Geniet het leven!
Advies voor de levensweg [4]
In zijn in mei verschenen boek 'Ethiek onderweg' geeft de Leidse hoogleraar dr. G.G. de Kruijf rond de thema's seksualiteit, politiek en economie acht adviezen voor onze levensreis. De komende weken geven mensen vanuit de praktijk hun commentaar op deze adviezen. Vandaag deel 4: Geniet het leven.
In Ethiek onderweg geeft prof. De Kruijf in de vierde plaats het advies om te genieten van het leven. Toen mij de vraag werd voorgelegd hoe ik deze aansporing waardeer, dacht ik direct aan de kostelijke rivier de Dordogne in zuidelijk Frankrijk, en aan de vele goede dagen vol onvergetelijke, gelukkige momenten die ik aldaar in de voorbije jaren met mijn gezin heb mogen beleven, wanneer we er onze vakanties besteedden.
Aanbevolen
Ook dacht ik aan enige woorden uit de Heilige Schrift die ons inderdaad lijken te roepen tot een genieten van het leven met zijn goede gaven. Zoals bijvoorbeeld het woord van de Prediker, die er weliswaar van is doordrongen dat ons leven op deze aarde kort en broos is, maar die juist daarin een argument vindt om te zeggen: ‘Geniet het leven met de vrouw die gij liefhebt’ (Pred. 9:9). En ook het woord van Paulus, die in een indringend betoog over de gevaren van de rijkdom daarbij niettemin opmerkt, dat de levende God ‘ons alle dingen rijkelijk verleent om te genieten’ (1 Tim 6:17).
Het lijkt er veel op dat het ontvangen en genieten van Gods goede gaven ons in de Heilige Schrift niet wordt ontzegd, maar eerder aanbevolen, om niet te zeggen: geboden. Zeker wanneer we het genieten met Augustinus (en De Kruijf ) zouden invullen als gebruiken met het oog op hetgeen het hoogste doel van ons leven vormt, namelijk het liefhebben en dienen van God, is er op deze aansporing weinig af te dingen.
Materieel geluk
Maar daar zeg je dan ook wat. Reeds in de Heilige Schrift wordt breedvoerig aandacht besteed aan het gevaar dat wij ons hart gaan zetten op de rijkdommen die we ontvangen en dat we van de buik onze God maken. Wanneer dat gebeurt, is het genieten niet meer een middel waardoor wij worden gesterkt in onze dienst aan de HEERE, maar is het een doel in zichzelf geworden, waarna er geen hoger doel meer is. In zijn boekje stelt prof. De Kruijf juist deze dingen aan de kaak. Hij maakt duidelijk hoezeer wij onszelf als rijke westerlingen in het nastreven van welvaart kunnen verliezen. Ook als christenen laten we ons zomaar innemen door de schim van een volmaakt materieel geluk die ons keer op keer door de media wordt getoond, en die we ook in veel van onze borrelpraatjes tegenkomen. En de HEERE, de dingen van Zijn Koninkrijk, onze hulpbehoevende naaste, het kruis dat de HEERE ons te dragen geeft, ze verdwijnen naar de achtergrond. Hoe meer de moderne mens genieten kan, hoe meer zijn leven blootstaat aan het gevaar van oppervlakkigheid. Dus moet de Dordogne eruit? Dat niet. Wie zo gelukkig is dat hij genieten kan, laat hij genieten.
Maar laat zijn genot een gave zijn die hem bouwt, verkwikt en inspireert, om toe te komen aan de hogere doelen die aan ons leven zijn gesteld. En laat onze wandel vóór alles in de hemel zijn, waar de Heere Jezus Christus is. Wie Hem ontvangt, geniet het eeuwige leven!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 2008
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 2008
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's