De wedergeboorte - pagina 324
318
Het tweede stadium: de voortgaande
vernieuwing
des
levens
voorbidding steeds tussentreedt bij de V a d e r " ^^). Daarom hoort God naar het gebed van de gelovigen van Christus en Hij zal hen horen in eeuwigheid. Hierom echter ook kunnen de gebeden der gelovigen nooit een grond en oorzaak zijn voor ijdele zelfverheffing. Het moet hun groot en wonderlijk zijn, dat de Here hun smekingen wil aanhoren. Alle roem daarvoor leggen zij nederig aan de voeten van Hem, in wiens N a a m zij bidden, en die God altijd hoort, omdat zijn bloed reinigt van alle zonden. Roemen in de verhoring der gebeden, dat is daarom voor de ware gelovigen altijd roemen in het volkomen priesterschap van hun Heiland in de hemel. Aan het einde van dit hoofdstuk kunnen wij ten slotte de vraag, of de wedergeboorte in haar tweede stadium door de Heilige Geest middellijk dan wel onmiddellijk wordt gewerkt, niet met stilzwijgen voorbijgaan. W i j behoeven ons daarbij echter ook niet lang op te houden. Anders dan bij de wedergeboorte in haar eerste stadium het geval was, betreft het hier een punt waarover onder de Gereformeerden nooit verschil van mening geweest is. Niemand van hen heeft, in vroeger of later tijd, de stelling verdedigd, dat het nieuwe leven door de Heilige Geest alleen rechtstreeks zou worden gevoed en onderhouden, zonder dat Hij daarbij gebruik maakt van de middelen der genade, die Christus aan zijn kerk heeft gegeven, en die Hij door die kerk ambtelijk bedienen laat. Zij hebben wel steeds alle nadruk gelegd op de vrijmacht van de Heilige Geest ook wanneer Hij de voortgaande wedergeboorte werkt. Ook dan behoudt zijn werking in het hart van de mens hetzelfde geheimzinnige karakter, waarop de Here Jezus Nicodemus heeft gewezen ^^^). Ook dan is die werking zelf verborgen en niet vatbaar om door mensen te worden beschreven. Ook dan is de Heilige Geest aan de middelen der genade niet gebonden in deze zin, dat Hij zonder die middelen niets kan doen. Met inachtneming echter hiervan hielden zij toch steeds met klem staande, dat de Heilige Geest, wanneer Hij het geloof versterkt en doet groeien, dit als regel doet door de verkondiging van het Evangelie en het gebruik van de sacramenten. De oude Gereformeerden bevonden zich met deze leer in scherpe oppositie tegen allerlei spiritualistische secten en onder deze vooral tegen de in de tijd der Reformatie zo geruchtmakende doperse richting. Alle zogenaamde ,,geestdrijvers" zijn gewoon om geringschattend te spreken over de uitwendige middelen der genade. Zij leggen nadruk op het ,,inwendige licht", dat de Heilige Geest in de harten doet ^^ö) Heidelbergse Catechismus, vraag 31; Hebr. 4 : 14—16; 5 : 1—2;
o , -1 2
isi) Johannes 3: 8.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's