Uit het kerkelijk leven.
Hoe de Modernen over ons denken.
Onlangs (29 Nov. '09) hield Prof. Dr. B. D. Eerdmans, hoogleeraar in de Godgeleerd (modern) te Leiden, een rede over: „godsdienst en politiek".
Nu hebben de liberalen altijd gezegd, dat godsdienst en politiek niets niet elkaar te maken hebben. Godsdienst is voor den enkelen mensch; voor de binnenkamer; het stille gemoedsleven moet niet gestoord worden door het rumoer dat buiten is; het versje „Gods verborgen omgang" werd er heel handig bij aangehaald (aan-vastgegoocheld!) en met den Bijbel onder den arm prees men het heilige dat...verborgen moest blijven.
Wij kennen die wijze van redeneering van de liberalen. Dat de Vorsten naar des Heeren stem moeten luisteren en naar 's Heeren wet moeten regeeren — daar voelen de liberalen niets van.
Dat er zoo iets van in den Bijbel staat van een licht op den kandelaar; dat er staat: "laat ons alom Zijn lof ontvouwen", weten zij blijkbaar niet.
Maar gelukkig heeft het volk van Nederland nog voelhorens overgehouden, die velen deden verre blijven van de liberalen, die de neefjes zijn van de Socialisten.
En ziet — nu gaan mannen als Prof. Eerdmans het over een anderen boeg werpen.
Zij willen nu ook tot het volk gaan zeggen dat het niet maar gaat om stoffelijke belangen, maar om geestelijke dingen — die geestelijke dingen dan natuurlijk opgevat naar de wijze overleggingen van de mannen der rede. Zoo willen zij b. v. niet meer de neutrale openbare school, maar de school waar de moderne beginselen aan de kinderen worden bekend gemaakt.
Waarom zij hierin een gewijzigde tactiek gaan volgen?
Prof. Eerdmans zei er dit van: «Hoe moeten de liberalen, de vrijzinnigen, daar nu tegenover staan. Moeten zij ondanks alles vasthouden aan de leuze: godsdienst en politiek moeten gescheiden blijven?
Zeker, in den zin van de kerkelijke partijen, die het staatsleven willen ondergeschikt maken aan een leer, mogen wij de leuze niet aanvaarden. Maar de godsdienst, de zedelijke betrekking tusschen den mensch en zijn God kan ook niet uit het maatschappelijk en staatkundig leven worden gemist. Spr. wraakte het daarom in zoovele vrijzinnigen, die met schouderophalen zeggen: Ik wijd mij aan de maatschappelijke en staatkundige vraagstukken, doch met kerk en godsdienst - bemoei ik mij niet. Het hoogere, het geestelijk element kan in de maatschappij niet gemist worden.
Doch niet alleen hierom wekte spr. de vrijzinnigen op om zich niet te onttrekken aan het kerkelijk en godsdienstig leven.»
En nu komt het!
«Want als wij dit gebied overlaten aan de kerkelijken zullen we steeds meer terrein verliezen. Komt de kerk in handen van de orthodoxie, dan krijgt de gemeente een orthodoxen predikant en de orthodoxe predikant zorgt voor een Christelijke school. Zoo dringt het clericalistisch zuurdeeg langzaam maar zeker door. En door onze laksheid op kerkelijk gebied worden de tegenpartijen groot. In Leiden bijv. waar de Hervormde kerk geheel in handen is der orthodoxen zouden de liberalen kunnen winnen als de onverschilligheid plaats maakte voor geestdrift. En over en door de kerk zouden zij ook op politiek terrein de zegepraal kunnen behalen. En wat onze natie van het clericalisme staat te wachten, toonde spr. met voorbeelden uit eigen land en uit het buitenland aan.»
O! die orthodoxen.
„dan krijgt de gemeente een orthodoxen predikant" en als de gemeente een orthodoxen predikant heeft „dan zorgt deze voor een Christelijke school."
En als er ergens een Christelijk school is "dan dringt het orthodox beginsel als een zuurdeeg langzaam maar seker door."
Die Christelijke scholen daar zijn de modernen dus bang voor!
Laat ons dat mogen aanvuren in onzen ijver voor het Christelijk onderwijs en laten de Gereformeerd-gezinde Hervormden zich in deze zaak toch goed van hun positie bewust worden, opdat door het Christelijk onderwijs het Gereformeerd beginsel in onze Ned. Herv. Kerk worde versterkten meer en meer verbreid, in steden en dorpen. 't Geld ook in deze: reformatie door evangelisatie. Van den grond opbouwen!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1910
De Waarheidsvriend | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1910
De Waarheidsvriend | 6 Pagina's