Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

LIEFDE VOOR EEN WREDE STAD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

LIEFDE VOOR EEN WREDE STAD

Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt... Lukas 13:22-35

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Elke reis kent een doel: we reizen naar ons werk, onze studieplek, we gaan op bezoek bij vrienden of familie. In Lukas 13 maakt de Heere Jezus melding van Zijn eindbestemming: Jeruzalem.

De Heere Jezus heeft veel opgetreden in het noorden van Israël, in het Galilea der heidenen. Het tekent Zijn missie dat Hij gekomen is om te zoeken en zalig te maken wat verloren is.
Nu koerst Jezus bewust af op Zijn eindbestemming, Jeruzalem. In de verzen 22-30 geeft Hij aangrijpend onderwijs over het Koninkrijk van God. Want er komt een tijd dat velen wel het Koninkrijk van God binnen willen gaan, maar voor eeuwig te laat zijn. Verloren. Een aangrijpend woord en een verschrikkelijke mogelijkheid, ook voor kerkmensen buiten Jezus.

VREDESSTAD

In een opmerkelijke ontmoeting met een paar Farizeeërs krijgt Jezus ongevraagd reisadvies: ‘Ga weg uit dit gebied. Herodes wil U doden.’
Het komt sympathiek over wat de Farizeeërs tegen Jezus zeggen. Het is een waarschuwing voor Herodes. Maar wat zit erachter? De meningen erover zijn verdeeld. In ieder geval neemt de Heere Jezus de woorden serieus. Zijn antwoord liegt er niet om: ‘Ga heen en zeg die vos...’ Daarop volgen merkwaardige woorden: ‘Zie, Ik drijf demonen uit, Ik verricht genezingen, vandaag en morgen, en op de derde dag word Ik voleindigd.’ (vs.31,32) In deze mysterieuze tijdsaanduiding laat Christus merken: niet jullie bepalen Mijn agenda. Want Ik moet heden, morgen en de dag daarna reizen. Nu doemt de plaats van bestemming onherroepelijk op: Jeruzalem. Het gebeurt immers niet dat een profeet omkomt buiten Jeruzalem. De stad heeft een beruchte reputatie op dit gebied. Stenen gooien in Jeruzalem, dat gebeurt al eeuwen. Jeruzalem heeft wat dat betreft een naam hoog te houden. De vredesstad bleek en blijkt ook een wrede stad.
De Heere Jezus laat hier een scherpe aanklacht horen: ‘Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt die naar u toe gezonden zijn.’ (vs.34) Ze zal haar reputatie nu ook waarmaken bij de hoogste Profeet... Tot twee keer toe klinkt de naam van Jeruzalem. Wanneer God iemand twee keer bij zijn Naam noemt, is het een teken van diepe liefde. Jeruzalem, Jeruzalem.

MOEDERKIP

Wat is dan de oorzaak van het probleem? Hoor wat Christus zegt: ‘Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen.’ (vs.34) Hier vat de Heere Jezus al het werk van God samen. Alles was er op gericht om de mensen die horen bij het verbond samen bij God te brengen. Het duidelijkst is de liefde van God te zien in Zijn Zoon, Jezus Christus.
Met een prachtig beeld illustreert de Heere Jezus Zijn liefde voor Jeruzalem en voor ons: wanneer er gevaar dreigt, roept de moederkip al kloekend haar kuikens. Snel rennen ze naar de veilige thuisbasis en schuilen onder haar vleugels. Fel verdedigt de moederkip zichzelf en haar kuikens. Wat een moed en trouwe zorg liggen er in dat beeld opgesloten.
Maar dit is het aangrijpende: wat in de dierenwereld wel gebeurt, gebeurt bij ons mensen niet. Want Jezus roept, Hij wil Jeruzalem en ons bij elkaar brengen, maar het gebeurt niet. Dat is de aanklacht: u hebt niet gewild! Jij wilde niet.
Twee willen staan tegenover elkaar: die van de Heere Jezus en die van ons. Hoe vaak heb Ik u, kinderen van Jeruzalem en kinderen van het verbond, niet bijeen willen brengen. Maar u hebt niet gewild. Het probleem ligt dus niet bij Christus, niet bij God, maar bij onszelf.

BESTEMMING

Wat een verschil tussen een vos en een kip. Niet voor niets gebruikt Jezus deze beelden: de vos wil doden om zijn macht te handhaven, de hen laat zich doden om haar kuikens te beschermen. Wat een verschil in levensstijl.
Aan ons de keus welke weg wij inslaan: de weg van de dood of de weg van het leven. Jeruzalem wordt het oordeel aangezegd en ook ons, wanneer bekering achterwege blijft. Een dreigend en ernstig Woord, maar tegelijkertijd vol liefde: genadetijd om tot inkeer te komen. Want straks, na Pasen, klinkt de opdracht van Christus om getuigen te zijn, om te beginnen in Jeruzalem.
Christus Zelf ging weg. Maar Hij liet Zijn Woord achter in Jeruzalem, in Israël.
Laten wij daarom ook bidden voor Jeruzalem en Israël, dat Gods belofte vervuld zal worden en dat heel Israël behouden zal worden. En strijd ook zelf om in te gaan door de nauwe poort. Ons leven komt tot zijn bestemming in het schuilen bij Jezus Christus en in het leven van Zijn onvoorstelbare rijke genade.

Ds. J.A.C. Olie is predikant van de hervormde gemeente te Genemuiden.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 maart 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

LIEFDE VOOR EEN WREDE STAD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 maart 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's