Onze verhouding tot de Geref. Kerken (onderh. Art. 31) nu - pagina 42
Gen. Synode van Kampen overwoog o.m. ,,dat in een gesprek elk woord moet worden gezien in het raam van dit gesprek en daarom niet losgemaakt mag worden uit het geheel als een uitspraak". Deze overweging maant weer tot voorzichtigheid. Da J. F . Hulsteyn J. F . zn. maakt het er voor het vertrouwen onzerzijds met beter op wanneer hij in een overigens sympathiek artikel schrijft ,,(bij deze zaak hebben onze deputaten zich laten gaan om daarover meer te verklaren dan zij o.i. in het licht van de historie zowel als van het heden kunnen verantwoorden)" Contact, nr. 21, van 3 November 1951. Om alle wantrouwen op dit punt weg te nemen zou aanvaarding van het voorstel van Maartensdijk, waarin gevraagd werd om een nadere uitspraak t.a.v. de huidige betekenis van 1905, door ons toegejuicht zijn. De Synode van Kampen sprak echter uit geen nieuwe uitspraak in dezen noodzakelijk of wenselijk te achten. Zie Reformatie van 29 September 1951.
y
21) Deze divergentie kwam vooral openbaar in de kwestie: Moet het contact met de Chr. Geref. Kerken voortgezet worden' Enerzijds werd gezegd door prof. Deddens en Schilder dat wanneer alle contact zo maar verbroken werd en niet alles geprobeerd werd wat maar mogelijk was, de Vrijgemaakte Kerken op weg waren om secte te worden. Het gebod tot eenheid en de roeping die Kerken, die op eenzelfde grondslag staan, tegenover elkaar hebben, gaf hier de doorslag. Anderzijds werd door een minderheid de momentele situatie in onze kerken in rekening gebracht en werden grote en hevige bezwaren geuit. Eerlijkheidshalve dient opgemerkt te worden dat het rekenen met de momentele situatie ook bij ons gevonden wordt, t.a.v. de Geref. Kerken onderh. art. 31 D.K.O. Dat dit geschiedt kunnen we dus de minderheid op de Synode v a n Kampen niet kwalijk nemen. W e l de wijze waarop dit geschied is en de consequenties, die daaraan verbonden werden. Ook in de Vrijgemaakte Kerken krijgt men er oog voor dat het hebben v a n dezelfde Belijdenisgeschriften nog geen werkelijke eenheid garandeert. Vgll. een artikel van ds K. Doornbos in de Kerkbode voor Noord-Holland van 6 Januari 1951, waarin hij schrijft: ,,'t Geloof kent men aan nog meer dingen dan aan de openbare belijdenissen, 't Geloof kent men ook aan het leven. Is de prediking in overeenstemming met die mooie belijdenis' W o r d e n de sacramenten bediend naar die belijdenissen? W o r d t de tucht geoefend zoals het moet? E n is het leven der leden der gemeente in overeenstemming met de belijdenis of wordt de waarheid alleen met de mond beleden? D a t zijn zaken, die ter sprake komen. D e deputaten der Chr. Geref. Kerken hebben daar een betere kijk o p dan onze deputaten." Voor de erkenning van deze subjectieve factor zijn we dankbaar. E r moet ook een innerlijke eenheid zijn. --) Hiernaar werd gevraagd ter oudcrlingenconferentie. W e l k e schriftuurlijkconfessionele argumentatie voert men van officiële ,,vrijgemaakte" zijde aan voor het apart organiseren in 1944? Men zie voor deze kwestie het gepubliceerde verelag van de samenspreking, gehouden Vrijdag 19 Januari 1951. „Ieder in welke kerk ook, die tot een recht inzicht komt, moet eerst zijn gaven ten nutte en ter zaligheid in de kring, waarin hij verkeert, aanwenden; terv/iUe van de waarheid moet hij trachten zoveel mogelijk mensen mee te krijgen. Verder: we werden in 1944 niet kerkelijk dakloos; het kerkverband werd verbroken en dat moesten we bewaren en herstellen. E r werd in 1944 niet iets nieuws opgezet; dan hadden we ernstig moeten overwegen: mogen we dat wel?" W e kunnen deze argumentatie begrijpen, maar, gegeven ons standpunt, d a t niet onderschrijven. Het blijft overigens vrij onvruchtbaar om standpunt tegenover standpunt te plaatsen. Hoofdzaak is: kunnen we elkaar vandaag vinden? W e dienen niet te vergeten dat het hier verdedigde standpunt door elke reformator verdedigd is: ik verlaat de kerk niet, maar ik scheid me af van degenen, die me het leven, volgens kerkelijke normen, onmogelijk maken. W e zullen de
36
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 54 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 54 Pagina's