2022

De Saambinder | 16 Pagina's