Kennis als geschenk
Waarom moet ik dat allemaal weten?’ ‘Wat kan ik hier later mee?’ Leerlingen stellen dit soort vragen regelmatig. Meestal is het een poging een gesprek aan te knopen, soms is de vraag oprecht. Wat heb ik er aan als ik dingen weet?
Kinderen verbinden al vroeg hun leerprestatie met economisch nut. Wat ze leren, moeten ze in hun toekomstige baan gebruiken kunnen. Velen weten nog niet wat ze zullen worden. Maar geschiedenis is sowieso zinloos, in welke baan dan ook. Datzelfde geldt eigenlijk voor de meeste vakken op school. Dat ze langzaam bezig zijn om mens te worden, ontgaat ze.
Je kunt het kinderen moeilijk kwalijk nemen. Ouders zijn hun grote voorbeeld. Kinderen zien dat een goed inkomen leidt tot de zaken die plezier in het leven geven: een smartphone, dat bepaalde kledingmerk, de vakantie. De economische haastige drukte zet de diepgang van het leven nog meer onder druk. Vader en moeder hebben meer behoefte aan een weekendje weg dan aan een goed boek.
Kennis is verworden tot dat wat praktisch toepasbaar is in het beroep, of op z’n minst een salarisverhoging kan betekenen. Met allerlei cursussen bouwen we een wankele constructie van praktische weetjes op een zeer smal fundament van basiskennis. Bij de minste of geringste tegenwerping worden we van dit wankele voetstuk geblazen.
Het zou anders moeten zijn. Je leert veel op school om een ontwikkeld mens te worden. Vervolgens kun je die ontwikkeling onder andere inzetten om een inkomen te vergaren. Met veel kennis ben je echter vooral een breed en stabiel mens. Je waait niet met elke wind mee en kunt vanuit een breed perspectief ontwikkelingen beoordelen. Zo kun je door te investeren in jezelf ook je naaste dienen. De naaste zit voortdurend te wachten op richtingwijzers en doordachte oordelen.
Met veel kennis ben je een breed en stabiel mens
Kennis van onze werkelijkheid is daarboven intrinsiek waardevol. Het is kennis van een wereld die door God is gemaakt en waar God blijvend interesse in heeft. Door het vergaren van kennis verwonderen we ons nog meer over Zijn wijsheid en macht. We mogen daarom kennis ontvangen als een geschenk van God.
Drs. A. Baarssen uit Urk is docent geschiedenis en actief in het jongerenwerk van zijn kerkelijke gemeente.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 mei 2013
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 mei 2013
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's