Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wedergeboorte - pagina 327

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wedergeboorte - pagina 327

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het tweede stadium: de voortgaande

vernieuwing

des levens

321

zaad tot bevestiging van Gods belofte en God heeft hem en zijn zaad daarin een waarborg gegeven, dat zijn belofte haar vervulling niet zou missen. Z o is voor de nieuwtestamentische gelovige de doop het teken en zegel van zijn inlijving in Christus, van de gemeenschap aan zijn dood en opstanding, het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Geestes. En zo geeft de verhoogde Heiland in het Avondmaal aan zijn gelovigen de tekenen van zijn gebroken lichaam en vergoten bloed om hen te sterken in het geloof, dat Hij zich zelf voor hen tot een eeuwig schuld- en zoenoffer gesteld heeft en dat zij gelovend in Hem vrij zijn van schuld en straf en eeuwig met Hem in gerechtigheid zullen leven. De sacramenten dienen tot opbouw van het geloof, tot versterking van de nieuwe mens. Het zijn door God verordende en door Christus gegeven genademiddelen, waarvan de Heilige Geest gebruik maakt, wanneer Hij de bekering van de mens krachtig doet voortgaan. Hieruit volgt, dat men W o o r d en sacramenten als genademiddelen nooit op zich zelf mag stellen door ze te scheiden van de verborgen werking des Heiligen Geestes, die daaraan alleen effect geeft tot versterking van het geloof. Het zijn geen genademiddelen, waarmee de mens zelf werken kan, waarover de kerk beschikken kan en waarmee zij de genade Gods kan uitdelen. Dat is de hoogmoedige dwaling waarin de gedeformeerde kerk der middeleeuwen verzonk en waarin Rome tot op heden hardnekkig volhardt. Bij haar is het sacrament het voertuig der genade en wordt die genade uit kracht van het door het sacrament volbrachte werk door de kerk ingegoten in ieder, aan wie zij het geeft. Z o gaat de Heihge Geest en zijn souvereine werking schuil achter het sacrament en zo gaat de kerk heersen over de Geest en het sacrament beide. D e schriftuurlijke waarheid is, dat de Heilige Geest door middel van W o o r d en sacramenten de gelovigen doet groeien in de gemeenschap van Christus, doch zo, dat deze voortgaande wedergeboorte ten volle een souvereine genadedaad blijft van Hem en de verhoogde Christus.

Wedergeboorte

21

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Kampen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's

De wedergeboorte - pagina 327

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's