Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

STUDENTENPASTOR

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

STUDENTENPASTOR

Predikant buiten de gemeente [2, ds. A.F. de Fijter]

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als studentenpastor in Maastricht wilde ds. A.F. de Fijter dat studenten bij hem een luisterend oor vonden. Hij fungeerde als gids die hen de weg wees in het soms lastige laveren tussen wetenschap en geloof. Wat hield zijn taak in?

‘Ik bood geestelijke begeleiding aan studenten, één op één of in een groep. Studenten klopten bij mij aan met verschillende vragen op het gebied van geloof, relatie, studie, toekomst, ouders, bij rouw en verlies of in andere crisissituaties. Daarnaast organiseerde ik allerlei vormende activiteiten mét en vóór studenten: (internationale) studentendiensten, gespreksgroepen, debatten, cursussen, projecten. Hierbij kun je denken aan een cursus geloof en wetenschap, een morgen- of avondgebed, of recent: het starten van het Refugee Project: studenten helpen asielzoekers integreren in stad en samenleving. Daarnaast werkte ik graag met films en documentaires die een levensvraag of maatschappelijke kwestie aan de orde stellen.’

ORMING

Wat was de waarde van uw werk? ‘Als je gaat studeren, kom je in een totaal nieuwe levensfase terecht. Als student ben je ineens veel zelfstandiger: je ouders en thuis(kerk) komen op afstand, je leert nieuwe mensen kennen, komt in een nieuwe leefomgeving, je gaat je eigen weg. Je werkt aan je toekomst. Je vormt jezelf en wordt gevormd als mens: in je identiteit en levensovertuiging. In die levensfase is het heel belangrijk dat studenten actief worden uitgedaagd hun leven te laten wortelen in vaste grond.’

ESSENTIE

‘Ik bepaalde studenten bij de grote waarde van het christelijk geloof. Of ze nu gelovig waren opgevoed of niet. Ik hoopte dat studenten in de activiteiten die ik organiseerde en de gesprekken die ik voerde, iets merkten van Gods genade. Dat was voor mij de essentie van wat ik deed. Ik vind het heel belangrijk dat studenten kunnen ervaren dat er meer is dan afgerekend worden op je prestaties, of mislukkingen. Dat studenten leren om een masker van succes of geluk af te zetten, als ze zich zo niet voelen. En dat studenten oprechte interesse en aandacht ervaren voor hun vragen en verlangens.

Ik heb ook ontdekt hoe waardevol het is om als theoloog en predikant ? geworteld in de gereformeerde traditie ? met een open houding samen te werken met mensen uit allerlei kerken. Juist midden in de academische gemeenschap heb ik veel geleerd over de waarde van mijn eigen geloof.’

BALANS

Tegen welke grenzen liep u aan? ‘Studentenpredikant zijn tussen 20.000 studenten klinkt ingewikkeld. Toch kon ik veel bereiken. Dat heb ik gemerkt, toen ik een toespraak heb gehouden bij de opening van het academisch jaar over het Refugee Project. Ik kreeg allerlei positieve reacties, mensen stapten op mij af om eens door te praten over mogelijkheden voor samenwerking.

Wat ik altijd lastig vond, is het zoeken van een goede balans tussen eigenheid en openheid. Om een voorbeeld te geven: voor studenten die niet gelovig zijn is een kerkdienst vaak een brug te ver. Toch zijn ze wel geïnteresseerd in wat bijvoorbeeld bidden is, waarom je dat zou doen en of het helpt. Daarvoor is een gesprek soms een betere vorm dan een uitnodiging voor een kerkdienst.’

BAND

Op welke bijzondere ervaringen kijkt u terug?

‘Het meest bijzonder vond ik altijd het opbouwen van een band met studenten. Als studenten met mij deelden wat hen ten diepste dreef of dwars zat, of waar ze naar verlangden. Wanneer ik merkte dat God écht werd voor een student, dan was ik diep geraakt. Als ik merkte dat studenten zich een klein beetje bevrijd voelden door een gesprek, dan voelde ik mij als een vis in het water.’

PERSOONLIJK

Welke ontwikkelingen signaleerde u in uw werkveld?

‘De allergie tegen geloof of religie van de tweede helft van de vorige eeuw is voor mijn gevoel bij de meeste studenten niet aanwezig. Ze staan meestal behoorlijk blanco tegenover geloof of gelovigen. Dat geeft openheid in het gesprek. Tegelijk leeft bij studenten wel het gevoel dat het christendom iets exclusiefs is: als je niet gelovig bent, waarom zou het dan voor jou interessant kunnen zijn? Daarnaast beschouwen veel studenten je levensovertuiging als iets dat echt privé is. Sommige studenten praten gemakkelijker over seks dan over hun levensovertuiging. Ook leeft heel sterk het idee: wat je gelooft, is voor elke persoon weer anders: mooi dat jij dat gelooft, maar het is niks voor mij.’

PRESTATIEDRUK

‘Ik merkte dat veel studenten last hebben van prestatiedruk. Ik ben heel benieuwd wat het effect van de afschaffing van de basisbeurs zal zijn op lange termijn. Blijft er dan nog wel tijd over voor andere dingen dan punten halen en zo snel mogelijk afstuderen? Ook is er veel eenzaamheid onder studenten. Je wilt als student graag ergens bij horen, maar de vraag is dan wel: waar kan ik echt bij horen en toch mezelf zijn? Dat is een dilemma waar veel studenten mee worstelen. Heel mooi om te zien vind ik het idealisme van studenten. Voor vrijwilligerswerk onder asielzoekers meldden zich in korte tijd honderden studenten aan.’

VLUCHTIG

Hoe kijkt u naar de toekomst?

‘Nu ik ben bevestigd als gemeentepredikant in Goudriaan en Ottoland kan ik op een afstandje terugkijken op mijn werk in Maastricht én vooruitblikken op de toekomst van het studentenpastoraat. Binnenkort spreekt de synode daar over. Ik hoop dat de synode het studentenpastoraat blijft waarderen. Tegelijk realiseer ik me ook dat het studentenpastoraat zich moet blijven doorontwikkelen om relevant te kunnen zijn voor verschillende studenten: gelovig en niet gelovig. Voor mijzelf was het studentenpastoraat heel leerzaam, vooral voor mijn blik op de betekenis van het ambt in een seculiere context, en daarnaast heb ik veel energie gestoken in missionair werk door nieuwe vormen van geloofsgemeenschap te ontwikkelen.’

MEERWAARDE

Hoe kan de gemeente bij dit werk betrokken zijn?

‘De gemeenten zijn financieel betrokken door hun bijdrage aan de solidariteitskas. Dat is een geweldig belangrijke bijdrage die dit werk mogelijk maakt. Daarnaast denk ik dat sommige gemeenten bij werk onder studenten vooral denken aan christelijke verenigingen en hun bijbehorende koepelorganisaties, zoals IFES, Ichthus of Navigators. Hoe waardevol deze organisaties ook zijn, studentenpredikanten zijn veel meer geworteld in de wereld van universiteit en hogeschool. Een studentenpredikant kan verbindingen leggen tussen kerk, universiteit, hogeschool, en student. Ik hoop in ieder geval dat niet alleen studenten van buiten de kerk, maar ook actief gelovige jonge christenen die gaan studeren, bij een studentenpredikant terecht kunnen met al hun vragen, maar ook om te groeien in hun geloof.’

Volgende week deel 3: Ds. C. van den Berg is als gevangenispredikant werkzaam in Roemenië.


MAASTRICHT

Ds. A.F. de Fijter gaat in mei 2009 aan de slag als studentenpastor in de universiteitsstad Maastricht. De keuze voor het Zuid-Limburgse land is ingegeven vanwege zijn vrouw die daar Geneeskunde studeert. Voordat hij neerstrijkt in Maastricht, studeert hij Theologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, aan de Universiteit Utrecht en aan de Protestantse Theologische Universiteit te Utrecht. In 2012 wordt hij bevestigd als predikant in algemene dienst. Op 6 maart van dit jaar wordt hij verbonden als predikant aan de hervormde gemeente van Goudriaan en Ottoland.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 april 2016

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

STUDENTENPASTOR

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 april 2016

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's