Is Allah dezelfde als God?
Alleen het stellen van deze vraag roept al heftige reacties op. Er zijn er die vinden dat in de grond van de zaak de Allah van de islam natuurlijk dezelfde is als de God van de Bijbel en van het christendom. Anderen zijn het daar hartstochtelijk mee oneens. Zij zien het als een lastering van de Heere alleen al te veronderstellen dat er een soort overeenstemming zou zijn. Vroeger werd deze vraag in hoofdzaak in de zending gesteld. Maar thans is het ook in onze directe omgeving actueel. Er staan ruim honderd moskeeën in ons land en er wonen ruim een half miljoen belijders van Allah in Nederland. Ook wordt de gereformeerde wetenschap verweten dat deze te weinig heeft nagedacht over de theologie van de godsdiensten. Te lang zouden we hoogmoedig hebben verondersteld dat onze godsdienst natuurlijk de echte en enige zou zijn.
Actualiteit
Om minstens drie redenen is het nodig deze vraag aan de orde te stellen. In de eerste plaats praktisch op het terrein van de politiek. Het CDA vermeldt in zijn naam het christendom, maar heeft moslims als zijn vertegenwoordigers in politieke colleges. Dat veronderstelt toch een zekere overeenkomst. Het is in de tweede plaats ook van belang voor de omgang met moslims. Soms stellen kerkelijke organen hun kerkgebouwen ter beschikking van godsdienstige samenkomsten van moslims. Tegenstanders vergelijken dat met Baalsdienst in de tempel in Jeruzalem. In de derde plaats maakt het een groot verschil uit in de discussie, de dialoog met en het getuigenis tot moslims. Proberen we slechts tot opheldering van wederzijdse misverstanden te komen of roepen we op tot een radicale bekering?
Misverstand vermijden
Het is onjuist wanneer we ongenuanceerd zeggen dat Allah een andere god dan de God van de Bijbel is. Veel christenen uit andere landen begrijpen daar niets van. Want hun bijbelvertaling is de naam van God vertaald door het woord Allah. Zo bijvoorbeeld in het Indonesisch. We kunnen wel zeggen dat de Allah van de islam een andere is dan de God van de Bijbel. Dus de toevoeging "van de islam" moet er wel bij. Daarmee hebben we echter de problematiek niet opgelost. De vraag naar een eventuele gelijkheid blijft wroeten. De tegenstelling binnen kerkelijke kringen blijft bestaan en de vooren tegenstanders hebben elkaar niet kunnen overtuigen.
Vraag het moslims zelf
Ik zou als mogelijke oplossing van het geschilpunt willen voorstellen dat we voorlopig niet langer christelijke voor- en tegenstanders blijven vragen wat zij ervan vinden, maar dat we de moslims eens gaan vragen hoe zij erover denken. Achten zij dat de God en Heere van de Bijbel en van het christelijk geloof dezelfde is als Allah? Het zou toch minstens vreemd zijn wanneer de ene betrokkene volhoudt dat er overeenkomst is en dat de andere dat glashard zou ontkennen. Dan ontbreekt elke grond voor een verder vruchtbaar overleg. ben me bewust dat hier wel wat moeilijkheden liggen. Het klinkt eenvoudig: laten we de moslims zelf eens vragen wat zij ervan vinden. Maar aan wie en hoe vragen we dat? Er zijn onder de moslims onderling minstens even grote verschillen als er onder christenen zijn. Er zijn fundamentalistische moslims die een heilige oorlog tegen alle andersgelovigen willen. Ook zelfs tegen hun meer gematigde moslimbroeders. En er zijn ook moslims voor wie de islam meer een culturele beleving dan een godsdienst is. Het maakt nogal wat uit wie we vragen.
Belijdenis en Koran
We kennen echter waarschijnlijk wel de moslimbelijdenis dat er maar één God is, Allah, en Mohammed als zijn profeet. Zegt dat voorlopig niet genoeg? En wat zegt de Koran op onze vraag? Niet het getuigenis van een toevallige moslim tegen een willekeurige christen, maar de Koran tegenover de Bijbel. Komen we dan verder? Voor wij gaan beslissen dat de Allah van de islam dezelfde is als de God van de Bijbel, zullen we graag eerst de tegenstem horen, van de moslims zelf. Tenslotte: Gereformeerden of calvinisten zullen toch niet zeggen dat lutheranen, anglicanen of kopten een andere God hebben?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 januari 2002
Terdege | 88 Pagina's