Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wedergeboorte - pagina 324

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wedergeboorte - pagina 324

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

318

Het tweede stadium: de voortgaande

vernieuwing

des

levens

voorbidding steeds tussentreedt bij de V a d e r " ^^). Daarom hoort God naar het gebed van de gelovigen van Christus en Hij zal hen horen in eeuwigheid. Hierom echter ook kunnen de gebeden der gelovigen nooit een grond en oorzaak zijn voor ijdele zelfverheffing. Het moet hun groot en wonderlijk zijn, dat de Here hun smekingen wil aanhoren. Alle roem daarvoor leggen zij nederig aan de voeten van Hem, in wiens N a a m zij bidden, en die God altijd hoort, omdat zijn bloed reinigt van alle zonden. Roemen in de verhoring der gebeden, dat is daarom voor de ware gelovigen altijd roemen in het volkomen priesterschap van hun Heiland in de hemel. Aan het einde van dit hoofdstuk kunnen wij ten slotte de vraag, of de wedergeboorte in haar tweede stadium door de Heilige Geest middellijk dan wel onmiddellijk wordt gewerkt, niet met stilzwijgen voorbijgaan. W i j behoeven ons daarbij echter ook niet lang op te houden. Anders dan bij de wedergeboorte in haar eerste stadium het geval was, betreft het hier een punt waarover onder de Gereformeerden nooit verschil van mening geweest is. Niemand van hen heeft, in vroeger of later tijd, de stelling verdedigd, dat het nieuwe leven door de Heilige Geest alleen rechtstreeks zou worden gevoed en onderhouden, zonder dat Hij daarbij gebruik maakt van de middelen der genade, die Christus aan zijn kerk heeft gegeven, en die Hij door die kerk ambtelijk bedienen laat. Zij hebben wel steeds alle nadruk gelegd op de vrijmacht van de Heilige Geest ook wanneer Hij de voortgaande wedergeboorte werkt. Ook dan behoudt zijn werking in het hart van de mens hetzelfde geheimzinnige karakter, waarop de Here Jezus Nicodemus heeft gewezen ^^^). Ook dan is die werking zelf verborgen en niet vatbaar om door mensen te worden beschreven. Ook dan is de Heilige Geest aan de middelen der genade niet gebonden in deze zin, dat Hij zonder die middelen niets kan doen. Met inachtneming echter hiervan hielden zij toch steeds met klem staande, dat de Heilige Geest, wanneer Hij het geloof versterkt en doet groeien, dit als regel doet door de verkondiging van het Evangelie en het gebruik van de sacramenten. De oude Gereformeerden bevonden zich met deze leer in scherpe oppositie tegen allerlei spiritualistische secten en onder deze vooral tegen de in de tijd der Reformatie zo geruchtmakende doperse richting. Alle zogenaamde ,,geestdrijvers" zijn gewoon om geringschattend te spreken over de uitwendige middelen der genade. Zij leggen nadruk op het ,,inwendige licht", dat de Heilige Geest in de harten doet ^^ö) Heidelbergse Catechismus, vraag 31; Hebr. 4 : 14—16; 5 : 1—2;

o , -1 2

isi) Johannes 3: 8.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Kampen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's

De wedergeboorte - pagina 324

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's