Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Droevig

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Droevig

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder dit opschrift beantwoordt Ds. Rijksen, de Hoofdredacteur van „De Saambinder", mijn stukje, waarin ik een „welkom" toeriep aan Ds. R. Kok van Veenendaal bij het toetreden tot ons Kerkverband, (zie „De Wekker" van 12 October j.l.).
Ds. Rijksen wil zijn lezers nog eens met heilige ernst op het hart drukken om toch vooral goed te onthouden de reden, waarom Ds. Kok is geschorst. Hoort de aanklacht en leest de acte van beschuldiging: Ds. Rijksen schrijft:
„De schorsing van Ds. Kok vond immers daarin zijn reden, dat hij, ondanks alle pogingen, die aangewend werden om hem er van af te brengen zonder nadere seperatie vasthield aan zijn stelling van „vereenzelving van aanbieding en belofte", terwijl deze in aard en wezen toch wel degelijk onderscheiden zijn en moeten worden. Wij zullen thans daar niet verder op ingaan, daar deze zaak droevig genoeg is en destijds er door mij en anderen al zeer veel over geschreven is. Alleen dit slechts, dat men hierdoor onvermijdelijk in de wateren der drie verbondenleer moet verzeilen, met alle gevolgen van dien, zoals die trouwens ook wel voor ieder, die het maar opmerken wil, reeds duidelijk genoeg zijn."
Tot zover de Hoofdredacteur van „De Saambinder", Ds. L. Rijksen van Rotterdam.
We weten het nu. De zonde, de ambtelijke zonde van Ds. Kok was dus „vereenzelving van aanbieding en belofte". Hierom was hij dus „schorsing" en straks „afzetting" waardig.
Wat zullen wij nu op zulk een aantijging zeggen?
Laat de belijdenis spreken en laat deze ons zeggen, hoe de verhouding is van „aanbieding en beloften'. Mij dunkt wij zijn dan in beter gezelschap dan in de kringen, waar Ds. Rijiksen thuis is.
Onze Dortse Leerregels hoofdstuk 2 art. 5 zeggen:
„Voorts is DE BELOFTE des Evangelies dat een iegelijk, die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe, WELKE BELOFTE alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden met bevel van bekering en geloof".
Hier is BELOFTE en AANBIEDING in rijke saamhorigheid genoemd en dat in de vijf artikelen tegen de Remonstranten, die zo onverschrokken verkiezing en verwerping leren.
Het is wel „droevig" ja meer dan droevig, dat een kerk van Jezus Christus de moed heeft gehad om een dienaar des Woords om deze rijke Evangelie bediening, die in belofte-verkondiging volgens onze belijdenis haar glanspunt krijgt, te schorsen. Zulk een schorsing is heus geen blamage.
Het blameert veel meer een kerk, die dit waagstuk heeft durven bestaan.
Kom, Ds. Rijksen, laten wij eens praten over de betekenis van belofteverkondiging. Roep Uw deputaten eens op, dat zij met onze Deputaten dit punt voor Gods Aangezicht bespreken. Heus, het is meer dan tijd, dat de Gereformeerde Gezindheid zich ga bezinne.
Is het al niet erg genoeg?
Moet God ons nog meer slaan?

U. [Utrecht], S.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 november 1956

De Wekker | 4 Pagina's

Droevig

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 november 1956

De Wekker | 4 Pagina's