Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jeruzalem of Babylon - pagina 81

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jeruzalem of Babylon - pagina 81

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

tuurlijke beginselstrijd, verloren de eersten zich in diplomatie en maakten hun „beginsel"-strijd tot een machtsstrijd. Het was te voorzien dat een botsing onvermijdelijk zou zijn. Vooral na 1930 nemen de spanningen jaarlijks toe. Het had alles nog best ten goede kunnen keren als men maar gekomen was met zakelijke critiek en steekhoudende argumenten. Helaas is dit niet gebeurd. Onder leiding van de proffs. H. H. Kuyper en Hepp werd het reformatorisch werken verdacht gemaakt. Het werd een stoken tegen prof. Schilder en tegen de „nieuwe richting" (zie Personalisme, pag. 49). En toen dit alles niet baatte, nam prof. Hepp een laf middel te baat: hij ging prof. Schilder niet meer in het openbaar bestrijden, maar in extra colleges aan de V,U. tot welke studenten, predikanten en professoren toegang hadden, behandelde hij de „meningsverschillen" omtrent verbond, kerk, twee naturen van Christus enz., zonder de namen van zijn tegenstanders te noemen. En met prof. Kuyper lanceerde hij valse beschuldigingen die nimmer bewezen werden. De kerkelijke bladen uit die tijd kenmerken zich door een sterk polemiserend (strijdend en bestrijdend) karakter. Dat had een grote zegen kunnen zijn, als men maar oprecht gebleven was jegens elkaar. Het is geworden een vloek, omdat de een de ander ging verdacht maken. De gevolgen zouden dan ook verschrikkelijk zijn. Dat bleek wel op de Synode van Amsterdam in 1936. Intussen werd in 1934 het eeuwfeest der Afscheiding gevierd en in 1936 herdacht hoe 50 jaar geleden de Doleantie plaats greep. Maar wie het voorgaande heeft gevolgd, beseft nu, dat terwijl men de graven van Gods trouwe profeten uit de 19e eeuw versierde, men intussen hard bezig was het werk dier profeten te verloochenen en te doorbreken. Het volk Gods, één- en andermaal uitgeleid, kreeg de tegenwoordige wereld lief en hoereerde met de afgoden van deze tijd. Dies vertoornde zich de HEERE en vervulde Zijn belofte van verbondswraak. En Gereformeerde leidslieden hebben geen groter bewijs van verbondsverlating kunnen geven, door juist in deze tijd het feit van Gods verbondswraak te ontkennen !

75

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Kampen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1951

Vrijmakingsbrochures | 175 Pagina's

Jeruzalem of Babylon - pagina 81

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1951

Vrijmakingsbrochures | 175 Pagina's