Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bloed uit de wijnpers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bloed uit de wijnpers

Bijbeltekst begrepen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Israël was het tijdens de wijnoogst een bekend beeld. Arbeiders werpen de geplukte druiven in een persbak. Vervolgens trappen ze daar met blote voeten het sap uit. Zo verklaart Iemand in Jesaja 63: Ik heb de pers alleen getreden. Wat wil dat zeggen?

Wachters zien Hem aankomen. Ze staan op de muren van Jeruzalem en hebben haar burgers in ’s HEEREN Naam gezegd: ‘Zie, uw Heil komt!’ (Jes. 62:6, 11) Nu nadert over de weg van Edom een machtige Held de stad. Hij ziet er uit als een glorieuze Overwinnaar. Op Zijn kleding zijn donkerrode vlekken te zien. Hij is besmeurd met bloed. De wachters vragen zich af Wie dat is.
Wie is Deze, Die van Edom komt met besprenkelde klederen?’ (Jes. 63:1) Daarop maakt Hij Zichzelf bekend. ‘Ik ben het, Die in gerechtigheid spreek, Die machtig ben te verlossen.’ Vervolgens klinkt er nog een vraag:
‘Waarom zijt Gij rood aan Uw gewaad, en Uw klederen als van een, die in de wijnpers treedt?’ De Held neemt dit beeld over en zegt: ‘Ik heb de pers alleen getreden, en er was niemand van de volken met Mij. En Ik heb hen getreden in Mijn toorn, en heb hen vertrapt in Mijn grimmigheid.’

Golgotha
In deze profetie lezen we over een machtige Verlosser, Die Zijn werk alleen heeft moeten doen. Direct denken we aan Christus. Als het bovendien gaat over bloed, is de link snel gelegd naar Zijn kruisverdienste op Golgotha. Daarom is het in het spreken over het lijden en sterven van Christus niet ongebruikelijk geworden om te zeggen dat Hij de pers alleen getreden heeft. Hij werd door hemel en aarde verlaten. Niemand ondersteunde Hem. Alleen heeft Hij de zware last van Gods toorn gedragen.
Johannes Calvijn wijst deze invulling van het Schriftwoord uit Jesaja 63 resoluut af. Vroegere uitleggers hebben in de bebloede klederen volgens hem ten onrechte een zinspeling gezien op het bloed van de gekruisigde Zaligmaker. In Jesaja 63:1-6 treedt de HEERE immers naar voren als een God Die wraak oefent over Zijn vijanden. Daarom is het twijfelachtig of we de vervulling van deze profetie moeten zoeken in Christus’ sterven. Vertrapt Hij op Golgotha de volken in Zijn grimmigheid? Daar is Hij juist de Zaligmaker van zondaren. Hij oefent geen wraak, maar brengt verlossing. Toch is Hij tegelijkertijd de Overwinnaar op Zijn vijanden. In Zijn sterven en opstanding verslaat Hij dood en duivel. Voortaan is hun macht gebroken. Het element van strijd vinden we dus ook op de kruisheuvel.

Wraak
Maar we moeten niet alles door elkaar halen. Het bloed waarmee de kleren in Jesaja 63 zijn doordrenkt, is niet het eigen bloed van de Held. Het gewaad is roodgekleurd door de hevige strijd. Het is het bloed van de verslagen vijandige volken. Hij heeft hen als druiven vertrapt, waarbij het rode vocht opspatte op de kleding.
Dit beeld keert terug in Openbaring 14:14-20. Christus verschijnt op een witte wolk om de wereld te oordelen. Met een scherpe sikkel worden de druiven afgesneden. Een engel werpt ze in de grote wijnpersbak van de toorn Gods, waaruit dan een grote stroom bloed vloeit.
Nog duidelijker vinden we het beeld uit Jesaja terug in Openbaring 19:11-16. De Triomfator Christus draagt een kleed dat met bloed gekleurd is. ‘En Hij treedt de wijnpersbak van de wijn van de grimmige toorn van de almachtige God.’
In de profetieën van Jesaja is de verlossing van Gods volk ten nauwste verbonden met de wraak over Zijn vijanden. In hoofdstuk 63 vers 4 noemt de HEERE beide in één adem. Het accent ligt in dit verband op de vergelding. In hoofdstuk 61:2 noemt de HEERE deze twee elementen ook samen. Maar daar ligt het accent op de blijde boodschap van verlossing. Wanneer Jezus deze woorden in Nazareth toepast op Zichzelf, slaat Hij de zinsnede over de wraak zelfs over (Luk. 4:18).

Alleen
Eerst is Hij gekomen om zondaren te behouden. Eerst gaf Hij Zijn eigen bloed om de vloek weg te nemen van allen die Hem liefhebben. Het is het bloed van het nieuwe verbond, dat in de bediening der verzoening nog steeds op de gemeente wordt gesprenkeld. Nu is het de dag der zaligheid! Binnenkort breekt er een andere dag aan. Dan komt dezelfde Christus nogmaals en zal Hij Zich wreken over al Zijn vijanden. Toch is dat ook een dag van heil. Want Hij verlost Zijn kerk voorgoed van vervolging en lijden. Hij alleen schenkt haar de overwinning.

Moeilijke teksten? Struikelt u over de betekenis van een bepaalde bijbeltekst? Zit er voor jou soms een ingewikkelde knoop bij? Laat de schrijvers van de rubriek ‘Bijbeltekst begrepen’ meedenken. Moeilijke teksten zijn welkom via e-mail geref.bond@tiscali.nl of per post (zie het colofon op pag. 9 voor het adres).

'Waarom zijt Gij rood aan Uw gewaad, en Uw klederen als van een, die in de wijnpers treedt? Ik heb de pers alleen getreden (…) Jesaja 63:2, 3a.'

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 februari 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Bloed uit de wijnpers

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 februari 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's