Geniet het leven
Ik heb verkering met een onkerkelijk meisje. Zij vraagt waarom wij geen gemeenschap mogen hebben. Zij ziet er geen kwaad in. Ik eigenlijk ook niet. Als je weet dat je samen verder wilt, wat is erop tegen? Waar vind ik in de Bijbel dat God het verbiedt?
In een recent onderzoek onder kerkelijke jongeren kwam naar voren dat een groot deel van hen geen moeite heeft met geslachtsgemeenschap voor het huwelijk. Dat is erg. Want God heeft seksualiteit en geslachtsgemeenschap vastgemaakt aan het huwelijk. En seksualiteit is een geschenk dat we van God gekregen hebben en daarom hebben wij ons aan Zijn richtlijnen te houden.
Wanneer we Gods richtlijnen negeren, zijn we God ongehoorzaam en beschadigen we onszelf en anderen. Bedenk dat Gods ons Zijn wetten heeft gegeven om ons te beschermen. Lees de 10 geboden er maar op na. God is niet bezig ons allerlei pleziertjes te verbieden. Maar Hij legt ons beperkingen op tot ons bestwil. Toen wij een hek om onze tuin kregen, vonden de kinderen dat niet leuk. Ze ervoeren het als een beperking. Ze werden geprikkeld om over het hek heen te klimmen. Het hek was echter voor hun veiligheid. Ons huis stond aan een drukke weg. De kinderen zouden zonder hek de weg oplopen en verongelukken. Zo kun je Gods geboden vergelijken met een hek dat ons beschermt en wil bewaren voor ongelukken.
God heeft rondom seksualiteit ook een hek gezet. Een hek tot bescherming. Seksualiteit is iets heel dieps en mag je niet te grabbel gooien. In onze samenleving zie je het tegenovergestelde. We worden bestookt met seksuele prikkels. Het is niet langer zo dat een bepaald hoekje in een boekwinkel is ingeruimd voor seksbladen. We leven echt in een verseksualiseerde samenleving. De reclame op billboards is soms ronduit schaamteloos en smakeloos. De kleding die gedragen wordt, is niet bedekkend en verhullend maar onthullend. Het lichaam wordt steeds belangrijker. Jongeren gaan op steeds jongere leeftijd seksuele relaties aan
Er zijn perioden geweest in de kerk en samenleving waarin een negatieve houding heerste ten opzichte van seksualiteit. De grote theoloog Origenes stelde dat Adam tot de zondeval geen seksuele omgang had met zijn vrouw. Als de zondeval niet had plaatsgevonden, zou de mensheid zich waarschijnlijk voortgeplant hebben op een mysterieuze of engelachtige manier buiten de geslachtsgemeenschap om. Deze visie op seksualiteit heeft zijn sporen getrokken
De Bijbel spreekt een heel andere taal. God heeft mannelijk en vrouwelijk geschapen (Gen. 1:27). David zingt in Psalm 139 God lof omdat hij op een heel vreselijke (d.i. ontzaglijke/indrukwekkende) wijze wonderbaarlijk gemaakt is (vers 14). Tekenend is de uitbundigheid in het Hooglied waarmee bruid en bruidegom het mooie van elkaars lichaam bezingen. Salomo in het Spreukenboek schrijft openhartig over het genieten van elkaars lichaam. „Uw springader zij gezegend en verblijd u vanwege de huisvrouw van uw jeugd; een zeer lieflijke hinde en aangenaam steengeitje; laat u haar borsten te allen tijd dronken maken; dool steeds in haar liefde.” (5:18, 19) Het boek Hooglied gaat in de eerste plaats over de verhouding tussen Christus en Zijn bruid. Dat neemt niet weg dat de taal van de liefde die hierin naar voren komt, ons het nodige leert over de wederzijdse verrukking.
C.S. Lewis merkt op dat genot een idee is van God en niet van de duivel. In de handen van de duivel wordt genot een brandhaard van verzoekingen en zonden. In Prediker 9:9 lezen we: „Geniet het leven met de vrouw die gij lief hebt.” De kanttekeningen merken op: Geniet de geneugten en zoetigheid van het leven in alle manieren, zoveel als gij met God en met eer kan en mag. Tot die zoetigheid behoort ook seksualiteit. Tegelijk ligt seksualiteit open voor ontaarding. Het maakt hartstochten in ons los waardoor we onszelf niet meer in de hand hebben. In het Spreukenboek waarschuwt Salomo ons ervoor. Lees hoofdstuk 5 en 7. Deze hoofdstukken staan vol met nuchtere en eerlijke raadgevingen en waarschuwingen.In de volgende bijdrage wil ik verder ingaan op je vraag over geslachtsgemeenschap voor het huwelijk.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 januari 2010
Terdege | 84 Pagina's