Onverantwoord en onnodig. De schorsing en afzetting van Prof. Schilder † onhoudbaar - pagina 37
Gaat dit aan? Kunnen we op de verbondsbcloften de categorie voorwaardelijk-onvoorwaardelijk toepassen? N a a r Gods eeuwige raad is alles „onvoorwaardelijk", maar realiseert God in de tijd Zijn verbond niet steeds langs de weg, w a a r o p ook van eisen of ,.voorwaarden" gesproken kan en moet worden? Calvijn zegt in zijn verklaring van Rom. 9 hun ondankbaarheid de aanneming verwerpen weldaad niet genieten, zo ontstaat hierdoor onder hen, als de vervulling der belofte wordt
„dat velen door en daarom haar een onderscheid aangemerkt".
T o t een recht begrip der dingen willen we, nogmaals, niet voorbijzien, dat er door de bezwaarden uitingen en redeneringen ten beste gegeven waren, die niet onweersproken mochten blijven, zoals het verwerpen van het zelfonderzoek naar d e ,,staat" en het in de prediking daarop appelleren, het op grond van de doop overmatige aandringen ,,ge moogt maar niet, doch ge moet geloven", dat de H . Geest een bijkomende genade is bij de beloften enz. In het weerleggen daarvan dreigt natuurlijk het gevaar om naar het andere uiterste door te slaan, tot een verbond "met de uitverkorenen alleen, de onvoorwaardelijke heilsbelofte, de doop niet in volle zin e.d. Aan dit gevaar is vooral het Praeadvies niet ontkomen. Dit is een grote vergissing geweest. Z o heeft men de leeruitspraken een achtergrond gegeven, die velen huiverig moest maken, 't Zij voor zichzelf in eigen overtuiging, 't zij dat ze o p d e z e w i j z e , i n d i t licht de binding aan de leeruitspraken om kerkelijke redenen niet meer verantwoord achtten. W a t zou er van de pacificatieformule in 1905 terecht gekomen zijn, als toen gezegd was, dat men gehouden was die verklaringtot-geruststelling-der-consciëntiën-cn-tot-af snijding-van-eenzijdigheden-in-het-voorstellen op te vatten in het licht van T . en P.? Zouden Prof. L. Lindeboom c.s. de verklaring van 1905 d a n aanvaard hebben, de mannen die in datzelfde jaar publiek o.a. verklaarden: ,.Volgens de Belijdenisschriften is de H. D o o p wezenlijk één met de Besnijdenis. Hij beteekent en verzegelt niet wat in den doopeling a a n w e z i g i s of v e r o n d e r s t e l d wordt aanwezig te zijn, maar de beloften
J3
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 70 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 70 Pagina's