Nabetrachting op Pasen
De paasdagen liggen weer achter ons. Hoe heeft u deze dagen doorgebracht? Heeft u de betekenis van Pasen verstaan en iets daarvan doorleefd?
‘Ik ben de Opstanding’. Johannes 11:25a
Onze tekst is een geschikte stof ter nabetrachting op het Paasfeest. De omstan- digheden waarin de Heere Jezus dit diepe, aangrijpende woord heeft gespro- ken, zijn u bekend.
‘Ik ben de Opstanding’. Beluistert u dat heerlijke, majestueuze ‘Ik’? Dat aangrij- pende ‘Ik ben’? Deze ‘Ik ben’ vult de mond van het graf en dempt de onpeilbaar die- pe kloof tussen God en de mens. Jezus kon zeggen: Ik ben het Brood; Ik ben de blinkende Morgenster; Ik ben de Eerste en de Laatste; Ik ben dood geweest; Ik ben dat levende Water.
Wie zal tot uitdrukking brengen wat en wie Hij is? Mogen wij van die diepe zin van dit getuigenis iets verstaan? Laten wij zoeken door te dringen tot de kern van de zaak. Het heeft ons niet goed gedacht God in erkentenis te houden. Wij hebben in Adam onze Schepper de rug toegekeerd en de dood verkozen boven het leven. Maar meent u dat de mens straffeloos zijn Maker kan verach- ten? Immers neen! Toen Adam, en wij in hem, als het hoofd van het werkverbond de hand uitstrekte naar de verboden vrucht, velde God, als Rechter, ons von- nis. Vloek en dood kwam over ons. Adam zonk krachtens dat oordeel als dood neer aan de voeten van God en hij was onmiddellijk weggezonken in de eeuwige dood indien God geen gedachten des vredes had gehad in Hem, Die het Lam is, Dat geslacht is van voor de grondlegging der wereld.
Als een loodzware last
Maar in onze val en afval van God kwa- men wij onder de vloek en het oordeel. Wij liggen in onze natuurstaat onder de vloek en de macht van de dood. Wij zijn gescheiden van God Die de Bron van het leven is. Wij zijn onder de vloek van de wet. Dit alles ligt als een loodzware last onder het geslacht van Adam. Er is niemand die zich vanonder deze macht van de vloek en van de dood, van de zonde, van de duivel en van het oordeel, kan uitwerken. Er is ook niemand die het begeert.
Maar hoor nu in de nacht van het oor- deel de muziek van de hemel: ‘Ik ben de Opstanding’. De Vader heeft Zijn eigen eniggeboren Zoon gegeven om Zich onder die vloek en dood te stellen en die te doordragen.
Als Jezus zegt: ‘Ik ben de Opstanding’, is het de bedoeling niet dat Hij een mens kan opwekken uit de doden. Het wil zeg- gen dat Hij Zich stelde onder de vloek, onder de macht van de dood en het oordeel. En omdat Hij tevens de eeuwige God is, kan Hij die last doordragen. Hij is de Opstanding, ook aan het kruis. Want Hij heeft geroepen: ‘Het is volbracht’.
Maar is Jezus dan ook in het graf de Opstanding? Gewis is Hij ook in het graf de Opstanding. Hij werpt de dood met zijn verderf uit het graf, want Hij heeft aan de dood zijn prikkel ontnomen. Hij is de Opstanding, ook in de vloek. Want Hij, Die tot zonde is gemaakt, is van de vloek ontslagen en is in de opstanding krach- tiglijk bewezen de Zoon van God te zijn. Hij is opgewekt tot hun rechtvaardig- making. Hij is de Opstanding, ook in Zijn hemelvaart. Hij bereidt plaats voor de Zijnen in het Vaderhuis, maar Jezus is de Opstanding, ook hierin dat Hij het recht verwerft om de paarlen poort te openen en binnen te laten degenen die Hij kocht met Zijn bloed.
Waarlijk ondergegaan
Kent u nu deze opgestane Jezus als de Opstanding? Daarop toch komt het aan. Is hij voor u persoonlijk de Opstanding geworden? Die vraag hangt samen met deze: Zijn wij waarlijk ondergegaan in de dood, door het geweld van de vloek? Want… als Hij de zondaar ontdekt aan zijn verlorenheid, doet Hij hem ervaren dat hij ligt onder de vloek.
Zie, daar ligt de zondaar terneer gebo- gen in het stof. Nee, hij moet nog verder bukken en valt volkomen voor God om zijn vonnis te ondergaan. De vloek snijdt hem af; het oordeel velt hem neer; hij zinkt weg voor, ja, onder de levende God. Maar ziedaar nu Jezus als de Opstan- ding. Dit doet Hij als de Heilige Geest dit werk der verlossing toepast aan de verloren zondaar.
Hij is de Opstanding, ook daarin dat Hij de gemeenschap met de Vader en de Heilige Geest herstelt. Is Hij dan voor u de Opstanding geworden?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 april 2021
De Saambinder | 24 Pagina's
