Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het werk van Helpende Handen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het werk van Helpende Handen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de achterliggende veertig jaar is het werk van Helpende Handen niet veranderd, de vorm waarin het werk gebeurde soms wel. Al die jaren hebben medewerkers zich samen met vrijwilligers ingezet voor de positie van mensen met een beperking in de samenleving.

Een van de bekendste werkonderdelen van Helpende Handen is de persoonlijke dienstverlening. Mensen met een beperking lopen tegen verschillende vragen aan. Denk aan het aanvragen en inzetten van zorg of begeleiding, mogelijke (financiële) voorzieningen, vragen met betrekking tot vrije tijdsbesteding, geschikte vormen van onderwijs, passend werk of omgang met elkaar in het gezin, de familie of de kerkelijke gemeente.
Deze vragen worden dan besproken met een consulent persoonlijke dienstverlening. Zij gaan met de zorgvrager en/of zijn familie in gesprek en op zoek naar antwoorden en mogelijkheden. Soms vindt thuis een gesprek plaats om de hulpvraag duidelijk(er) te krijgen en deze in de context van de woon- en leefomgeving van de zorgvrager te kunnen beantwoorden. Wanneer er andere hulpverleners bij betrokken zijn, wordt vaak met hen overlegd en samengewerkt; zo nodig in samenwerking met het pastoraat.

Lotgenotencontact
‘Je merkt op zo’n bijeenkomst dat je niet de enige bent met die ervaringen. En wat een meerwaarde om juist met mensen samen te zijn die, ook al is het soms met tranen in de ogen, of met vragen in het hart, toch mogen geloven dat God hun leven leidt’.
Een dergelijke reactie komt nogal eens voor naar aanleiding van bijeenkomsten met lotgenoten. Lotgenotencontact is een ander bekend werkterrein van Helpende Handen, hier ontmoeten mensen elkaar die zich in dezelfde situatie bevinden.
Een dergelijke reactie komt nogal eens voor naar aanleiding van bijeenkomsten met lotgenoten. Lotgenotencontact is een ander bekend werkterrein van Helpende Handen, hier ontmoeten mensen elkaar die zich in dezelfde situatie bevinden.

Regionale activiteiten
Vanaf het begin is Helpende Handen betrokken bij de aangepaste kerkdiensten. Op een eenvoudige manier wordt geprobeerd de boodschap van zonde en genade aan het hart te leggen. Daarbij is de héle gemeente welkom!
Op verschillende plaatsen wordt aangepaste catechisatie gegeven. Voortdurend wordt de weg naar het hart gezocht door de geloofsleer zo begrijpelijk mogelijk uit te leggen.
In de regionale afdelingen worden ‘clubbijeenkomsten’ georganiseerd. Mensen met een beperking beleven daaraan veel genoegen. Er wordt een Bijbelverhaal verteld, er wordt gezongen en geknutseld. En ook de verjaardag wordt op de club nog eens extra gevierd. De afdelingsbesturen beleggen ouderavonden en speciale themabijeenkomsten.
Voor praktische hulp kan dikwijls een beroep worden gedaan doen op plaatselijke kerkelijke hulpdiensten. Maar daarnaast is er Praktische Thuishulp. Vooral bij langdurige of levenslange zorg is het van groot belang dat mantelzorgers worden ontlast, bijvoorbeeld door gastopvang, hulp bij vervoer, of door andere praktische hulp in het dagelijks leven.

Belangenbehartiging
Meer op de achtergrond, maar zeker niet onbelangrijk is de door Helpende Handen uitgevoerde belangenbehartiging. Door middel van belangenbehartiging brengen we de noden en zorgen van mensen met een beperking voor het voetlicht van politici, beleidsmakers, zorginstellingen, scholen en zo meer. Met als doel dat mensen en organisaties die daarvoor verantwoordelijk zijn, de levensomstandigheden voor mensen met een beperking verbeteren.
Belangenbehartiging is vaak een kwestie van lange adem. Het is niet zo gemakkelijk om het beleid van overheden of zorginstellingen te beïnvloeden. Juist daarom moeten we niet zo maar af en toe van ons laten horen, maar voortdurend. We worden daarvoor gevoed door de signalen die we ontvangen bij de hier genoemde activiteiten en diensten.
Drie keer per jaar ontvangen leden het ledenmagazine ”Samen”. Hierin worden zij geïnformeerd over onderwerpen waar mensen met een beperking mee te maken (kunnen) krijgen. De website www.helpendehanden.nl biedt actuele informatie, aankondigingen van bijeenkomsten en dossiers. Wilt u meer weten over Helpende Handen of lid worden? Bezoek dan de genoemde website eens.


Tekst: medewerkers Helpende Handen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juni 2013

De Saambinder | 20 Pagina's

Het werk van Helpende Handen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juni 2013

De Saambinder | 20 Pagina's