Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbelstudie over Efeziërs 6:1-17 (Bijbelstudie over Efeziërs 13)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelstudie over Efeziërs 6:1-17 (Bijbelstudie over Efeziërs 13)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is een hele strijd om christen te worden, maar het is nog een heviger strijd om christen te zijn en te blijven. Niet voor niets worden we welkom in de strijd geheten! Een kind van God en daarom heel de kerk heeft te maken met drie vijanden, die niet anders dan de dood beogen (zondag 52). Het vergt een permanente strijd om staande te blijven.

De vijand
De apostel wijst hier met name dé vijand van Gods volk aan, de duivel, die er altijd wat tussen werpt en zo ten val wil brengen. We hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, als gelijkwaardige krachten. In Efeze heeft Paulus met de wilde dieren gevochten (1 Cor. 15:32), met de duivel in eigen persoon. Zag je hem maar altijd aankomen, maar meestentijds werkt hij middellijk, o.a. via overheidspersonen en instanties, via systemen, ook via machten van geld, geweld, genot, seks en al die machten meer. Niet minder door de geestelijke boosheden, zodat het in de lucht zit en verontreinigend werkt, kortom door de duisternis van deze eeuw. Kinderen des lichts (5:8v) mogen de duivel geen plaats geven (4:27), maar worden wel door de vorst der duisternis belaagd. Want hij zit achter alles wat genoemd is. Hij komt met zijn verleidingen (NV) of listige omleidingen (SV), in wezen met zijn eeuwen beproefde „methoden", zoals er staat. Hij kent alle methoden en maakt er intens gebruik van, als een briesende leeuw, als een engel des lichts. Wil in de tempel van God zitten en door zijn offensief alles en allen uitéén-slaan. Hij schiet pijlen af, gedrenkt in vergif, zodat deze dodelijk treffen. Vurig, zodat ze alles in brand zetten (om het beeld van een vroegere oorlogvoering te gebruiken). Juist op je zwakke momenten (en wie heeft die niet?) slaat hij toe, wil je uitschakelen in zijn zwaar offensief. Je moet wel van top tot teen bewapend zijn en dat op elk moment, wil je tegen zo'n vijand bestand zijn.

Wapenrusting
Zelf ben je zo zwak dat je geen ogenblik staande kunt blijven. Dat gelooft een onbekeerde echt niet, als je pas bekeerd bent geloof je het maar ten dele, zie Petrus, die meende dat hij zijn leven wel voor Jezus zou geven. Maar Gods Woord leert je en de praktijk van het geloofsleven bevestigt dat je uitermate zwak bent. Hoe kun je dan staande blijven? Moet je zélf flink en sterk zijn?
Dit is het evangelie: er is een wapenrusting, van Gód, Die Hij Zelf aanbiedt. Wees sterk „in de Heere" en in de sterkte van Zijn kracht. Alleen „in Hem" kun je staande blijven, en daarom dicht bij Hem, alles alleen van Hem verwachtend. Aan Christus is gegeven alle macht, in hemel én op aarde. Denk aan het Lutherlied. Paulus belijdt: ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft. Zonder Mij kunt u niets doen, zei Jezus (in Joh. 15). Dat ga je ontdekken én geloven. Zo verliezen we onze hoogmoed, zoeken we onze kracht niet in onszelf of bij anderen, maar alleen „in Hem" (Psalm 62). De door God aangeboden en gegeven wapenrusting behoeven we niet eerst zelf te maken. Deze ligt al klaar, niet slechts in een paar onderdelen, maar algeheel. Deze wapenrusting biedt absolute veiligheid in elke strijd.

In de boze dag
Is niet elke dag boos sinds de zondeval? Spreekt Jezus niet over elke dag die genoeg heeft aan zijn eigen kwaad? In 5:16 sprak de apostel van boze dagen die christenen beleven. Zij komen uit de grote verdrukking (Openb. 7), maar er komt een zo boze dag, dat je het niet redt, wanneer je niet alom bewapend en zo gepantserd bent. Denk aan David, wanneer hij Bathseba ziet, aan Job, die zijn geboortedag vervloekt, aan Petrus, die zijn Heiland verloochent. Eén uur van onbedachtzaamheid... Je moet worstelen, zegt Paulus in vers 12, om staande te kunnen blijven in die dag. Daarom is veel oefening nodig, zoals militairen dit kennen. Aandoen vergt veel activiteit, zie de werkwoordsvormen in 10-17. We zijn afhankelijk van God (Zijn wapenrusting) en verantwoordelijk (aandoen).

Onderdelen
Welke wapens christenen dan dienen te gebruiken als gevechtsuitrusting?
1. Uw lendenen omgord met de waarheid - beeld van een lang kleed dat het rennen in de strijd belemmert en doet struikelen. Daarom: opschorten, samenbinden met een gordel. Zo paraat zijn met... de waarheid. Geen enkel leugentje redt je, maar volstrekte eerlijkheid en oprechtheid sterkt in de strijd.
2. bekleed met het pantser der gerechtigheid - vroeger droeg men een pantser om longen en hart te beschermen. Dit borstwapen is nodig om gepantserd te zijn tegen de aanvallen. Met gerechtigheid wordt niet alleen bedoeld wat we in Rom. 5:1 aantreffen, maar ook en vooral wat daaruit voortvloeit als volstrekt eerlijk zijn en geen deel kunnen hebben aan enige ongerechtigheid.
3. de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie - hierbij gaat het niet allereerst om evangelisatie en zending, maar om vast in je schoenen (denk aan legerschoenen) te staan, onwrikbaar, met het evangelie en daarom van geen wijken weten wanneer het om Gods Woord gaat.
4. bij dit alles het schild van het geloof nemen - vroeger waren er schildknapen, die het grote, langwerpige schild telkens in de strijd verplaatsten, opdat men daarachter weg kon schuilen voor de aanvallen van de vijand. Aan alle zijden ben je beschermd, wanneer je wegschuilt achter het geloof, in het onbeperkte vertrouwen op God, op Zijn Woord, met name op Zijn beloften.
5. de helm des heils - niet het minst moet je hoofd beschermd worden in de strijd. Zonder helm is het levensgevaarlijk. Welke helm? Je zaligheid alleen verwachten van de enige Zaligmaker, waar de satan je vanaf wil trekken.
6. het zwaard van de Geest - na al deze verdedigingswapens lijkt het een offensief middel. Maar dat is niet het geval. Het is het korte zwaard, waarmee men de vijand afstootte wanneer deze te dichtbij kwam. Je moet héél het Woord bij de hand hebben!
Wees zo krachtig in de Heere, in de volledige wapenrusting. Om staande te blijven, zoals al gebeden is bij onze doop om „vroom te strijden tegen de duivel en zijn gehele rijk". De overwinning is zeker: door onze Heere!

Gespreksvragen
1. Waarom heeft de satan het zo op Gods kerk en daarom op elke gelovige gemunt? Welke zijn zijn listen, methoden en aanslagen en via welke „kanalen" is hij werkzaam? Welke pijlen schiet hij af?
2. Hoe kun je staande blijven in de geestelijke strijd, wanneer je zo zwak bent? Wanneer en waarin bent u het meest kwetsbaar? Wat houdt in: weest sterk „in de Heere"? Hoe kom je aan de zo nodige wapenrusting?
3. Wat is de boze dag in ons eigen leven, in dat van de kerk en in de wereldgeschiedenis?
4. Ga elk van de onderdelen van de wapenrusting na en spreek daarover door met elkaar.
5. Welk deel van de wapenrusting meent u zelf het meest nodig te hebben? Waarom moeten we de gehele wapenrusting aandoen?

Van Amstel

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 maart 1998

De Wekker | 16 Pagina's

Bijbelstudie over Efeziërs 6:1-17 (Bijbelstudie over Efeziërs 13)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 maart 1998

De Wekker | 16 Pagina's