Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bloedbruidegom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bloedbruidegom

Bijbeltekst begrepen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Exodus 4 wordt een aangrijpende situatie geschetst. Mozes is op weg naar Egypte om het volk Israël te gaan verlossen. Onderweg komt de HEERE hem tegen en wil hem doden. Waarom?

Deze gebeurtenis roept veel vragen op. Het is niet eenvoudig om in het kort te zeggen wat hier nu precies gebeurt en wat daarvan de betekenis is. Ik zal eerst de gangbare uitleg die deze verzen in de loop van de tijd gekregen hebben, weergeven. Daarna komt een aantal vragen die overblijven aan de orde. Ten slotte zoeken we naar de les voor ons eigen geestelijke leven.

Gangbare uitleg
In lijn van onder andere de kanttekeningen bij de Statenvertaling en Calvijn wordt aangenomen dat Mozes, terwijl hij met zijn vrouw Zippora en zijn kinderen op weg is naar Egypte, op de een of andere wijze ervoer dat God hem ontmoette en trachtte te doden. Was het een ziekte, die hem tot de rand van de dood bracht? Werd hem een openbaring gedaan? Was het een worsteling met de HEERE, vergelijkbaar met die van Jakob bij de Jabbok (Gen. 32:24)? We weten het niet. Hoe het ook zij, voor Mozes en Zippora is het wel duidelijk; Gods toorn openbaart zich vanwege het verzuim een van de zoons te besnijden.
Zippora neemt vervolgens letterlijk en figuurlijk het heft in handen en besnijdt de zoon. Na het voltrekken van de besnijdenis noemt Zippora Mozes haar bloedbruidegom en laat de HEERE Mozes met rust.

Vragen
Er blijven na deze uitleg vragen over. Volgens sommige uitleggers wordt niet Mozes, maar een van zijn zoons met de dood bedreigd. De naam van Mozes komen we immers in deze verzen niet tegen. Zou het niet kunnen zijn dat de HEERE juist de nog onbesneden jongen ‘plaagt’, zodat voor de ouders helder was dat daar het probleem zat?
Dan rijst ook de vraag wíe van de twee jongens van Mozes nog besneden moest worden: Gersom of Eliëzer? Volgens Calvijn heeft Mozes wel zijn eerste, maar niet zijn tweede zoon besneden. Dit uit angst voor de vijandschap van zijn Midianitische vrouw en schoonvader. Anderen denken juist weer aan de eerstgeboren zoon, omdat Mozes toen wellicht nog moeilijk voor zijn overtuiging uit durfde te komen. Daarbij komt nog dat juist in de heel nabije omgeving van deze verzen gesproken wordt over de eerstgeborene (22-23).
Een heel andere vraag is waarom Zippora de besnijdenis uitvoert. Was dat niet de taak van de vader in het huisgezin? Wanneer men aanneemt dat Mozes door ziekte getroffen was, zou dat de reden kunnen zijn waarom Mozes niet zelf het mes ter hand neemt. Anders blijft deze vraag openstaan.
Verder lijkt vanuit de handelingen en reacties van Zippora iets van weerzin of zelfs vijandschap te spreken tegenover dit hele gebeuren. Het lijkt erop alsof ze zeer tegen haar zin handelt. Dan zou Calvijn gelijk kunnen hebben, want die stelde dat Mozes juist vanwege deze vijandschap de besnijdenis verzuimd heeft. Er kan tegenin worden gebracht dat Zippora, als dochter van de Midianitische priester (!) Jethro, met de besnijdenis vertrouwd was. Besnijden was niet iets wat alleen bij Israël gepraktiseerd werd; andere volken (inclusief de Midianieten) kenden het ook. Er is nog een punt dat het overwegen waard is. De Egyptenaren kenden een vorm van besnijdenis die we een ‘gedeeltelijke besnijdenis’ zouden kunnen noemen; er werd slechts een klein gedeelte van de voorhuid weggesneden. Zou het kunnen zijn dat Mozes zijn zoon Gersom (die in Egypte geboren was) op deze ‘Egyptische wijze’ besneden heeft en dat God deze ‘halve’ besnijdenis (een soort compromis) afkeurt? (zie ook Joz. 5:9!)

Geestelijke les
Los van de vragen die onbeantwoord blijven, leren we uit deze geschiedenis dat de HEERE van ons gehoorzaamheid vraagt. Besnijdenis was geen optie, maar een dure plicht. Niet ten onrechte wijst Calvijn ons hier op het eerbiedig gebruiken en onderhouden van de sacramenten. Wanneer Mozes, uit vrees voor tegenstand en verzet, de besnijdenis nagelaten heeft en daarvoor gestraft wordt, wordt ons hier de weg gewezen om Gode méér te gehoorzamen dan mensen. Zelfs het zoeken van een compromis (besnijden op de wijze van de Egyptenaren) volstaat dan niet. De gehoorzaamheid aan de HEERE dient een volledige gehoorzaamheid te zijn. Laten we bovendien niet vergeten dat Mozes leider van het volk zou worden; hij is immers op weg naar Egypte en dán komt de Heere hem tegen!

Vragen voor de rubriek ‘Bijbeltekst begrepen’ kunnen worden ingestuurd naar de redactie (adres zie colofon op pag. 9) of gemaild naar geref. bond@tiscali.nl.

En het geschiedde op de weg, in de herberg, dat de HEERE hem tegenkwam en zocht hem te doden. Exodus 4:24

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 maart 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Bloedbruidegom

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 maart 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's