Hoe diep zit de voorkeur voor rechts bij de SGP?
Politiek verslaggever Piet H. de Jong signaleert in het ND van 20 december tot zijn verdriet een doorgaande verrechtsing bij de SGP.
De Jong illustreert dat met voorbeelden, zoals de mislukte coalitievorming in Zuid-Holland waar de SGP wel en de CU niet wilde samenwerken met FvD. Hetzelfde signaleert hij ook in Europa. Het is op zich niet verrassend dat als je eigen politieke omgeving steeds meer een voorkeur voor links vertoont, dat je dan vaststelt dat een verwante partij vanuit dat perspectief verrechtst. Het is dezelfde beleving van een treinreiziger in een stilstaande trein op het station, die het gevoel heeft dat zijn trein vooruitrijdt, als de trein naast hem zich in de andere richting in beweegt.
LINKS EN RECHTS
Waar hebben we het eigenlijk over als we in de politiek spreken over ‘rechts’ en ‘links’? Voor de Tweede Wereldoorlog betekende ‘rechts’ confessioneel en ‘links’ niet-confessioneel.
Het verschil tussen rechts en links zit nu vooral in het feit dat linkse partijen vinden dat de staat een overheersende rol moet spelen, diep in de haarvaten van de samenleving en dat rechtse partijen veel meer ruimte willen overlaten aan particulier initiatief. Over de rol van de overheid zei Kees van der Staaij recent in Elsevier Weekblad: “Wanneer God is weggevallen, moet de overheid aan al onze behoeften voldoen. Dat kan de staat nooit en daar is de staat niet voor.
De staat zal nooit vreugde en vrede in je hart kunnen geven.” Overheidsdiensten moeten natuurlijk goed functioneren, maar het gaat fout als we teveel verwachten van de overheid. Met de komst van de ‘Paarse‘ kabinetten in de negentiger jaren kwam de indeling progressief en conservatief in zwang. Met de progressieve, seculiere doorbraak van Paars I en II werden, om de toenmalige socialistische premier Kok te citeren, de ideologische veren afgeschud. Als je dan het politieke spectrum overziet, is het sterk afhankelijk van de thematiek of een partij links, dan wel rechts, conservatief dan wel progressief kan worden genoemd.
BESCHAAFD ONGELOOF
Samenwerken met andere partijen is onvermijdelijk in ons politiek bestel. Zo maken SGP en D66 deel uit van het college van B en W in Rhenen. Waarom zou dat dan binnen dezelfde verantwoorde kaders ook niet met FvD kunnen? Dat neemt niet weg dat we op onze hoede moeten zijn voor onze reacties uit zorg over de koers van seculier links. We moeten niet al te enthousiast instituten en partijen omarmen die zich opwerpen als de hoeders van het cultuurchristendom, maar ethisch gezien seculier denken en/of stemmen. Was het Diederik van Dijk niet die treffend het cultuurchristendom omschreef als het beschaafde gezicht van het ongeloof?”
DE ECHTE SCHEIDSLIJN
De scheidslijn in de politieke arena loopt niet tussen links of rechts, tussen progressief of conservatief, maar tussen seculiere of Bijbels genormeerde politiek. Dat laatste is het eigene van de SGP. Dan worden we geen klimaatgoeroes, maar ook geen klimaatprobleemontkenners. Dan maken we ernst met rentmeesterschap en zijn we bereid ook eens kritisch te kijken naar onze persoonlijke levensstijl. Dan is het opkomen voor de rust op zondag in het publieke domein geen gepasseerd station. Daarom is een van de speerpunten van onze partij nog steeds: Vóór de zondagsrust. Daarvoor als rechts of conservatief te worden betiteld is een erezaak!
REGIOTOUR ZONDAGSRUST
Deze maand worden er in het land vier regionale bijeenkomsten belegd rondom ons speerpunt zondagsrust om onze bestuurders, politici en bestuursleden handvatten aan te reiken en toe te rusten om in een afnemend getij een principiële koers te blijven varen. Van harte welkom!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2020
De Banier | 32 Pagina's
