In memoriam Prof. Dr. K. Schilder, gereformeerd confessor - pagina 40
genomen, gemakkelijk kan misduiden. M e n zou ze kunnen uitleggen in zulken zin, alsof we zoo ongeveer wars waren geworden van eiken systematiseeringsarbeid — een vrijwel hopeloos geval voor iemand, die belast is met het geven van dogmatisch onderwijs. Doch — dit ware misverstand. W i j hebben voor alle verbindende, en ordenende denken den eerbied, dien elke opdracht Gods vordert van een kerkelijk man. W e gelooven ook, dat op dat punt nog een massa te doen is, dat gedaan worden móet. W e gelooven ook, dat het element der concrete aanbidding slechts langs dezen weg zijn kracht van componeerenden factor in ons kerkelijk-geestelijk leven behouden kan. Maar het gaat ons hierom: we willen weer beginnen met het geloof, dat ons denken geordend IS, niet door een theoloog, noch door anderen, noch door ons zelf, doch door het lezen en aanvaarden van de Schriften. Dat lag er trouwens achter, toen we er tegen opkwamen, dat men met Kuyper zou leeren, dat de dogmatiek (een wetenschap dus) het complex van gegevens der geopenbaarde kennis Gods zou moeten brengen in de vormen van ons bewustzijn. Pardon, zeggen we, daar heeft Hij, die de openbaring gaf, zélf al dadelijk voor gezorgd. Z o o iets is trouwens met het feit der openbaring als zoodanig zelf gegeven. Anders ware ze geen openbaring, doch een begrippenflikkering. Als terugkeer tot de belijdenis kan men dus de reformatie van ,,De Reformatie" wel omschrijven. Het recht van confrontatie der belijdenis zelf met de Schrift, haar rechter, is daarbij uiteraard reeds aanstonds mee gehandhaafd zoodra weer de belijdenis (van welker inhoud uit te gaan is) zelf als belijdenis (en niet meer) is onderkend. Daarmee is vanzelf de noodzaak der polemiek gegeven. W a n t de oproep ,.terugkeer tot de belijdenis" is maar een slagwoord, dat ijdele pronk en Icuterpraat van zei f decoranten is, wanneer het niet verder komt dan tot het reciteeren der hoofdstukken eener formeele ethiek. W i l zoo'n terugkeer concreet zijn, dan zal contact moeten worden opgenomen met den tijd waarin we leven en de plaats, waar we zijn. Dat beteekent dus: 34
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 48 Pagina's