DE MODERNE TOREN van BABEL
(slot)
De problemen van het opraken van de grondstoffen en van de milieuverontreiniging zijn niet in de eerste plaats van economische of van politieke aard. De grondoorzaak is zedelijk.
Dat betekent ook, dat we de schuld niet ver hebben te zoeken, bij deze of bij die. De soberheid, de eenvoud, de degelijkheid van vroeger zijn radikaal overboord geworpen. Daar ligt de oorzaak. En wie zal zich dan niet schuldig weten ? Wat heeft de moderne mens van hoog tot laag zijn , , noodzakelijke levensbehoeften" niet mateloos opgeschroefd !
Soberheid, het lijkt wel, of men zich daarvoor schaamt. Het zou immxrs voor de buitenwereld de indruk kunnen wekken van armoede ? Men wil toch graag tonen, dat men het goed heeft ? Onbekommerd en uitbundig besteedt de massa. Onze keuzemogelijkheid is groter geworden, onze koopkracht gestegen. Velen hebben in hun jonge jaren andere tijden gekend. Zij ervaren de huidige „welvaartstijd" als een bevrijding. Er is een soort opgetogenheid ontstaan. Allerlei ongekende laehoeften komen bij ons op, naarmate we „het beter kunnen doen." In onze eigen kring valt dat al evenzeer waar te nemen als elders.
Zedenverwoestend is de onbeschaamde brutaliteit van het reclamewezen, dat er geheel en al op gericht is, de begeerte van de mens op te wekken, dus op overtreding van het tiende gebod. Steeds weer wordt de mens aangepraat, dat hij nog niet genoeg heeft, dat hij dit of dat moet vervangen. Om maar een actueel voorbeeld te geven: nu de markt verzadigd is van televisietoestellen, komt de fabriek met kleurentelevisie op de proppen. Goedgerichte reclame verleidt de mensen ertoe, hun t.v. te vervangen door een kleuren-t.v. en de produktie kan weer voort; er wordt weer verdiend; men spreekt van welvaart, maar het is niet meer dan een sc/tt/n-welvaart.
Een nieuwe rage, die men in de advertenties tegenkomt, is die van de „electrische tandenoorstel". Geen mens, die er ooit behoefte aan gevoeld had, maar de reclame gaat de indruk wekken, dat men zijn gebit schromelijk ver waarloost, wanneer men niet zo'n ding heeft. Zo wordt er steeds wat nieuws, , luxer", bedacht en de mensen aangepraat.
Sterker nog: wij oefenen druk op elkaar uit bij onze bestedingen. Wij jagen elkaar op. Voortdurend maken wij onszelf wijs, dat aanzien vooral afhangt van wat Vv^e bezitten of kunnen kopen. Hoe meer iemand besteedt, des te meer staat hij in aanzien. Terecht is opgemerkt, dat de geldingsdrang, die in elk mens van nature leeft, in de huidige tijd vooral daarheen geleid wordt, dat ze zich uitleeft op het gebied van de consumptie.
Er is een soort heimelijke, of ook zelfs openlijke wedijver ontstaan tussen buren, tussen vrienden, collega's zelfs tussen families en verwanten. Men wil niet voor elkaar onderdoen. Men vergelijkt eikaars woninginrichting, elkaars auto, eikaars kleren zondags in de kerk. Men probeert elkaar te overtreffen in gulheid bij verjaardagen. Zo worden protserigheid, verspilling en overdaad in de hand gewerkt. Wij zouden het niet eens vrillen, dat auto's een mensenleven ouden kunnen meegaan, want we willen toch over een paar jaar laten zien door onze auto, dat we het al weer een beetje beter hebben ? Dan kan het zijn^ dat men zijn geld allemaal besteedt aan oorbare zaken en toch is heel deze wedijver één stuk wereldgelijkvormigheid.
Samenvattend: rentmeester zijn, dat is: die deze wereld gebruiken, als niet misbruikende; want de gedaante dezer wereld gaat voorbij. De hele chaotische ontwikkeling ook in het economisch leven roept ons toe, dat de toekomst des Heeren genaakt.
Dat wij dan iets mochten leren van wat de apostel uitdrukte, toen hij aan Timotheüs schreef: Als wij voedsel en deksel hebben, wij zullen daarmede vergenoegd zijn. En waarom begeerde hij niets meer ? ' Dat kunnen we even tevoren lezen, als hij zegt: Doch de godzaligheid is een groot gewin met vergenoeging.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 1973
De Wachter Sions | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 1973
De Wachter Sions | 8 Pagina's