Strijd voor gerechtigheid
Advies voor de levensreis [3]
In zijn in mei verschenen boek 'Ethiek onderweg' geeft de Leidse hoogleraar dr. G.G. de Kruijf rond de thema's seksualiteit, politiek en economie acht adviezen voor onze levensreis. De komende weken geven mensen vanuit de praktijk hun commentaar op deze adviezen. Vandaag deel 3: Strijd voor gerechtigheid.
De vraag hoe ik de aansporing ervaar om voor gerechtigheid te strijden en hoe ik daar in mijn dagelijkse leven zelf invulling aan geef, gaf me stof tot nadenken, terwijl je er toch dagelijks mee geconfronteerd wordt. Je slaat de krant op en je vormt al gauw een mening over wat recht of onrecht is. Maar waarheidsvinding is niet altijd eenvoudig, zeker niet bij mondiale problemen.
Steentje in de vijver
Het woordje recht wil zeggen regeren, regelen, ordenen en beheersen. Door Gods genade heeft elk mens na de zondeval nog een ingeschapen rechtsgevoel en reageert op wat recht en onrecht is, hoewel dat bij de ene mens om uiteenlopende redenen sterker lijkt te zijn ontwikkeld dan bij de ander. De strijd voor gerechtigheid begint als het steentje in de vijver dat de kringen steeds breder trekt, eerst in de persoonlijke sfeer, dan in het gezin, in de kerk, in de maatschappelijke verbanden en in de politiek. De maatschappelijke positie waarin wij verkeren, bepaalt in welke mate wij in de gelegenheid gesteld worden voor gerechtigheid te strijden en verantwoordelijkheid te dragen voor een rechtvaardig beleid.
Christus’ kruisverdienste
Als gemeenteraadslid kun je onder andere invloed uitoefenen op verordeningen en beleidnota’s om een rechtvaardig beleid te voeren. Toen gemeenten voor het dilemma geplaatst werden van het wel of niet opvangen van uitgeprocedeerde asielzoekers, heb ik daar flink mee geworsteld. Was er sprake van strijd voor gerechtigheid als gemeenten het Rijksbeleid frustreerden en de uitspraak van de rechter negeerden? Was er sprake van rechtvaardig beleid als uitgeprocedeerde asielzoekers die de uitspraak van de rechter negeerden, werden opgevangen en uiteindelijk mochten blijven (generaal pardon), terwijl mensen die te goeder trouw handelden noodgedwongen vertrokken waren?
Enerzijds kun je geen mensen op straat laten staan, anderzijds dienen we de Trias Politica te respecteren. Bij de aansporing om te strijden voor gerechtigheid dienen we te beseffen dat de Schepper niet afhankelijk is van Zijn schepsel om Zijn heilsplan ten uitvoer te brengen. (Jes. 51) Dit bewaart ons voor horizontalistisch activisme en hoogmoed. Strijden voor gerechtigheid begint met geloof en rechtsopvatting. Ik citeer dr. A. Kuyper: ‘Een rechtsopvatting, die niet allereerst bedoelt Gode het Hem toekomende recht te geven, verstaat het Kruis van Golgotha niet, en rafelt de koorden van het recht ook in het wereldleven steeds meer los. God bezit het recht, om van ons te eisen, dat wij om Zijnentwil ook de rechten die onder mensen zijn ingesteld eerbiedigen zullen.’ (Anti-Revolutionaire staatkunde, dl. 1 blz. 37 ).
Als de Heilige Geest ons ontdekt aan het recht dat God op ons leven heeft, dan zullen – met in achtneming dat Jezus gezegd heeft ‘Mij is gegeven alle macht in de hemel en op aarde’ – genade, rechtvaardigheid en barmhartigheid onze beginselen zijn bij het strijden voor gerechtigheid. Dankzij Zijn kruisverdienste zijn we niet overgeleverd aan de grillige bewegingen van de menselijke geest. De wetenschap dat Hij regeert, geeft rust en bewaart ons voor krampachtig vleselijk strijden voor gerechtigheid. Daarvoor hebben we dagelijks wijsheid nodig en waar zouden we die beter kunnen zoeken dan bij de Bron van het recht. (Jak. 1:5).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 september 2008
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 september 2008
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's