Aanspraak in het volmaakte gebed
Ds. Labee over:
Pas hoorde ik dat we bij het ‘Onze Vader’ eigenlijk óók in de aan- spraak de Zoon, Jezus Christus, aanroepen. Wilt u daar wat over schrijven?
De Eenheid in de Drieheid
Bij deze vraag moesten we sterk denken aan de Geloofsbelijdenis van Athana- sius. We lezen in het derde artikel: ‘Het algemeen geloof is dit: dat wij den enigen God in de Drieheid, en de Drieheid in de Eenheid eren; zonder de Personen te ver- mengen, of het wezen, de zelfstandigheid, te delen’.
Allereerst moeten we dus de Eenheid in de Drieheid eren! Inderdaad roepen we dus in dat opzicht met het ‘Onze Vader’ ook de Zoon en de Heilige Geest aan. Daar heeft Zacharias Ursinus (1534-1583), een van de opstellers van de Heidelbergse Catechis- mus, recht aan gedaan in ‘Het Schatboek der verklaringen over de Catechismus der christelijke religie’. Hij schrijft over Zondag 46 - bij de aanhef van het ‘volmaakte gebed’ – onder de ‘tegenwer- pingen’ allereerst: ‘Ons wordt geboden de Vader aan te roepen, dus niet de Zoon en de Heilige Geest. Hierop kan gezegd worden dat de Naam ‘Vader’ hier verstaan wordt van het Wezen Gods, evenals de Naam ‘God’ wanneer die Naam tegenover de schepse- len gesteld wordt. Want de waarachtige God, Die wij aanroepen, noemen wij Vader ten opzichte van de schepselen. En Deze is niet alleen de Persoon van de Vader, maar ook de Persoon van de Zoon, Die Jesaja ‘Vader der eeuwigheid’ of ‘eeuwige Vader’ noemt (Jes. 9:5), en de Persoon van de Heilige Geest’.
Duidelijk legt Ursinus uit dat we de Middelaar en de Heilige Geest niet kunnen uitsluiten van de aanspraak. Uit de ‘bewijzen’ willen we er enkele uitlichten. Met het verlangen dat onze lezers zelf de eerste uitleg van ons Troostboek ter hand zullen nemen...
De Zoon kan niet worden uitgesloten van de aanroeping en daarom ook niet van de Godheid. Er ligt een eeuwige betrekking tussen de Vader en de Zoon. De Vader kan niet worden aangeroepen of men denkt aan de Zoon. En Beiden zijn niet zonder de Heilige Geest. ‘Ja, wij zijn door de Heilige Geest kinderen Gods geworden in de Zoon, waarom Hij ook ‘de Geest der aanneming tot kinderen’ genoemd wordt (Rom. 8:15)’, schrijft Ursinus. Als bewijsplaats wordt onder meer verwezen naar Johannes 14 vers 14: ‘Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen’.
Maar, zou iemand kunnen tegenwerpen, Christus is toch de ‘oudste Broeder’ en niet ‘onze Vader’? Voor zover Hij de men- selijke natuur heeft aangenomen is dat juist. Maar Hij is ‘onze Vader’, voor zover Hij onze God, Schepper en Verlosser is.
De Drieheid in de Eenheid
Om niet in ander troebel water terecht te komen, geeft Ursinus ook helder onderwijs over de Drieheid in de Eenheid. Hij voert daarbij een ‘aanhoudende tegenwerping’ op en we laten deze volgen met het treffende antwoord: ‘Degene om Wiens wil wij door de Vader in genade aangenomen worden, is de Vader niet. Want anders zou Degene Die aanneemt, en Degene om Wiens wil de aanneming plaatsheeft, Eén en Dezelfde zijn. Welnu, wij worden omwille van Christus, de Zoon, door de Vader in genade aangenomen. Dus is Christus de Vader niet, of Dezelfde als de Vader. Antwoord. Wij geven dit helemaal toe als het gaat om de Persoon, maar niet als het gaat om het Wezen. Want daarin is Degene Die aan- neemt, dezelfde als Degene om Wiens wil wij aangenomen worden, ook al is de Vader Die ons aanneemt, wat de Persoon betreft, een Ander dan de Zoon om Wiens wil wij aangenomen worden. Ook worden wij omwille van de Zoon aange- nomen, voor zover Hij de Middelaar is. Maar voor zover Hij God is, van hetzelfde Wezen met de Vader, is Hij Zelf Degene Die samen met de Vader ons in genade aanneemt. Lezer(es), begrijpen zullen we dit heilgeheim niet. Maar zijn deze dingen door genade in beginsel of nadere oefening geleerd? Gees- telijk en troostrijk bij bevinding verstaan?
Vraag?
Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 2021
De Saambinder | 24 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 2021
De Saambinder | 24 Pagina's