Blaise Pascal
Een korte levensschets van een zeer bijzonder man. Bijzonder, vanwege de buitengewone gaven, die hij van zijn Schepper ontving. Bijzonder, vanwege de wegen, waarin de Heere deze man geleid heeft. Hij bleef binnen de roomse kerk, maar was niet rooms in de leer. Daardoor sloeg hij een scheur in de roomse kerk, die nog niet geheeld is. Hij werd gehaat door Rome; de Jezuïeten voorop.
Slechts korte tijd heeft hij geleefd. Van 1623, toen hij in Frankrijk (bij Clermont) werd geboren, tot hij in 1662 overleed, 39 jaar en twee maanden oud.
Als kind was hij heel zwak; op zijn 18e jaar totaal overspannen; steeds had hij zware hoofdpijn, de laatste jaren van zijn leven was hij een gebroken man.
Vader Pascal was een hoofdambtenaar èn een wiskundige. Moeder Pascal, die jong overleed, liet de zorg voor Blaise en haar jongste dochtertje over aan de oudste dochter. Nooit is Blaise op school geweest. Zijn vader onderwees hem. De talenten, die zijn zoon had meegekregen, waren zó, dat hij op geen school terecht kon.
Op zijn eigen houtje leerde hij alles, wat er maar te leren was. Blaise was één en al studie.
Hij las latijnse en griekse werken. Hij schreef verhandelingen over de meest ingewikkelde wiskundige en natuurkundige vraagstukken.
Hij vond de rekenmachine uit. Blaise verkeerde als kind van 12 jaar in de kringen van mannen van wetenschap.
Wanneer Pascal 18 jaar oud is, stort hij lichamelijk en geestelijk in elkaar. De artsen geven de jonge man, die zich op krukken moet voortslepen, de raad, ontspanning te zoeken.
Tot groot verdriet van zijn twee jaar jongere zuster, die, zij het na heel veel tegenstand, non was geworden in het strenge klooster van de Jansenisten
(Port-Royal des Champs bij Parijs), geeft Blaise zich over aan allerlei ijdel vermaak. Een ongeluk met een span paarden, dat met rijtuig en al van een brug zonder leuning in een rivier stort, maakt zo'n indruk op Blaise, dat hij besluit, naar het klooster te gaan, waar zijn zuster non is. Hij krijgt een cel, waar hij, zonder monnik te worden, streng gaat leven.
Pascal ging naast het terrein van het verstand, bijna daar tegenover, zich verdiepen in wat alleen maar geloofd kan worden. Hij zocht biddend door het geloof de Waarheid Gods te mogen omhelzen. En hij ontdekt, dat dit geloof niet opkomt uit de werken, maar dat het een genadegave Gods is, die alleen de zijne kan worden, wanneer Gods Geest deze hem genadig schenkt. Pascal krijgt de werken van Augustinus hartelijk lief. Hij komt daarmede op het spoor van de geloofsovertuiging van de vader van het Jansenisme, een Hollander Jansen, die later bisschop van Yperen werd.
In het jaar 1653 had de paus de Jansenisten van Port-Royal in de ban gedaan. Zij erkenden b.v. niet de autoriteit van de paus in geloofszaken. Achter deze ban zagen de Jansenisten met name het drijven van de Jezuïeten. Zij willen een reformatie in de kerk in de geest van Augustinus; de Jezuïeten zijn rasechte volgelingen van Pelagius. Zo komt niet alleen de leer van zonde en genade tegenover elkaar te staan, maar gaan de Jansenisten ook de gruwelijke praktijken van de Jezuïeten te lijf.
Anoniem, in 18 lange brieven, heeft Pascal de strijd aangebonden. Ze beleefden in korte tijd 60 herdrukken! Zonder protestant te zijn in naam, was Pascal in vele opzichten protestant. En dat binnen de roomse kerk!
Waar Rome ook maar afweek van Augustinus, pakte Pascal Rome aan. Dit alles mogen we terugbrengen tot de grote ommekeer in Pascals leven (de nacht van 23 november 1654), toen de Heere in Christus hem de weg des behouds mocht doen omhelzen, en hij zich geheel aan Hem mocht overgeven.
Pascal heeft behalve zijn beroemde „18 brieven" heel veel geschreven ter verdediging van de waarheid tegen de leugen. Toen hij, geheel uitgeput, op 19 november 1662 overleed, liet hij stapels volgeschreven paperassen achter.
Het heeft 7 jaar geduurd, aleer zijn medestanders alles, wat Pascal had achtergelaten, verzameld hadden, hadden geordend, en in druk konden laten verschijnen. Deze titel „Pensee's" (Gedachten) van Pascal is wel treffend.
Welk een rijkdom van gedachten is daarin te vinden!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 1986
De Saambinder | 8 Pagina's